آرشیو
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۹۸۲٫۲۱۰ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۶۶۳ نفر
تعداد یادداشت ها : ۲٫۰۸۴
بازدید از این یادداشت : ۹۶۸

پر بازدیدترین یادداشت ها :


کتاب تحریر العقلاء تألیف عالم متقی و فقیه و متکلم برجسته مرحوم شیخ هادی نجم آبادی کتاب بسیار مهمی در نوع خود است. متأسفانه این کتاب تاکنون چنانکه باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته. کتاب در واقع واکنشی است به آشفتگی های مذهبی و فکری و اجتماعی اواخر دوران قاجار به ویژه در پی برآمدن باورهای غالیانه شیخیان و پیامدهای سهمگین برآمده از آن.

متأسفانه در کتاب اندیشه اصلاح دین در ایران با انگیزه هایی که حقیقتش روشن نیست نویسنده با تحریفی که نمی دانم چه اسمی روی آن بگذارم سعی کرده محتوای کتاب را مطابق با آیین ازلی و بابی تفسیر کند و از این زاویه به شخصیت این فقیه و متکلم برجسته شیعی حمله کند. به شیوه تأویل های بارد و تفسیر کلام بما لا یرضی صاحبه عبارات کتاب تحریر العقلاء را به کلی واژگونه فهمیده و عرضه کرده که مرغ پخته را زیر انبوهی از برنج به خنده می آورد. فهم کتاب تحریر العقلاء نیازمند آشنایی دقیق با تفسیر قرآن و حدیث و فقه و کلام و الهیات است و نویسنده کتاب یاد شده را معلوم است با این عوالم کاری نیست. حقیقتا چرا باید چنین متنی را بدون داشتن مقدمات لازم چنین تحریف کرد؟

دیدم به درستی دانشمند اکبر ثبوت بر تفاسیر مضحک این نویسنده در این زمینه ایراد گرفته است. یک چیز را متأسفانه نویسنده ما متوجه نیست: شباهت ها میزان درستی برای تشخیص و تحدید هویت های مذهبی نیست. تمایزهاست که اهمیت دارد. در جایی شیخ هادی نجم آبادی آیه شریفه كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ را نقل و اشاره ای به حدیث بَدَأَ الإِسْلاَمُ غَرِيباً، وَسَيَعُودُ كَمَا بَدَأَ غَرِيباً کرده و بعد گفته: وقت آن است که خداوند عالم عود دهد خلق را چون بدو ایشان و بعد آیاتی نقل می کند در موضوع قیامت. کسی که با الهیات و کلام آشنایی داشته باشد می داند معنای این سخن و نقل این آیات و احادیث چیست اما نویسنده ما به دلیل اینکه نویسندگان آیین بابی در آثارشان از کلمات عود و بدء استفاده کرده اند نتیجه گرفته که شیخ هادی بنابراین ازلی بوده است و طرفه اینکه این مطلب را محکم ترین دلیل خود بر ازلی بودن شیخ دانسته و از همینجا زمینه را برای اتهام زنی های بعدی خود فراهم کرده است. با این شیوه مغالطه ها می توان گفت همه معتزلیان اشعری اند و همه اشعریان شیعی اند و ... گفت: از قیاسش خنده آمد خلق را.
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۷
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

کرم سیاوشی
۳۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱:۵۸
با سلام
بنده کتاب (اندیشه اصلاح دین در ایران) را در اختیار ندارم ولی اگر این گونه که آقای انصاری نوشته اند برداشت صاحب ان کتاب باشد، نقد آقای انصاری بر ایشان درست و به جاست. مگر اینکه صاحب کتاب (اندیشه اصلاح دین در ایران) اتهام ازلی بودن را به شیخ نجم آبادی انکار کند.
مجید دهقان
۲۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۴:۵۸
با سلام. متأسفم از برای نویسنده خوب و باسوادی چون آقای حسن انصاری.گرچه ایشان تا حدودی سواد حوزوی و دانشگاهی به مراتب بهتر و بالاتری نسبت به دانش حوزی دارند ولی با دقت در این چند سطر موجز نوشته شده توسط ایشان بسیار متعجب شدم که با این مقدار سواد دست کم اندکی به صغری و کبری منطقی در گزاره های متن خود نگاهی دوباره و در پاکنویس مطالب قبل از انتشار می انداختند تا بدون مقدمه و معرفی مختصر نویسنده کتاب"اندیشه اصلاح دین در ایران" یعنی آقای مهندس سید مقداد نبوی رضوی، سیل تمهت های بی پایه و اساسی را روانه محضر این پژوهشگر فرزانه نکنند و لااقل مطابق با اخلاق اسلامی متعارف، با طنزی تلخ حریم قابل احترام پژوهشگران مدق و منصف معاصر را هتک نکنند و اگر خود سوادی بالاتر در رشته های : "تفسیر قران، حدیث، فقه و کلام و الهیات" دارند، آن را در جایی دیگر به طور مفصل و مشروح نقد کرده و خوانندگان محترم را از همین صفحه به آنجا حوالت دهند. چه زیبا گفت استاد سخن سعدی شیرازی:" زبان در دهان ای خردمند چیست....کلید در گنجصاحب هنر/ چو در بسته باشد چه داند کسی.....که جوهر فروش است یا پیله ور/
مریم عزیزیان
۱۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۹
با سلام و عرض ادب
بسیار ممنون از نوشته های پرمحتوا در نقد این کتاب ها
برخی از دانشجویان تحت تاثیر این نوشته ها قرار گرفته اند که حتما باید انها را به سایت شماارجاع داد
بازهم سپاس