آرشیو
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۹۶۷٫۴۵۷ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۲۴ نفر
تعداد یادداشت ها : ۲٫۰۸۴
بازدید از این یادداشت : ۳۸۹

پر بازدیدترین یادداشت ها :

در ادامه بحث از اشکالات بر نظریه ای که تحت عنوان طریقه فهرستی مطرح شده دو نکته را اینجا اضافه می کنم که به نظر من مشکل اصلی این دیدگاه را روشن می کند:
یکی اینکه در این دیدگاه راویان حدیث در تمامی طبقات، مشایح اجازه تلقی شده اند و سهم راویان حدیث در تدوین کتاب های جدید و نقل از کتاب های قدیم در آثار جدید نادیده گرفته شده. بدین ترتیب راویان حدیث در حد کتابفروشان و نسخه داران تقلیل داده شده اند که دیگر نیاز به جرح و تعدیل رجالی ندارند و تنها کافی است ببینیم نسخه ها در چه وضعیتی بوده اند. خب. حال فرض کردیم چنین هم بود حال ما از کجا و با چه ابزاری این کار را انجام دهیم؟ مگر ما چه مقدار اطلاعات نسخه ای داریم که بتواند در شناسایی طرق روایت و سوابق آن کمک کند؟ اهل سنت که به تعبیر این دیدگاه اهل طریقه رجالی بودند و نه فهرستی آثارشان در علم رجال مملو است از داوری ها درباره نسخه ها و اصول و اینکه چه حدیثی در چه نسخه و یا روایتی بوده و یا نبوده و اینکه تا چه اندازه محدثان آنان وسواس داشته اند که نسخه ها را با هم بسنجند وروایات متفاوت نسخه ها و تحریرهای مختلف یک اثر را با هم مقایسه کنند و با یکدیگر اشتباه نگیرند و خلط نکنند و غیره و غیره. اصلاً عمده داوری های آنان در خصوص منازل رجال و توثیقات مبانی حسی داشته است. آنگاه چگونه می توان گفت طریقه رجالی نسخه محور نیست و فلان طریقه نسخه محور است؟ اصلاً چند نمونه عینی می توان بر اساس طریقه فهرستی در حدیث شیعی امروزه عرضه کرد که جای داوری های طریقه رجالی را بگیرد؟ قدما هم اگر داوری هایی نسخه محور می کردند دلیلش آن بود که اطلاعاتی کم و بیش در اختیارشان بود اما امروزه چقدر این شیوه پیشنهادی امکانپذیر است؟

مشکل دوم این دیدگاه این است که سنت فهرست نویسی کتاب های روایت شده را با سنت تدوین آثار حدیثی یکی می گیرد. اینجا جای بحث از این نکته نیست و ان شاء‌الله در نوشته های دیگر بدان خواهم پرداخت اما اجمالا عرض می کنم که تدوین حدیث یک چیز است و مسئله فهارس متون حدیثی امری دیگر. در این نظریه نه تنها میان سنت شفاهی و سنت مکتوب حدیث خلط شده بلکه میان شیوه تدوین حدیث و شیوه های روایت متون حدیثی خلط شده است. به دلیل همین است که ماهیت اصلی فهارس قدیم شیعی در این دیدگاه درست مورد توجه قرار نگرفته است. چنانکه قبلا مکرر نوشته ام فهارس قدیم شیعه مانند فهرست ابن عبدون و یا ابن الولید ماهیت اجازه داشته اند؛ درست همانند اجازات حدیثی ادوار بعدی (البته با تمایزهایی به دلیل تحول ادبیات اجازه نویسی)؛ این در حالی است که که تدوین حدیث متکی بر دو سنت شفاهی و مکتوب از قواعد و مبانی متمایزی برخوردار بوده است. به همین دلیل است که عرض می کنم در دیدگاه طریقه فهرستی راویان حدیث همه در حد مشایخ اجازه تقلیل داده شده اند؛ تفصیل مطلب جای خود را می طلبد.



طریقه فهرستی و نقد آن

در این نوشته همانند دو سه نوشته دیگری که تاکنون درباره مطالب آقای مددی در زمینه شیوه تدوین حدیث نوشته ام به نقد دیدگاهی پرداخته ام که به نظر من نه تنها برخی عناصر آن تازه نیست بلکه در مجموع دقیق هم نیست و با داده های مسلم تاریخی نمی سازد. شناخت و ممارست با حدیث اهل سنت خطا بودن این دیدگاه را روشن می کند.
http://ansari.kateban.com/post/۲۹۷۷

در همین ارتباط باید این پیام را هم که به کاتبان رسیده اینجا نقل کنم. من این تصحیح از رجال نجاشی را تاکنون ندیده ام. در پاسخ هم باید عرض کنم مطالب طریقه فهرستی مطالب پیچیده ای نیست. تاکنون هم چندین گفتگو با حضرت آقای مددی منتشر شده که فهم آن گفتگوها نباید چندان سخت باشد.

جناب آقای دکتر انصاری
سلام
مطلب شما را درباره نقد شیوه فهرستی در کانال تلگرام شما دیدم.
جسارتا عرض می کنم که گویا شما این شیوه را نفهمیده اید که البته حق هم دارید چرا که تا کنون تقریر درستی از آن نشده است به هر حال تفصیل این موضوع را جناب آقای محمدباقر ملکیان در مقدمه‌ای که بر رجال نجاشی نوشته‌اند که می توانید به آن مراجعه نمایید. این کتاب البته تا کنون جلد اولش را بوستان کتاب قم منتشر کرده است.

يكشنبه ۲۶ دي ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۶
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت