آرشیو
دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون با عنوان Visiting Professor، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۶۳۴٫۲۶۸ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۲۱ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۶۲۱
بازدید از این یادداشت : ۲۵۲

پر بازدیدترین یادداشت ها :
من الآن بيش از سه سال است که به طور مجزا با دوستانی بحث های مرتبط با موضوع حجيت اخبار (اخبار آحاد) و بهره وری از حديث در اجتهاد شيعی را برای نوشتن چند کتاب و مقاله مشترک دنبال می کنم. از عصر حضور بحث را آغاز کرده ایم و با هر يک از دوستان بخش های مختلف متون اساسی فقه و اصول فقه شيعی را به بحث می گذاريم. برای بحث های سال آينده در اينجا يکی دو هفته است کتاب تعارض الأدلة واختلاف الحديث که تقريرات درس مرجع و فقيه برجسته و زعيم حوزه محقق اصولی و مدقق رجالی آية الله سيستانی، أطال الله عمره الشريف است را می خوانم تا از آن در بحث های آينده بهره گيرم. قبلا از اين اثر يک تحرير ديگری هم بر روی اينترنت موجود بود که آن را خوانده بودم و يادداشت های زیادی برای درس ها برداشته بودم. همينک اين افتخار را دارم که اين اثر ارزشمند را با دقت بيشتری بخوانم و به اندازه فهم خودم از دريای دانش ايشان بهره مند شوم. اولین اثری که از معظم له خواندم مربوط می شود به خيلی سال پيش وقتی که کتاب ارزشمند لا ضرر و لا ضرار ايشان منتشر شد. گويا همزمان با آن بود که مجلد اول الرافد در علم اصول هم انتشار يافت. بحث های ايشان درباره احاديث کتاب تهذيب و دقتی که در منابع کتاب شیخ الطائفه دارند همان زمان برای من خيلی تأثيرگذار بود. اين ويژگی آثار فقهی و اصولی ايشان است که در آن دقت های رجالی و حديثی و توجه به تحقيقات تاريخی خيلی مهم است و در بحث های اصولی و استنباط احکام سهم مهمی دارد. کتاب تعارض الأدلة ايشان که با قلم خوب مقرری دانشمند تدوين شده از اين جهت کم نظير است و حاوی دقت های حديثی و رجالی و تاريخی بسيار مهمی است. ان شاء الله در برنامه است که مقاله ای مفصل در خصوص اين کتاب و آرای ابتکاری معظم له به همراه يکی از دوستان که اين بحث را با او ان شاء الله دنبال خواهم کرد به زبان انگليسی منتشر کنيم. الآن مشغول يادداشت برداری ام و از خداوند توفيق اتمام کار را می طلبم.

اخيرا ديدم مجموعه تازه ای از تقريرات اصولی معظم له منتشر شده که هنوز آن را نديده ام. مبانی رجالی و حدیثی فقيه محقق نه تنها در تقريرات مستقيم درس های ايشان بلکه در آثار و تقريرات شاگردان ايشان هم قابل جستجوست و سالهاست مورد توجه محققان از حوزه و دانشگاه قرار گرفته و می گيرد. توجه به شيوه قدمایی در بحث اخبار و تعارض و اختلاف الحديث و دقت هایی که معظم له درباره تاريخ حديث و فقه و از جمله مقايسه ميان فقه و حديث شيعی با اهل سنت دارند يادآور شيوه فقيه آگاه و سيد الطائفه مرحوم آقای بروجردی است. آية الله سيستانی علاوه بر تسلط بر مبانی مرحوم آقای بروجردی و مکتب قم، نزد مهمترين نمايندگان مکتب نجف دانش آموختند و بنابراين خواندن آثار ايشان ما را با مبانی هر دو مکتب آشنا می کند. کتاب قبسات فرزند برومند ايشان از محققانه ترين کتاب هایی است که در علم رجال در چند دهه اخير منتشر شده است. نوشته ای مستقل دارم درباره مقدمه آية الله سيستانی بر کتاب الرافد که در آن نکات مهمی که از آن برای تاریخ دانش اصول فقه قابل استفاده است را متذکر شده ام. ان شاء الله آن را به زودی منتشر خواهم کرد.
يكشنبه ۲۹ دي ۱۳۹۸ ساعت ۳:۴۴
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت