آرشیو
آخرین نوشته ها
دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون با عنوان Visiting Professor، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های 2015 تا 2017 حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال 1349 شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال 1367 به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال 1381 ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين 1388 از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال 1388 به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.


Hassan Ansari is a Visiting Professor at the Institute for Advanced Study (Princeton). He received his Ph.D. from EPHE (Sorbonne-Paris) in Philosophy. Prior to EPHE, he studied Arabic literature, Quranic exegesis and hadith, Islamic theology, Islamic philosophy, mysticism, and law in Qom and Tehran. He has published various books and many articles in Persian, Arabic, French, and English, including L’imamat et l’Occultation selon l’imamisme: Étude bibliographique et histoire des textes (Leiden: Brill, 2017); Studies in Medieval Islamic Intellectual Traditions (with Sabine Schmidtke) (Lockwood Press, 2017); Al-Šarīf al-Murtaḍā’s Oeuvre and Thought in Context: An Archaeological Inquiry into Texts and Their Transmission (with Sabine Schmidtke) (in press); and Caliphate and Imamate: Selected Political Works from the Islamic Tradition, Cambridge University Press (with Nebil Husayn) (forthcoming).
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

محمدحسین واحدی
۲۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۲
سلام علیکم، در زمینه سندیت وتحلیل متنی حکم المنسوبه به علی بن ابی طالب علیه السلام مندرج در آخر شرح ابن ابی الحدید راهنمایی فرمایید
سعید کریمی
۲۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۰۰
سلام استاد گرامی لطفا در خصوص نگرش های نو افلاطونی و یا آموزه ای مربوط به یهودیت وتاثیر آن بر مکاتب کلامی تاریخ اسلام مطالبی را بیان فرمایید ...
تشکر و سپاس
مهدی مردانی
۲۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۹
سلام علیکم. درخواست راهنمایی داشتم که اگر آدرس ایمیلی که به طور معمول از آن استفاده می کنید را ارسال کنید ممنون خواهم بود. با تشکر
مهدی مظفری
۱۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۶:۳۳
سلام علیکم حضرت استاد.
گروهی داریم به نام الغدیر در بستر تلگرام با حدود ۵۰هزار مخاطب؛ از سنی تا آتئیست.
الحمدلله چندین و چند مستبصر داشتیم و از محضر فضلای صاحب نامی، بهره برده و می‌بریم!
مقدور هست در ایام فاطمیه، یک جلسه کنفرانس باشیم خدمتتون؟! با موضوع مبتلاءبه: "ادله شهادت زهرای اطهر سلام الله علیها در منابع متقدم".
محیط ویس‌چتش که تازه تاسیسه، بستر مناسبی‌ست.
اصغر ارادتی
۲۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲:۵۷
سلام آقای دکتر در تلگرام راه ارتباطی نگذاشته بودید اگر ممکن است یک راه ارتباطی سهل بفرمایید تا چند نکته با شما در میان بگذارم
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۷۴۱٫۷۸۶ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۵ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۷۲۲

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات مهر ۱۳۹۶
قبلاً در اين سايت و همچنين در کتاب از گنجينه های نسخ خطی اين سه متن را که اولی آن از قاضي جعفر ابن عبد السلام است و دو تای بعدی از شاگردش حسن بن محمد الرصّاص معرفی کرديم. اين سه متن مبنای چند بحثی است که درباره رديه های معتزله بر فلاسفه دارم و بعد از اين در اين سايت منتشر می شود. اينجا نمونه ای از هر سه متن را می آورم که مبنای يک سخنرانی است که متنش را به زودی منتشر...
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۹:۵۵
هواداران مکتب موسوم به تفکيک در برابر اين واقعيت که ميرزا مهدي اصفهاني سخنان خود را با استناد به تلقی از "صاحب علم جمعی" يقينی و علوم ناب و خالص آل محمد قلمداد می کرده معمولاً پاسخی کليشه ای دارند: او تمامی استناداتش به قرآن و حديث و نور عقل و وجدان بوده است. اين آقايان گمان می کنند با دسته ... سر و کار دارند. خوب. اگر راست است که تمامی استنادات ميرزا مهدي اصفهانی به...
يكشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۹:۲۴
مرحوم ميرزا مهدي اصفهاني که مکتب تفکيک به او منتسب است تعاليم خود را برگرفته از شخصی می دانست که از او با عنوان "صاحب علم جمعی" نام می برده است. در اينکه دقيقاً او کيست و چه سهمی در بنياد گذاشتن مجموعه تعاليم ميرزا مهدي اصفهانی داشته اختلاف نظر وجود دارد. از مجموعه آنچه مرحوم آقای حلبی در گفتارهای فارسی خود درباره "صاحب علم جمعی" گفته چند نکته اساسی معلوم می شود:...
يكشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۸:۵۵
درباره نظام خلقت و بحث اختيار آدمی در ارتباط با آن مکتب تفکيک بحث هایی را مطرح کرده که در جای خود قابل بررسی و مناقشه است. شاه کليد اين ديدگاه فکری بر اساس نظامات "تمليکات" وجود و قدرت و علم از سوی خداوند به مخلوقات است. مرحوم آقای حلبی بحث های زيادی در رابطه با اين موضوع دارد که قابل توجه است. در اينجا آنچه مد نظر است نقل پاره ای از گفتارهای ايشان است درباره اين...
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۶
بنياد اصلی نظريه وجود و خلقت در مکتب ميرزا مهدي اصفهاني بر احاديث عوالم اظله و اشباح استوار است. احاديث اظله ريشه اصلی اش به روايات اهل سنت می رسد. بعدها البته غلات شيعی از اين احاديث استقبال کردند و بر بار معنایی و گستره روايی آن تا آنجا که می توانستند افزودند. بيشتر متکلمان و از جمله متکلمان شيعه يا اصل اين احاديث را منکر شدند و يا کوشيدند تفسيری قابل قبول از آن...
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۴
من از اينکه می بينم کتاب های مرحوم ميرزا مهدي اصفهانی-قدّس الله سرّه- منتشر می شود خيلی خوشحال می شوم. همينطور از اینکه انتشار آثار ديگر رهروان اين طريقت فکری در سال های اخير شتاب گرفته است مسرورم و معتقدم حرکت مبارکی است. نخست برای اينکه با انتشار اين آثار معلوم می شود اين مکتب فکری (اگر بتوان آن را يک مکتب فکری خواند) چيز زيادی برای گفتن ندارد. مفردات بيشتر آنچه...
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۸:۴۵
درباره وجود تحريف و اضافات در متن زيارت عاشوراء در سال های اخير بحث و نظرهای مختلفی ارائه شده و از جمله تا آنجا که من می دانم يک کتاب در اثبات اين نوع تحريفات و کتابی پر برگ در رد بر اين کتاب نوشته و منتشر شده است. من در اينجا کاری به اصل اين مدعا ندارم. برخی نکات خوب در کتاب دوم که رد بر کتاب اول است ارائه شده و ديگر نيازی به تکرار آن بحث ها نيست. منتهی در رابطه با اقدم...
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۵۳
من متأسفانه عکسی از نسخه کهنسال مصباح المتهجد شيخ موجود در آستان قدس را در اختيار ندارم. با اين وصف به دليل وجود قرائنی که بايد در نوشته ديگر آن را بيان کنم و با نظر به دو سه برگ از نسخه که تصويرشان را ديده ام گمان می برم که نسخه اصيل نيست. در رابطه با موضوع متن زيارت عاشوراء و وجود احتمالی تحريفاتی در آن برخی از محققين معاصر به اين نسخه استناد کرده اند. اما من بعيد...
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۸
عندي مصورة من مخطوطة قديمة جداً أفتکر أنها نسخة ناقصة من کتاب الوجيز في أصول الفقه لابن برهان الشافعي (518هـ) (صاحب الوصول الی الأصول) الذي ينقل عنه الکثيرون ومنهم الزرکشي والشوکاني. فهل عند أحد منکم جماعة المختصين في المذهب الشافعي فکرة عن وجود نسخة منه؟ أتصور أنّ هذه النسخة هي نسخة يتيمة. وفي الکتاب ينقل المؤلف کثيراً من أبي الحسين البصري المعتزلي وغيره من شيوخ...
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۴۹
Aun Hasan Ali & Hassan Ansari, From ḥadīth to fiqh: a study of the history of the use of Ḥadīth in Imāmī law from al-Muḥaqqiq al-Ḥillī (d. 1277) to Abu-l Qāsim al-Khūʾī (d. 1992). Hassan Ansari and I have completed the first draft of a book tentatively titled From ḥadīth to fiqh: a study of the history of the use of ḥadīth in Imāmī law from al-Muḥaqqiq al-Ḥillī (d. 1277) to al-Sayyid al-Khūʾī (d. 1992). Here is a short passage from the first chapter: One reason why Imāmīs before the time of al-Ṭūsī did not accept akhbār al-āḥād is because they were contesting Sunnī claims. When Sunnīs adduced...
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۳۸
در عرصه تصحیح متون گمان نمی کنم بدتر و آشفته تر از تصحیح رسائل شریف مرتضی (چاپ قم، 4 جلد) بتوان نمونه ای را سراغ گرفت. امیدوارم که در تصحیح جدید مجموعه رسائل او همتی شایسته صورت...
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۳۷
در زمانه ای که در رسانه های اجتماعی و در سایت ها و کلیپ ها و شبکه های تلويزيونی اشخاص بدون کمترين اطلاع و دانش و آشنایی با تاريخ درباره تاريخ و ادبيات ايران قبل از اسلام و فتوحات و تمدن ايرانی سخن می گويند و از دانشی که ندارند افسانه ها می سازند هيچ چيز از خواندن مکررکتاب استاد و دوست و همکار شادروان دکتر احمد تفضلی برای من شيرين تر نيست. کتابی که در داوری درباره...
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۳۰
"فأقول: ما جرّبت ما جرّبت من بركات العترة الطاهرة من آل محمد عليه السلام وعليهم، الذين هم سرج الدين اللائحة، وطرق النجاة الواضحة، ومنار الحق، ومظان الوحي، والحجّة في الأرض، والشفعاء يوم العرض، كنت بالزي (کذا: الري) بعد مضي شاهنشاه، وأنا مترجّح تائه من أشغال لا آمن غوائلها، وأعمال لا أحمد عواقبها، وحجّ قد جدّ جدّه، ولا يؤذن لي فيه، فلجأت إلى المشهد، مشهد الشريف...
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۲۹
forthcoming Hassan Ansari & Nebil Husayn, Caliphate and Imamate: Selected Political Works from the Islamic Tradition, Cambridge Texts in the History of Political Thought, Cambridge University...
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۲۴
از مبتکرترين فيلسوفان مکتب صدرایی بود که در عين حال دل در مکتب فلسفی ابن سينا داشت. آثار برجسته او در فلسفه اسلامی مشتمل بر ابتکارات و در عين حال تقرير روشن انديشه های فلسفی ابن سينا و آخوند ملاصدراست. جای يک رساله دکتری خوب به زبان انگليسی درباره انديشه های فلسفی او هنوز خالی است. زمانی مفاوضه ای فلسفی با مرحوم آقای طباطبایی به صورت مکتوب داشت که بسیار خواندنی...
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۱۸
A new book Hassan Ansari & Amin Ehteshami, Seeking Certitude: Scriptural Authority in Early Shiʿi Jurisprudence. In this monograph, Hassan Ansari and Amin Ehteshami provide a synoptic examination of epistemological discussions concerning the authority of scriptural sources (akhbār) in Shiʿi jurisprudence during the third to sixth centuries AH. Seeking Certitude: Scriptural Authority in Early Shiʿi Jurisprudence provides the first book-length study of this under-examined topic of the Shiʿi intellectual tradition. Through close readings of primary texts, the authors trace and evaluate the views of the period’s most prominent thinkers...
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۱۳
راجع: الآثار الباقية عن القرون الخالية، ص: 420 شهر المحرّم: اليوم الاوّل منه معظّم، لأنّه غرّة الحول و مفتتح السنة. و اليوم التاسع منه، يسمّى «تاسوعاء» على مثال «عاشوراء»، و هو يوم يصلّى فيه الزّهّاد من الشيعة. و اليوم العاشر منه، يسمّى «عاشوراء»، و هو يوم مشهور الفضل، و روى عن النبىّ- عليه السلام- انّه قال: «ايّها الناس! سارعوا الى الخيرات فى هذا اليوم، فانّه يوم...
يكشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۳:۳۵
نسخه يکی از مجلدات هداية المسترشدين از ابو بکر باقلاني که در کتابخانه مؤسسه شرقی سنت پترزبورگ ديدم. اين کتاب که از بخش های مختلف آن چند نسخه محدود و ناقص موجود است هنوز منتشر نشده. درباره اين کتاب زابينه اشميتکه مقاله ای مستقل دارد. مشخصات نسخه: نسخه شماره c. 254 برگ اول: المجلد الخامس من کتاب هداية المسترشدين والرد علی أهل البدع والملحدين تصنيف قاضي القضاة...
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۱
مقريزي در کتاب درر العقود الفريدة في تراجم الأعيان المفيدة(چاپ بيروت، دار الغرب الإسلامي، 1423 ق، ج‏3 ؛ ص397 به بعد) در ذيل شرح حال يکی از امامان زيديه يمن تاريخی مختصر از امامت زيدی يمن ارائه می دهد که بسيار جالب و حاوی نکات مهمی است. اينجا متن آن را می گذارم: محمد المعروف بصلاح‏ ابن الإمام المهدي عليّ ابن محمد بن عليّ بن منصور بن الحجّاج‏ بن يوسف بن يحيى ابن...
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱:۴۳