آرشیو
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

زهرا سجادی
۱۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۰
سلام استاد بزرگوار و فرزانه.
می خواستم از شما تشکر کنم برای این همه روشنگری و مطالب مفیدی که به اشتراک می گذارید. همیشه از کانال و وبلاگ شما بهره برده ام و آموخته ام. پیروز و سلامت باشید.

با تحیات. از لطف عالی ممنونم. مؤيد و موفق باشيد.
محمدحسین واحدی
۲۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۲
سلام علیکم، در زمینه سندیت وتحلیل متنی حکم المنسوبه به علی بن ابی طالب علیه السلام مندرج در آخر شرح ابن ابی الحدید راهنمایی فرمایید
سعید کریمی
۲۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۰۰
سلام استاد گرامی لطفا در خصوص نگرش های نو افلاطونی و یا آموزه ای مربوط به یهودیت وتاثیر آن بر مکاتب کلامی تاریخ اسلام مطالبی را بیان فرمایید ...
تشکر و سپاس
مهدی مردانی
۲۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۹
سلام علیکم. درخواست راهنمایی داشتم که اگر آدرس ایمیلی که به طور معمول از آن استفاده می کنید را ارسال کنید ممنون خواهم بود. با تشکر
مهدی مظفری
۱۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۶:۳۳
سلام علیکم حضرت استاد.
گروهی داریم به نام الغدیر در بستر تلگرام با حدود ۵۰هزار مخاطب؛ از سنی تا آتئیست.
الحمدلله چندین و چند مستبصر داشتیم و از محضر فضلای صاحب نامی، بهره برده و می‌بریم!
مقدور هست در ایام فاطمیه، یک جلسه کنفرانس باشیم خدمتتون؟! با موضوع مبتلاءبه: "ادله شهادت زهرای اطهر سلام الله علیها در منابع متقدم".
محیط ویس‌چتش که تازه تاسیسه، بستر مناسبی‌ست.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۲٫۰۰۷٫۵۰۴ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۱۷ نفر
تعداد یادداشت ها : ۲٫۰۸۴

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات فروردين ۱۳۸۷
در کتابهايی کهنی که از فهرست آثار محمد بن بحر رهني، متکلم و اديب امامی سده چهارم قمری ياد کرده اند، از کتابی به نام مقدمات علم القرآن ابدا ياد نشده است؛ با اين وصف ابن طاووس نسخه ای منسوب به رهني در اختيار داشته که از آن در سعد السعود در دو جا نقل قول می کند (نک: ص 20، 24 و در مورد نقلها، نک: ص 227-228؛ 279-281). البته در نسخه ای از کتاب ايضاح الاشتباه علامه حلي (ص 290 حاشيه 3)، به...
دوشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۸۷ ساعت ۴:۰۴
از جمله موضوعاتی که نويسندگان شيعی در مباحث امامت به آن توجه داشته اند، مسئله تفاوت ميان آل و امت است و اينکه آيا می توان تعبير عترت حضرت رسول را شامل تمامی پيروان آن حضرت (امت) دانست و يا اينکه تعبير عترت صرفا شامل خاندان می شود و همچنين بحث درباره معنای عترت و اينکه دقيقا شامل چه محدوده ای از خاندان می گردد (مثلا نک: کشف الغمة اربلي، 1/42). اين بحث در واقع بحثی لغوی و...
يكشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۸۷ ساعت ۲۲:۳۹
درباره دانشمند اديب و متکلم امامی مذهب ايران در سده چهارم قمری، محمد بن بحر الرهني تاکنون تحقيق جامعی صورت نگرفته است؛ علت اين امر هم کمبود منابع درباره او و از ميان رفتن آثارش، جز پاره هايی اينجا و آنجاست. چند سالی پيش دانشمند رسول جعفريان در ضمن مقاله ای موادی را درباره او عرضه کرد که قابل استفاده است. از آنجا که در تحقيقی ديگر درباره او به اندازه کافی سخن گفته...
يكشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۸۷ ساعت ۵:۳۵
شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۸۷ ساعت ۱۹:۳۲
(برگزيده ای از کتاب تاريخ تدوين و انتشار حديث در اسلام نوشته حسن انصاری) سنت املای حديث در ميان محدثان معانی متعدد و اشکال مختلفی داشته است (برای سنت املای حديث، نک: کتاب مشهور سمعاني با عنوان ادب الإملاء والاستملاء. مقاله دائرة المعارف بزرگ اسلامی در ذيل امالی هم قابل مراجعه است؛ گرچه نقائص و اشتباهاتی دارد)؛ کما اينکه در ميان غير محدثان هم مجالس ادبی و وعظ و...
شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۸۷ ساعت ۲:۵۵
نسخه اصلاح شده مقاله. در مجموعه مقالات شيخ طوسي که در صفحه اصلی حلقه کاتبان آمده، اين اصلاحات اعمال نشده است؛ بنابراين بايد همواره برای اين مقاله، به همين وب گاه بررسيهای تاريخی مراجعه کرد. حسن انصاری
پنجشنبه ۸ فروردين ۱۳۸۷ ساعت ۳:۰۶
...
دوشنبه ۵ فروردين ۱۳۸۷ ساعت ۱۷:۴۹
از ميان آثاری که شيخ طوسي در الفهرست در ميان تأليفات خود نام می برد، کتابی است به نام انس الوحيد که در توضيح آن می نويسد: "مجموع" (نک: ص 241). احتمالا اين کتاب کما اينکه از نامش هم پيداست، کتابی کشکول مانند بوده که در آن مطالب مختلف حديثی و ادبی و غيره گرد آمده بوده است؛ تعبير مجموع هم که طوسي برای اين کتاب به کار می برد، مؤيد همين مطلب است. نسخه ای از اين کتاب تاکنون...
شنبه ۳ فروردين ۱۳۸۷ ساعت ۴:۱۱
1. تمدن اسلامي تمدني فقه محور است . اين سخن را تا آنجا كه من اطلاع دارم گويا با اين تعبير نخستين بار محمد عابد الجابري ، روشنفكر نامدار مراكشي مطرح كرده است. اين سخن او در چارچوب ارزيابي و نقد تاريخي عقلانيت عربي طرح شده است كه در كتاب چهار جلدي خود درباره نقد عقل عربي ارائه داده است . البته مقصود او از عقل عربي عقلانيت تاريخي اسلامي است كه به عقيده او حامل فرهنگ و...
جمعه ۲ فروردين ۱۳۸۷ ساعت ۱۲:۲۰
می توان تقريبا قاطعانه گفت که در تفکر کلامی اماميه، پس از دوران شيخ أحمد أحسايی و شيخي گری، منظومه کلامی و اعتقادی نوينی جز آنچه از سوی ميرزا مهدی اصفهاني در حدود بيش از نيم قرن پيش ارائه شده، شناسايی نشده است. فقيهان و اصوليان در مسائل کلامی و اعتقادی بيشتر مشرب عمومی اماميه را داشته اند و عمدتا نهج کلامی متأخر اماميه را با آموزه هايی از شيوه حديثی درآميخته اند....
پنجشنبه ۱ فروردين ۱۳۸۷ ساعت ۴:۵۴