آرشیو
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۹۶۷٫۴۶۲ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۲۹ نفر
تعداد یادداشت ها : ۲٫۰۸۴
بازدید از این یادداشت : ۱۳

پر بازدیدترین یادداشت ها :



۱ – ابو محمد الحسن بن علي بن فضال ( درگذشته ۲۲۴ ق ) ، از اصحاب امام رضا ( بنا به نقل نجاشي از كشي در ۳۶ / ۷۲ ) . نجاشي مي گويد كه احمد البزنطي ، ۸ ماه پس از حسن بن علي ابن فضال و در ۲۲۱ ق از دنیا رفت ، در حالي كه در اينجا مي گويد كه ابن فضال در ۲۲۴ ق درگذشته است ( نك : شرح حال البزنطي در نجاشي ، ۷۵ / ۱۸۰ ) . ابن فضال از موالي تيم الله بن ثعلبه ، از فطحيه بوده كه گفته شده قبل از مرگ از آن عقیده دست شست . آن هنگام كه ابن شاذان نوجواني بوده ، ابن فضال پيرمردي بوده است (نجاشي ، ۳۴ – ۳۶ / ۷۲ )
ابن فضال كتابهاي متعددي داشته است : از جمله الزهد و نيز كتاب رد بر غاليه و كتاب الزيارات و نيز در فقه كتاب الصلاه و نيز چند كتاب ديگر . او النوادر هم داشته است . نجاشي مي نويسد كه كتاب ديگر او كتابي است كه آن را فقط قمي ها روايت مي كنند از فرزندش علي كه در آن حسن ابن فضال از امام رضا روايت مي كند ، ولي نجاشي مي گويد در آن ترديد است ( فيه نظر ) . نجاشي به كتاب اخير هيچ اسنادي نمي دهد ؛ البته او به برخي ديگر هم سندي نمي دهد و اين نشان مي دهد كه شايد اطلاعات او در باب اين كتابها مستند به فهارس كهن نبوده است . اما از همه مهمتر اينكه او به النوادر وي سند نمي دهد . او كتاب الرجال هم داشته است ( نجاشي ، ۳۶ / ۷۲ )

۲ - الحسن بن علي بن ابي حمزه سالم البطائني ، از موالي كوفه . از وجوه واقفه
مورد طعن علي بن الحسن بن فضال . كتابهايي داشته از جمله كتاب الفتن يا كتاب الملاحم كه نجاشي به آن سند خاص مي دهد . كتاب ديگر او فضائل القرآن است كه از طريق ابن عقده به آن سند مي دهد . نجاشي كتابهاي ديگري را هم به او نسبت مي دهد كه به هيچ يك از آنها سند نمي دهد : كتاب القائم الصغير ، الدلائل ، الغيبه ، الرجعه و سه كتاب در فقه از جمله در صلاه . شايد اين كتابها به دليل اينكه با عقايد واقفي نوشته شده بوده ( به طور قطع در مورد كتابهاي مربوط به موضوع قائم ) و يا در سنت واقفي روايت مي شده ، در فهارس امامي مورد نظر نجاشي روايت نشده بوده و يا بهرحال نجاشي نمي خواسته اين متون را روايت كند ( نجاشي ، ۳۶ – ۳۷ / ۷۳ )

۳ - ابو محمد الحسن بن علي بن زياد الوشاء ، بجلي كوفي ، ابن بنت الياس الصيرفي ، خزاز ، بنا بر قول كشي از اصحاب امام رضا ، از وجوه اماميه ، كتابهايي داشته از جمله : النوادر و نيز : مسائل الرضا عليه السلام ( نجاشي ، ۳۹ – ۴۰ / ۸۰ )

۴ – ابو محمد الحسن بن محمد بن سماعه الكندي الصيرفي كوفي ( اما در پايان شرح نجاشي درباره او ، در نقل تاريخ وفات او از حميد بن زياد ، كنيه او ابوعلي ثبت شده است ) ( درگذشت در شب پنجشنبه ۵ جمادي الاول ۲۶۳ ق ) ، ساكن محله كنده كوفه بوده است . از شيوخ واقفه كه در عقيده وقف تعصب داشته است ، وي بنابر وصف نجاشي ، كثير الحديث و ثقه بوده است . او فقيه بود. او در كوفه درگذشت و بر او ابراهيم بن محمد العلوي نماز گزارد و در جعفي به خاك سپرده شد . او كتابهايي در برخي از ابواب مختلف فقه ، از جمله در حدود و ديات داشته است . علاوه بر اين كتابها ، وي الغيبه ، البشارات و الزهد نيز داشته است . كتاب او در غيبت ، مي بايست با تعاليم اهل وقف سازگار بوده باشد . اما با اين وصف نجاشي تمام اين كتابها را با يك سند از طريق علي بن حاتم از كسي روايت مي كند كه او تمام كتابهاي ابن سماعه را يكجا از او روايت مي كرده است . سند ديگر نجاشي از طريق حميد بن زياد است كه او همه اين كتابها و افزون بر آن كتاب ديگري را از خود ابن سماعه شنيده بوده است . حميد از كتابهاي او تعبير به كتابهاي مصنف مي كند . از نوع ارائه دو سندي كه نجاشي به كتابهاي او داده و نقل قولهايي كه از حميد بن زياد كاملا روشن است كه نجاشي اطلاعات خود را از دو فهرست متفاوت اخذ كرده كه يكي از آن دو فهرست مرويات حميد بن زياد بوده است ( نجاشي ، ۴۰ -۴۲ / ۸۴ ) .
۵ - ابو جعفر احمد بن محمد بن عمرو بن ابي نصر زيد البزنطي ( درگذشته ۲۲۱ ق ) ، كوفي ، با امامان رضا و جواد را ملاقات داشته است . او نزد اين دو امام از منزلت زيادي برخوردار بود . كتابهايي داشت و از جمله الجامع كه نجاشي آن را بر حسين بن عبيدالله الغضائري قرائت كرده بود و غضائري نيز به نوبه خود آن را بر ابوغالب زراري برخوانده بود و نجاشي بدين ترتيب سند خود را به كتاب و مولف رسانيده است . علاوه بر الجامع او كتاب النوادر هم داشته است كه نجاشي سندي از طريق ابن عقده به آن مي دهد . نجاشي از يك كتاب نوادر ديگري هم از او ياد مي كند كه سند آن از طريق ابن قولويه و نهايتا احمد بن هلال است . نجاشي مي گويد كه او ۸ ماه پس از حسن بن علي ابن فضال در ۲۲۱ ق درگذشت ، در حالي كه در احوال ابن فضال ( نجاشي ، ۳۶/ ۷۲ ) مي گويد كه ابن فضال در ۲۲۴ ق درگذشته است . محمد بن عيسي بن عبيد از او در ۲۱۰ ق حديث شنيده است ( نجاشي ، ۷۵ / ۱۸۰ ) .

يكشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲:۲۴
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت