مصنفي العلوم
ابن داود حلي در رجال خود در ذيل شرح احوال عبد الکريم ابن طاوس تصوير قابل توجهی از اين دانشمند شريف النسب و ممتاز روزگارش به دست داده. عبارت او بر اين قرار است (رجال ابن داود الحلي، ص 130 تا 131):
"عبد الكريم بن أحمد بن موسى بن جعفر بن محمد بن أحمد
ابن محمد بن أحمد بن محمد بن طاوس الحسيني العلوي سيدنا الامام المعظم
غياث الدين الفقيه النسابة النحوي العروضي الزاهد العابد أبو المظفر
قدس الله روحه ، انتهت رياسة السادات وذوي النواميس إليه ، وكان
أوحد زمانه ، حائري المولد ، حلي المنشأ ، بغدادي التحصيل ، كاظمي
الخاتمة ، ولد في شعبان سنة ثمان وأربعين وستمائة وتوفي في شوال سنة
ثلاث وتسعين وستمائة ، وكان عمره خمسا وأربعين سنة وشهرين وأياما
كنت قرينه طفلين إلى أن توفي قدس الله روحه ما رأيت قبله ولا بعده
كخلقه وجميل قاعدته وحلو معاشرته ثانيا ، ولا لذكائه وقوة حافظته
مماثلا ، ما دخل في ذهنه شئ فكاد ينساه ، حفظا لقرآن في مدة يسيرة
وله إحدى عشرة سنة ، استقل بالكتابة واستغنى من المعلم في أربعين
يوما وعمره إذ ذاك أربع سنين و ، ولا تحصى مناقبه وفضائله . له كتب
كثيرة منها " كتاب الشمل المنظوم في مصنفي العلوم " ما لأصحابنا مثله ومنها كتاب " فرحة الغري بصرحة الغري " وغير ذلك."
او در اينجا از كتاب الشمل المنظوم في مصنفي العلوم نام می برد که به احتمال زياد تاريخچه ای برای علوم در اسلام و کتاب های تأليف شده در دانش های مختلف بوده. افسوس که آثار او جز فرحة الغري از ميان رفته. بنابر گزارش ابن عنبه در يکی از تحريرهای عمدة الطالب کتابخانه او بالغ بر ده هزار مجلد کتاب بوده است.
احمد ابن طاوس و تأليفاتش
ابن داود حلي در رجالش شرح مختصری درباره استادش احمد بن طاوس ارائه داده که نشان از اهميت والای اين دانشمند مجهول القدر امامی دارد. متأسفانه جز چند اثر مهمترين کتاب های او از ميان رفته. عبارت ابن داود بر اين قرار است (رجال ابن داود الحلي، ص 45 تا 46):
"أحمد بن موسى بن جعفر بن محمد بن أحمد بن محمد بن
أحمد بن محمد بن محمد الطاووس العلوي الحسني سيدنا الطاهر الامام المعظم .
فقيه أهل البيت جمال الدين أبو الفضائل مات سنة ثلاث وسبعين
وستمائة ، مصنف مجتهد كان أورع فضلاء زمانه قرأت عليه أكثر
" البشرى " و " الملاذ " وغير ذلك من تصانيفه ، وأجاز لي جميع تصانيفه
ورواياته ، وكان شاعرا مصقعا بليغا منشيا مجيدا ، من تصانيفه كتاب
" بشرى المحققين " في الفقه ست مجلدات ، كتاب " الملاذ " في الفقه
أربع مجلدات ، كتاب " الكر " مجلد ، كتاب " السهم السريع " في
تحليل المبايعة مع القرض مجلد ، كتاب " الفوائد العدة " في أصول
الفقه مجلد ، كتاب " الثاقب المسخر على نقض المشجر " في أصول الدين ،
كتاب " الروح " نقضا على ابن أبي الحديد ، كتاب " شواهد القرآن "
مجلدان ، كتاب " بناء المقالة العلوية في نقض الرسالة العثمانية " مجلد ، كتاب " المسائل " في أصول الدين مجلد ، كتاب " عين العبرة في غبن
العترة " مجلد ، كتاب " زهرة الرياض " في المواعظ مجلد ، كتاب
" الاختيار في أدعية الليل والنهار " مجلد ، كتاب " الأزهار " في شرح
لامية مهيار مجلدان ، كتاب " عمل اليوم والليلة " مجلد ، وله غير ذلك
تمام اثنين وثمانين مجلدا من أحسن التصانيف وأحقها ، وحقق الرجال
والرواية والتفسير تحقيقا لا مزيد عليه ، رباني وعلمني وأحسن إلى وأكثر
فوائد هذا الكتاب ونكته من إشاراته وتحقيقاته جزاه الله عني أفضل
جزاء المحسنين."
ملاحظه می کنيد که ابن طاوس از ميان هشتاد و دو مجلد کتاب، در فقه دو اثر پر برگ به نام های الملاذ و بشری المحققين داشته. افسوس که اينها از ميان رفته. كتاب "الفوائد العدة " في أصول الفقه، احتمالا فوائد العدة بايد خوانده شود و شايد شرحی بر عده شيخ بوده در اصول فقه. کتاب الروح در نقض ابن ابی الحديد شاید در علم کلام و مباحث نفس و روح بوده و یا نقضی بر مباحث امامت شرح نهج البلاغه او. غير از المسائل در اصول دين کتاب ديگرش در زمينه علم کلام الثاقب المسخر على نقض المشجر نام داشته. متأسفانه معلوم نيست مراد از نقض المشجر چه کتابی بوده و تأليف چه کسی است؟
گزارش ابن رجب حنبلي در المنتقی (معجم مشايخ پدرش، ص 75) درباره علی فرزند عبد الکريم ابن طاوس، نويسنده فرحة الغري. اين گزارش نشان می دهد که فضای بغداد حتی بعد از سقوط خلافت عباسی و برپایی حکومت ایلخانی همچنان بر علیه شيعيان بوده و علمای شيعه ناچار به تقيه و عدم ابراز مذهب خود بوده اند.
ابن داود حلي در رجال خود در ذيل شرح احوال عبد الکريم ابن طاوس تصوير قابل توجهی از اين دانشمند شريف النسب و ممتاز روزگارش به دست داده. عبارت او بر اين قرار است (رجال ابن داود الحلي، ص 130 تا 131):
"عبد الكريم بن أحمد بن موسى بن جعفر بن محمد بن أحمد
ابن محمد بن أحمد بن محمد بن طاوس الحسيني العلوي سيدنا الامام المعظم
غياث الدين الفقيه النسابة النحوي العروضي الزاهد العابد أبو المظفر
قدس الله روحه ، انتهت رياسة السادات وذوي النواميس إليه ، وكان
أوحد زمانه ، حائري المولد ، حلي المنشأ ، بغدادي التحصيل ، كاظمي
الخاتمة ، ولد في شعبان سنة ثمان وأربعين وستمائة وتوفي في شوال سنة
ثلاث وتسعين وستمائة ، وكان عمره خمسا وأربعين سنة وشهرين وأياما
كنت قرينه طفلين إلى أن توفي قدس الله روحه ما رأيت قبله ولا بعده
كخلقه وجميل قاعدته وحلو معاشرته ثانيا ، ولا لذكائه وقوة حافظته
مماثلا ، ما دخل في ذهنه شئ فكاد ينساه ، حفظا لقرآن في مدة يسيرة
وله إحدى عشرة سنة ، استقل بالكتابة واستغنى من المعلم في أربعين
يوما وعمره إذ ذاك أربع سنين و ، ولا تحصى مناقبه وفضائله . له كتب
كثيرة منها " كتاب الشمل المنظوم في مصنفي العلوم " ما لأصحابنا مثله ومنها كتاب " فرحة الغري بصرحة الغري " وغير ذلك."
او در اينجا از كتاب الشمل المنظوم في مصنفي العلوم نام می برد که به احتمال زياد تاريخچه ای برای علوم در اسلام و کتاب های تأليف شده در دانش های مختلف بوده. افسوس که آثار او جز فرحة الغري از ميان رفته. بنابر گزارش ابن عنبه در يکی از تحريرهای عمدة الطالب کتابخانه او بالغ بر ده هزار مجلد کتاب بوده است.
احمد ابن طاوس و تأليفاتش
ابن داود حلي در رجالش شرح مختصری درباره استادش احمد بن طاوس ارائه داده که نشان از اهميت والای اين دانشمند مجهول القدر امامی دارد. متأسفانه جز چند اثر مهمترين کتاب های او از ميان رفته. عبارت ابن داود بر اين قرار است (رجال ابن داود الحلي، ص 45 تا 46):
"أحمد بن موسى بن جعفر بن محمد بن أحمد بن محمد بن
أحمد بن محمد بن محمد الطاووس العلوي الحسني سيدنا الطاهر الامام المعظم .
فقيه أهل البيت جمال الدين أبو الفضائل مات سنة ثلاث وسبعين
وستمائة ، مصنف مجتهد كان أورع فضلاء زمانه قرأت عليه أكثر
" البشرى " و " الملاذ " وغير ذلك من تصانيفه ، وأجاز لي جميع تصانيفه
ورواياته ، وكان شاعرا مصقعا بليغا منشيا مجيدا ، من تصانيفه كتاب
" بشرى المحققين " في الفقه ست مجلدات ، كتاب " الملاذ " في الفقه
أربع مجلدات ، كتاب " الكر " مجلد ، كتاب " السهم السريع " في
تحليل المبايعة مع القرض مجلد ، كتاب " الفوائد العدة " في أصول
الفقه مجلد ، كتاب " الثاقب المسخر على نقض المشجر " في أصول الدين ،
كتاب " الروح " نقضا على ابن أبي الحديد ، كتاب " شواهد القرآن "
مجلدان ، كتاب " بناء المقالة العلوية في نقض الرسالة العثمانية " مجلد ، كتاب " المسائل " في أصول الدين مجلد ، كتاب " عين العبرة في غبن
العترة " مجلد ، كتاب " زهرة الرياض " في المواعظ مجلد ، كتاب
" الاختيار في أدعية الليل والنهار " مجلد ، كتاب " الأزهار " في شرح
لامية مهيار مجلدان ، كتاب " عمل اليوم والليلة " مجلد ، وله غير ذلك
تمام اثنين وثمانين مجلدا من أحسن التصانيف وأحقها ، وحقق الرجال
والرواية والتفسير تحقيقا لا مزيد عليه ، رباني وعلمني وأحسن إلى وأكثر
فوائد هذا الكتاب ونكته من إشاراته وتحقيقاته جزاه الله عني أفضل
جزاء المحسنين."
ملاحظه می کنيد که ابن طاوس از ميان هشتاد و دو مجلد کتاب، در فقه دو اثر پر برگ به نام های الملاذ و بشری المحققين داشته. افسوس که اينها از ميان رفته. كتاب "الفوائد العدة " في أصول الفقه، احتمالا فوائد العدة بايد خوانده شود و شايد شرحی بر عده شيخ بوده در اصول فقه. کتاب الروح در نقض ابن ابی الحديد شاید در علم کلام و مباحث نفس و روح بوده و یا نقضی بر مباحث امامت شرح نهج البلاغه او. غير از المسائل در اصول دين کتاب ديگرش در زمينه علم کلام الثاقب المسخر على نقض المشجر نام داشته. متأسفانه معلوم نيست مراد از نقض المشجر چه کتابی بوده و تأليف چه کسی است؟
گزارش ابن رجب حنبلي در المنتقی (معجم مشايخ پدرش، ص 75) درباره علی فرزند عبد الکريم ابن طاوس، نويسنده فرحة الغري. اين گزارش نشان می دهد که فضای بغداد حتی بعد از سقوط خلافت عباسی و برپایی حکومت ایلخانی همچنان بر علیه شيعيان بوده و علمای شيعه ناچار به تقيه و عدم ابراز مذهب خود بوده اند.
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۷
نمایش ایمیل به مخاطبین
نمایش نظر در سایت
۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .
۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .
۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .