دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۲۷۰٫۷۶۷ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۶۰۱ نفر
تعداد یادداشت ها : ۹۷۳
بازدید از این یادداشت : ۱۱۵

پر بازدیدترین یادداشت ها :

برخي از نسخه هايي كه در كتابخانه واتيكان ديده ام :

ش/ ۱۷۵۰ البدع /کوفی. الاستغاثه ابوالقاسم کوفی است.

ش/ ۱۰۲۸ شرح اصول الخمسه و نیز در دنباله الغيبة قاضي عبدالجبار

ش ۱۰۲۷ امالی قاضی عبدالجبار

ش ۹۶۷ بيان حجية اجماع اهل البيت

ش ۹۸۴ التکفير ابن المرتضی
ش ۱۰۰۹ التقرير حسين بن بدر الدين
تفسير جشمي : ۱۰۲۳ و ۱۰۱۳ و ۱۰۶۴ و ۱۰۴۵ و ۱۰۲۶ و ۱۰۲۵
ش ۱۰۴۶ مناظرة عطية النجراني
ش ۱۱۷۴ الجواهر والغرر لکشف اسرار الدرر
ش ۲۵۲ جواهر الفقه
ش ۷۲۰/ مهم است و شيعي
در آن سه رساله هست يکی خلاصة الايجاز کرکی و ديگری اللمعة ابن فهد الحلي و سوم رساله ای است ناشناخته درباره ناميدن امام زمان به اسم و رد کساني که به آن قائل هستند . با عنوان رساله الموسوم بالظفرية في غنية الحضرية که اصلا معلوم نيست از کيست ودر الذريعة هم از آن ياد نشده است .

الخلاف بين الشيخين /۱۱۰۰
متن اصولی که گرچه به قاضي عبدالجبار نسبت داده شده اما در واقع تکه ای است از المجزی ابو طالب هارونی، همانی که به غلط به عنوان کتابی از ابو الحسین بصری و با عنوان شرح العمد منتشر شده است. در آن دائماً به اقوال شيخ خود ابوعبدالله البصري اشاره می کند و از او از ابوالحسن که بايد ابوالحسن کرخی منظور نظر باشد .
نسخه ناقص الأول والآخرست . بحث اول مؤلف اجماع است . نقل اقوال ابوعلی و ابوهاشم
كرخي ص ۳۰ب
از ۵۴ ب الخلاف فی القياس والاجتهاد
نفات قياس مانند نظام و من تابعه والجعفرين وطبقات أهل الظاهر وجماعة الامامية ۵۴ ب
۹۱ ب نقل از اصول الفتيای جاحظ از نظام
نقل قول از کتابهای ابوعلی مثلا کتاب الاجتهاد ۹۷الف
بحث بعدی اجتهاد است .
بشر مريسي و اصم و محکی از ابن علية اين است که الحق هو واحد والمجتهد يخطیء۱۶۹ الف
از أصحاب شافعی با تعبير عنهم استفاده می کند و نه عندنا مانند ۱۶۹ب
۱۷۰ الف نقل می کند که حنفيان مانند کرخي قائلند به اينکه کل مجتهد مصيب واليه ذهب شيخنا أبوعبدالله وهو مذهب أبي الهذيل وشيخينا أبي علي وأبي هاشم رحمهم الله وان کانوا قد اختلفوا في وجه آخر وهو هل في هذه المسائل أشبه عند الله تعالی وان لم يکن المجتهد قد کلف اصابته أو لا
۱۹۴ الف ذهب جعفر بن حرب وجعفر بن مبشر ومن تابعهما من أصحابنا البغداديين أن العامي لايجوز له تقليد العالم في أحکام الحوادث وانما يلزمه الرجوع اليه ليعرفه طريقة النظر فيها وينبهه علی أصولها فيعمل بما يوجبه نظره فيها ..
نظرات شافعی: ۱۹۸ الف

نسخه های دیگر:
ش ۹۸۹ دامغ الأوهام في شرح رياضة الأفهام و نيز ش ۹۸۹
۱۲۵۶ العمده نسفی
المجادله مع اليهود ۱۶۳
مفتاح الحکمه ۱۴۸۵ مهم

النصيحة القاضية حميد المحلي/ ۹۸۴
شرح حال مولف در کتاب بامخرمه با نام قلاده النحر آمده که مهم است.
کتاب النصيحة القاضية لقائلها بالعيشة الراضية
در اين کتاب در حقيقت به مناقشه با شافعيان اشعری پرداخته در موضوع عقائد که در يمن سنيان را تشکيل می دهند .نک ۱۶ الف که متذکر همين نکته شده است .

انوار العقول ۳۶۵

برخی نسخه هایی که در کتابخانه آکادمی لینچی در رم بررسی کرده ام:

الرد علی الجبرية القدرية ۳۳۲
کتاب الرد علی الجبرية القدرية فيما تعلقوا به من متشابه آی القرآن الکريم تأليف القاضي أبي عمر أحمد بن محمد بن حفص الخلال رضي الله عنه ورحمه ...نسخ برسم المقر العالي المولوي الکبيري المعظم الوزيري البدري ؟افتخار الأکرمين عبدالله بن عمرو بن علي بن يحيی بن الحسن بن يحيی بن أبي عمرو التميمي ..تملک المهدي لدين الله علي بن محمد بن علي ..ابن الهادي الي الحق .
۲ الف : ..ووجدت ما أفرد في هذا الباب أعني الکلام في الآي التي تتعلق بها الجبرية کتابين جيدين أحدهما لأبي الفضل جعفر بن حرب رحمه الله والآخر لأبي علي محمد بن عبدالوهاب الجبايي رحمهما الله . فأما أبوالفضل فان کتابه يقدم شبها أخذ بها الناس بعده واشعابا يحتاج الی کشف وايضاح / ۲ ب وأما أبوعلي فانه أخلی کتابه من اشباع الکلام من جهة اللغة والاعراب وما لا غنی بالانسان عنه ليزداد قوة علی الخصم وتوسعاً في المعارف والعلوم ونحن انشاء الله نقفو آثارهم ونسلک سبيلهم
بر اساس سور است . نقل از ابوعلی در ۴۱ الف
از این کتاب دو نسخه تاکنون شناسایی شده که من عکس هر دو را دارم. در آینده بنا دارم به یاری خداوند چاپ عکسی آن را منتشر کنم. تفسیر بسیار متقدم معتزلی است و ارزشمند.

المجموع الحيط بالتکليف ۳۲۰
جلد اول کتابت آغاز روز سه شنبه در نيمه اول ربيع الآخر ۶۹۱ ق در ۱۶۸ برگ

۳۱۸/ نسخه كهن منهاج التحقيق قرشی در کلام زیدی و معتزلی. کتابت سنه ۸۵۸ ق و نيز در دنباله المؤثرات تألیف حسن الرصاص

پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۳۷
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت