آرشیو
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

زهرا سجادی
۱۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۰
سلام استاد بزرگوار و فرزانه.
می خواستم از شما تشکر کنم برای این همه روشنگری و مطالب مفیدی که به اشتراک می گذارید. همیشه از کانال و وبلاگ شما بهره برده ام و آموخته ام. پیروز و سلامت باشید.

با تحیات. از لطف عالی ممنونم. مؤيد و موفق باشيد.
محمدحسین واحدی
۲۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۲
سلام علیکم، در زمینه سندیت وتحلیل متنی حکم المنسوبه به علی بن ابی طالب علیه السلام مندرج در آخر شرح ابن ابی الحدید راهنمایی فرمایید
سعید کریمی
۲۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۰۰
سلام استاد گرامی لطفا در خصوص نگرش های نو افلاطونی و یا آموزه ای مربوط به یهودیت وتاثیر آن بر مکاتب کلامی تاریخ اسلام مطالبی را بیان فرمایید ...
تشکر و سپاس
مهدی مردانی
۲۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۹
سلام علیکم. درخواست راهنمایی داشتم که اگر آدرس ایمیلی که به طور معمول از آن استفاده می کنید را ارسال کنید ممنون خواهم بود. با تشکر
مهدی مظفری
۱۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۶:۳۳
سلام علیکم حضرت استاد.
گروهی داریم به نام الغدیر در بستر تلگرام با حدود ۵۰هزار مخاطب؛ از سنی تا آتئیست.
الحمدلله چندین و چند مستبصر داشتیم و از محضر فضلای صاحب نامی، بهره برده و می‌بریم!
مقدور هست در ایام فاطمیه، یک جلسه کنفرانس باشیم خدمتتون؟! با موضوع مبتلاءبه: "ادله شهادت زهرای اطهر سلام الله علیها در منابع متقدم".
محیط ویس‌چتش که تازه تاسیسه، بستر مناسبی‌ست.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۲٫۰۳۵٫۵۳۹ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۱۳۹ نفر
تعداد یادداشت ها : ۲٫۰۸۵

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات اسفند ۱۳۹۱
از ميان معتزليان حلقه قاضي عبد الجبّار در ري شماری را به عنوان نويسندگان کتابهای کلامی معتزلی می شناسيم؛ اما از نوشته های آنان تنها تعداد بسيار محدودی در سنت زيدی و يا سنت قرائيم باقی مانده است. در اين ميان ابو رشيد نيشابوري دانشمند و متکلم برجسته ای است از همين حلقه که از او چند کتابی باقی مانده است. از ابو الفضل العباس بن شروين هم کتابی کلامی بزرگی با تهذيب و...
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰:۴۴
از سيره ای که ابو فراس بن دعثم برای المنصور بالله عبد الله بن حمزه، امام نامدار و مناقشه برانگيز زيدی در آغاز سده هفتم قمری نوشته بوده تاکنون دو مجلد آن منتشر شده و ويراستار کتاب بر اين تصور بوده که دو جلد ديگر کتاب از ميان رفته است. نويسنده اين سطور سالها پيش نسخه ناقصی از مجلد چهارم کتاب را يافت و آن را در اين سايت معرفی نمود. سال 2011 در پی بررسی يک مجموعه فهرست نشده...
يكشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۵۲
در يمن در ميان زيديه چنانکه می دانيم و تاکنون نيز نمونه هايی از اين دست را معرفی کرده ايم، کتابهای متعددی در نقد و رد باطنيان و اسماعيليه نوشته شده است. بعد از ورود کتابهای معتزله بهشمي به يمن به وسيله زيديه ايرانی و يمنی، زيديان از توانايی بيشتری برای مقابله با اسماعيليان به ويژه از نقطه نظر مباحث فلسفی آنان پيدا کردند و از آنجا که مبانی معتزلی تمايزات آشکاری با...
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۲
در مجله نشر دانش سالها پيش برای نخستين بار نسخه مجهول المؤلفی را معرفی و شناسايی کردم که درباره مؤلف ايرانی آن هيچ شناختی وجود نداشت. تنها با مقايسه اسناد حديثی آن نسخه با برخی کتابهای حديثی و پاره ای از اطلاعات اندک منابع رجالی سنی، کشف نام مؤلف آن امکان پذير شد. نام اين کتاب نزهة الأبصار ومحاسن الآثار است که تنها نسخه شناخته شده آن در کتابخانه واتيکان موجود است...
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۴:۰۰
در واحد تحقيقات علوم عقلی در اسلام در دانشگاه آزاد برلين (در انستيتوی مطالعات اسلامی) از بيش از چهار سال پيش به اين طرف چندين پروژه تحقيقاتی در زمينه تأليف کتاب و مقاله و يا تصحيح در دست است که بخشی از آنها تاکنون به صورت مقالاتی در ژورنالهای خارجی به چاپ رسيده است (و از جمله تأليفات مستقل و يا مشترک از زابينه اشميتکه و حسن انصاری در زمينه اجازت زيديه، کلام معتزلی،...
يكشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۱۶
تاکنون چند يادداشت و مقاله درباره مکتب تفکيک منتشر کرده ام. البته آشنايی نويسنده اين سطور با دعاوی اين جريان فکری به خيلی سال پيش بر می گردد و تقريباً عمده نوشتجات آنان را خوانده ام. برای کسی که اندکی تاريخ سياسی و اجتماعی اسلام را خوانده باشد و نيز تاريخ باورها و عقايد را در گستره تمدن اسلامی کم و بيش بداند و البته مطلع از فلسفه و علم کلام و عقايد مذهبی باشد، خيلی...
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۵
در شماره سوم مجله کتاب شيعه (ص 292 تا 293 در حاشيه) يادداشتی درج شده است درباره نسخه ای از کتاب بصائر الدرجات که تاريخ آن 20 شعبان 1048 ق است و کتابت شده در مکه که به ادعای کاتب بر اساس نسخه ای فراهم شده به خط ابراهيم بن أبي الغيث به تاريخ 24 ذي القعده سال 725 ق. ابراهيم بن أبي الغيث بنابر نوشته منقول از او ادعا کرده بوده که نسخه اساس او خود بر اساس نسخه ای کتابت شده بوده با...
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱:۰۶
...
سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱:۳۱