آرشیو
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۹۶۷٫۴۹۴ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۵۸ نفر
تعداد یادداشت ها : ۲٫۰۸۴
بازدید از این یادداشت : ۱۵

پر بازدیدترین یادداشت ها :



۱ - اسماعيل بن ابي زياد السكوني الشعيري . نجاشي كتاب او را نزد ابن نوح سيرافي خوانده بوده است ( نجاشي ، ۲۶/۴۷ )
۲ – قرانت كتاب كلامي الكر و الفر ابن ابي عقيل بر شيخ مفيد ( نجاشي ،‌۴۸ / ۱۰۰ )
۳ – قرائت كتاب بزرگ الآراء و الديانات حسن بن موسي النوبختي بر شيخ مفيد ( نجاشي ، ۶۳ / ۱۴۸ ) .
۴ - ابو محمد الحسن بن احمد بن القاسم ، الشريف النقيب ( از سادات ) نجاشي مي گويد كه بر او فوائد بسيار قرائت كرده و يا بر او قرائت مي كرده اند و او شنيده است ( نجاشي ، ۶۵ / ۱۵۲ ) .
۵ - ابو عبدالله الحسين بن علي بن سفيان البزوفري ، از اجلاء اماميه ، چندين كتاب داشته و از جمله كتاب احكام العبيد كه نجاشي آن را بر شيخ مفيد خوانده بوده است ( نجاشي ، ۶۸/ ۱۶۲ ) .
۶ - ابو عبدالله الحسين بن عبيدالله بن ابراهيم الغضائري ( درگذشته ۱۵ صفر ۴۱۱ق ) ، شيخ معروف نجاشي ، كتابهاي متعددي داشته و از جمله كتاب النوادر في الفقه . نجاشي از او تمامي كتابهايش و نيز جميع مروياتش‌ ( جميع رواياته عن شيوخه ) را به اجازه دريافت داشته است ( نجاشي ، ۶۹ / ۱۶۶ ) .

۷- ابو الحسين اسحاق بن الحسن بن بكران العقرائي التمار ، كثير السماع بوده ولي نجاشي مي گويد كه در مذهبش ضعيف بوده است . او در كوفه زندگي مي كرده و در آنجا ( يعني نجف ) مجاور بوده است . نجاشي او را در كوفه ديده بوده است . در كوفه كتاب كافي كليني را از خود او روايت مي كرد و نجاشي مي گويد چون در آن زمان كه او را ديده بوده ، وي سن بالا داشته ( احتمال قوي تري براي معناي عبارت – و كان في هذا الوقت علوا) از آنرو از وي چيزي نشنيده است . اين مسئله مربوط مي شود به احتياط نجاشي در روايت و اينكه خطايي در روايت از كسي ايجاد نشود . سه كتاب را نجاشي براي او ذكر مي كند كه البته به آنها سندي هم نمي دهد . دليل اينكه به اين سه كتاب هم سندي نمي دهد ، شايد به همان مسئله سن بالاي العقرايي و احتمال خطا مربوط شود ( نجاشي ، ۷۴ / ۱۷۸ ) .

۸ - ابو جعفر احمد بن محمد بن عمرو بن ابي نصر زيد البزنطي ( درگذشته ۲۲۱ ق ) . كتابهايي داشت و از جمله الجامع كه نجاشي آن را بر حسين بن عبيدالله الغضائري قرائت كرده بود و غضائري نيز به نوبه خود آن را بر ابوغالب زراري برخوانده بود و نجاشي بدين ترتيب سند خود را به كتاب و مولف رسانيده است ( نجاشي ، ۷۵ / ۱۸۰ ) .

۹- ابوالحسين يا ابو عبدالله احمد بن الحسن بن علي بن محمد بن علي بن فضال بن عمر بن ايمن ( درگذشته ۲۶۰ ق ) ، گفته مي شود كه او فطحي مذهب بوده است ولي با اين وصف او را نجاشي توثيق مي كند . از او كوفيان و از جمله برادرش علي بن الحسن بن فضال روايت مي كنند . نجاشي مي گويد كه از كتابهاي او دو كتاب الصلاه و الوضوء شناخته است . اين دو كتاب را نجاشي نزد استادش ابن عبدون برخوانده بوده است و بدين ترتيب اسناد كتابهاي او را به برادرش علي و سپس خود او مي رساند ( نجاشي ، ۸۰ – ۸۱ / ۱۹۴ ) .

۱۰ - ابو جعفر احمد بن الحسين بن عمر بن يزيد الصيقل كوفي ، از اماميه ، كتابهايي داشته كه جز النوادر شناخته شده نيست . نجاشي اين كتاب را به همراه احمد ابن الغضائري ، بر پدر ابن الغضائري يعني حسين بن عبيدالله الغضائري قرائت كرده بوده است و سند آن را به محمد بن احمد بن يحيي و به مولف مي رساند . احمد ابن الغضائري گفته بوده كه او كتابي هم در امامت داشته است و سند آن را از طريق پدرش به آن مي رسانيده است ( نجاشي ، ۸۳ / ۲۰۰ ) .

۱۱ – ابوالحسن احمد بن محمد بن عمران بن موسی ، معروف به ابن الجندی ، نجاشی او را استاد خود می خواند و اضافه می كند كه او او ما را به شیوخ زمانه خود وصل كرد ، بنابراین او كه نجاشی از وی به رحمه الله تعبیر می كند ، از مشایخ مهم نجاشی بوده است كه نجاشی بخشی از اسناد روایی خود را مدیون اوست . كتابهای متعددی داشته و عمدتا در موضوعات ادبی . یك مورد را یعنی كتاب الانواع را كه كتاب بسیار بزرگی هم بوده نجاشی در مجلس قرائت بر وی شنیده بوده است ( نجاشی ، ۸۵ / ۲۰۶ ) .


۱۲ - ابو عبدالله احمد بن محمد بن عبیدالله بن الحسن بن عیاش بن ابراهیم بن ایوب الجوهری ( درگذشته ۴۰۱ ق ) نجاشی او را دیده بوده و می گوید كه ابن عیاش دوست خود وی و پدرش بوده است و همچنین می افزاید كه از او حدیث و روایت بسیار شنیده است اما نجاشی اضافه می كند كه شیوخ ما او را تضعیف می كنند واز اینرو می گوید كه از او روایت نمی كند و از روایت از او اجتناب می كند . نجاشی برای او تعبیر رحمه الله می آورد و سپس می افزاید : "سامحه" كه نشان از ملاحظه ای است كه درباره او دارد ( نجاشی ، ۸۵ – ۸۶ / ۲۰۷ ) .
يكشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲:۴۶
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت