آرشیو
دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون با عنوان Visiting Professor، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۷۰۱٫۱۶۸ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۳۰ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۶۸۶
بازدید از این یادداشت : ۹۴

پر بازدیدترین یادداشت ها :


مرحوم شيخ هادي طهرانی معروف به مکفّر با وجود آنکه خود از شاگردان مرحوم شيخ انصاری بود اما برخلاف ديگر شاگردان شيخ در بسياری از مبانی اصولی با شيخ اختلاف نظر داشت. در سبب تکفير شيخ هادی از سوی ميرزا حبيب الله رشتي اقوال مختلف است اما گويا همين مخالفت ها و نوع نگرش انتقادی او نسبت به آرای علمای ديگر موجبات تکفير را فراهم کرد. اين تکفير البته از سوی بيشتر معاصرانش هيچگاه مورد قبول قرار نگرفت، گرچه مشکلاتی را برای او فراهم کرد. آرای مهم اصولی او در کتاب محجة العلماء آمده که به تازگی ديدم تجديد چاپ شده. اين کتاب می تواند موضوع چندين پژوهش درباره آرای اصولی و بل کلامی شيخ هادي قرار گيرد. هر چه هست مبانی و نوع ورود و خروج او در مباحث اصولی با شيوه معمول فقهای معاصرش و از جمله شيخ انصاری متفاوت است گرچه طبعا در اين کتاب به آرای او همواره نظر دارد و اصلا کتاب حاشيه ای است بر رسائل شيخ. تقريرات درسی او را شماری از شاگردانش نوشته اند که نمی دانم چه تعداد آنها تاکنون چاپ شده اما مکتب او تا اين اواخر در ايران نمايندگانی داشت و عده ای خود را پيروان مکتب فقهی و اصولی او می دانستند. شيخ هادي در علم کلام و مباحث فلسفی هم صاحب نظر بود و به ويژه در مباحث الهيات سلبی و مبحث وجود و ماهيت انظار قابل توجهی دارد. او در اين زمينه ها آثاری دارد که بايد همگی مورد توجه و تصحيح و انتشار قرار گيرد (تنها شماری محدود از آثار او تاکنون و بيشتر به صورت چاپ سنگی منتشر شده). او رديه ای هم بر شيخيه داشته گرچه برخی آرای کلامی او بی شباهت با شيخيه نيست. شيخ هادي در بحث تحريف قرآن و همچنين موضوع حجيت اخبار هم آرای خاصی دارد و با وجود انتقاد از اخباريان گاهی آرائش به آنان نزديک است. درباره شيخ هادي می توان چندين رساله دکتری نوشت. ضروری است کسانی همت کنند و مجموعه آثار او را منتشر کنند. من چاپ سنگی محجة العلماء را دارم اما متأسفانه هنوز چاپ سه جلدی اخیر کتاب دستیاب نشده. او همچون همنام معاصرش مرحوم شيخ هادی نجم آبادی مورد بی مهری قرار گرفت. قبلا در يادداشت هایی در مورد شيخ هادي نجم آبادی نوشتم که چگونه در کتاب اصلاح دينی تأليف مقداد نبوی مظلومانه مورد اتهاماتی بی دلیل قرار گرفته. اميدوارم که در چاپ بعد اصلاح شود.
شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱:۵۲
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت