آرشیو
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۹۷۹٫۶۳۲ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۷۴۷ نفر
تعداد یادداشت ها : ۲٫۰۸۴
بازدید از این یادداشت : ۲۹

پر بازدیدترین یادداشت ها :



طالبان با وقاحت و بی شرمی تمام مانع تحصيل دانش آموزان و دانشجويان دختر می شود. نام آن را هم تعهد و عمل به اسلام و فقه و شريعت می نامد. اسلام طالبانی اسلام مذاهب تاريخی نيست. طالبان مدعی اند بر مذهب فقهی امام ابو حنيفه اند. در حالی که منبع اصلی انديشه آنان اسلام سلفی است که در پی ظهور محمد بن عبد الوهاب و سلفی گری از سده هجدهم وارد شبه قاره و بخش هایی از سرزمينی شد که امروز افغانستان ناميده می شود. متأسفانه برخی از مدارس حنفی در اين دويست سال اخير به ويژه در شبه قاره و افغانستان فراموش کردند که سلفيان قديم و اصحاب حديث حنبلی و اتباع ابن تيميه بزرگترين مخالفان و منتقدان و بل دشمنان ابو حنيفه و ارجای حنفی و مکتب ماتريدی بوده اند و بيشترين اتهامات و انتقادات را اين حنبليان و سلفيان بودند که بر مذهب ابو حنيفه وارد می کردند. چنانکه عالم شيعی ايرانی در نيمه سده ششم قمری عبدالجليل قزوينی نيز تصريح کرده حنفيان بر مذهب توحيدی و تنزيهی و عدل بودند و با سنت گرايان سلفی پيشه مخالف بودند؛ يعنی اسلاف وهابيت و سلفيان امروز.

در طول تاريخ اسلام بانوان بسياری در علوم فقه و شريعت و حديث و علوم عصر تحصيل می کردند؛ در عصر صحابه و تابعين و اتباع تابعين و در تمام قرون گذشته. مذهب حنفی بر اساس ارجای کوفی است و به شدت با گرايشات تکفيری سلفی که امروز در وهابيت و سلفی گری سنت گرا می بينيم مخالفت دارد. متأسفانه شماری از مدارس حنفی در سده های نوزدهم و بيستم با تأثير پذيری از مکتب سلفی (و حتی وهابی) از تاريخ و سنت مذهب حنفی فاصله گرفتند.

طالبان نه پيشينه ای در اسلام و علوم دين و شريعت دارد و نه اساسا صلاحيت اظهار نظر و اعمال اقتدار به نام دين و سنت را. فقه، سنت و تمدن اسلام هيچگاه مخالف تحصيل بانوان نبوده؛ و مگر هيچ تمدنی هست که بتواند با نيمی از افراد بشريت و با تربيت کنندگان نيمی ديگر بستيزد و مانع رشد آنان شود؟ رفتار طالبان و اسلام طالبانی با بانوان و ممانعت از تحصيل آنان محکوم است و وظيفه همه علمای اسلام است که به نام دين و به نام اسلام و به نام فرهنگ و تمدن اسلامی اقدام طالبان را محکوم کنند.

تمدن اسلامی تمدن تنوع ها بود؛ تنوع اندیشه ها و سنت ها و افکار و اختلاف اجتهادها. اگر گمان می کنید با سلفی گری منحط خود قصد بازسازی تمدن اسلامی را دارید باید بگویم سخت در اشتباه هستید. آنچه شما در پی آن هستيد احيای تمدن و سنت اسلامی نيست بلکه فرو افتادن در هاويه جاهلیت سلفی است.
يكشنبه ۴ دي ۱۴۰۱ ساعت ۴:۴۹
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت