آرشیو
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۹۶۷٫۳۹۶ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۱۴۴ نفر
تعداد یادداشت ها : ۲٫۰۸۴
بازدید از این یادداشت : ۱٫۱۳۱

پر بازدیدترین یادداشت ها :


از رجال مذهب نصيري اطلاعات کمی تاکنون منتشر شده اما در سالهای اخير چند متن مهم آنها که از رجال قديم آنان در بغداد، حلب و لاذقيه و نيز در برخی شهرهای ايران سخن می راند انتشار يافته است که بی نهايت متنهايی ارزشمندند. نويسنده اين سطور تاکنون چند نمونه از اين دست متون (مشيخه ها/ نام نامه ها) را در اين سايت معرفی کرده است. زين پس می کوشم در هر يادداشت نمونه های مهم و ارزشمند ديگری را که می شناسم و در طول سالهای گذشته اسناد آن را فراهم کرده ام معرفی کنم. اين يادداشتها را برای کتابی در دست تحرير آماده کرده ام که در صورت تکميل ميراث باطنی تشيع نام خواهد گرفت.
از ميان اين اسناد به نمونه ای برخورد کردم در نسخه مجموع الأعياد طبراني که چنانکه می دانيم از رجال بسيار مهم مذهب نصيري در اوائل سده پنجم قمری بوده و از او آثار متعددی باقی مانده است. کتاب مجموع الأعياد منتشر شده و آن هم بر اساس نسخه برلين، ش ۴۷۷. در پايان اين نسخه که آن را از نزديک مورد مطالعه قرار دادم يادداشتی آمده است مشتمل بر نام تعدادی از عالمان نصيري که خود سند بسيار ارزشمندی است برای مطالعه تاريخ نصيريان. اين يادداشت در برگ ۷۶ الف و ب اين نسخه ديده می شود؛ عيناً و بدون هيچ گونه تغيير و يا اصلاحی بدين قرار:
"أسامي أولاد السيد العراقي: أولهم رزدباش الدیلمی عراقی وابو الحسن البشری عراقی وابو الفتح النحوی عراقی وابو الحسن بن علی الخمی عراقی وابو القاسم الرقاعی عراقی وهارون الصائغ عراقی خضر بن مزید عراقی ابو القاسم العبسبی عراقی خضر بن مزید عراقی وانیال النزکی عراقی وابو الطاهر الطالقانی وابو القاسم الطبطی وابو الطری عراقی وابوعبد الله الجنبلانی عراقی ورزق الخراص عراقی وهارون القطانی عراقی. اسامی اولاد الشیخ الشامیه: اولهم موسی البدیع شامی وابو اللیث الکتانی شامی وابو الحسین محمد بن علی الجلی شامی حسین بن محمد بن الحسن شامی وابو حمزه الکتانی شامی وابو الدر کاتب شامی وابو الدکانی شامی واحمد بن بطاشامی وعمار الوحید شامی ابو محمد ابن شغبی شامی ابو عبد الله ابن شعبه شامی ابو القاسم ابن شعبه شامی علی بن عیسی الجسری شامی وابو علی ابن شعبی شامی ابو سعید ابن معدن شامی ابو محمد // ۷۶ ب ابن عبد الله شامی والرأس الکبير شامی والاخرس العلوی شامی. اسامی اولاد الشیخ المخیفه: او مهد (کذا) سیف الدوله مخفی وناصح الدوله مخفی ورشید الدوله مخفی وثابت الدولی مخفی وعصمت الدوله مخفی رکن الدوله مخفی صفی الدوله مخفی حسان الدوله مخفی شقیق الدوله مخفی خادم الدوله مخفی علی ابن النساج مخفی. تمت."
در اينجا چنانکه می بينيم اشاره به انواع و طبقات مختلف شاگردان و پيروان حسين بن حمدان الخصيبي در عراق و سپس شام و نيز اصحاب و معتقدان مخفی او دارد. تعدادی از اين نامها با تحريف در نسخه آمده و تعدادی را هم به درستی نمی شناسيم اما همين سند در وضع کنونی آن برای آشنايی ما با شاگردان و پيروان حسين بن حمدان الخصيبي که در واقع بنيانگذار اصلی مذهب و مکتب نصيري است مفيد است و قابل مقايسه است با ديگر سندهايی که از آنان در همين زمينه در اختيار داريم.

دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۰۵
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت