قبلا در سايت کاتبان (http://ansari.kateban.com/post/2013) نوشتيم که تفسير غريب القرآن منسوب به زيد بن علي که تاکنون مکرر چاپ شده اثری است منحول و اصالت ندارد. قبلا احتمال داديم اين اثر در خود يمن و در سده هفتم ساخته شده باشد. اين احتمال هم هست که آن را در کوفه سده ششم ساخته باشند و بعد نسخه آن به يمن رفته باشد. می دانيم که نسخه اين کتاب در سده هفتم در يمن موجود بوده. اينجا رقم و بلاغ و اجازه کهنترين نسخه اين کتاب را که در يک کتابخانه خصوصی در يمن موجود است نقل می کنیم. قبل از نقل آن بايد به اين نکته توجه دهم که متأسفانه به دليل فقدان برگ نخست اين نسخه دقيقا روشن نيست سند روايت اين کتاب در اين نسخه چگونه به زيد می رسيده اما به هرحال مسلم است که وجود اين سندهای اجازاتی در آغاز نسخه ها و يا در اجازات دليلی بر اصالت نسخه ها نيست و اين اجازات را به شکل ترکيبی و يا به صورت اجازات عام برای نسخه ها و کتاب ها استفاده می کرده اند و هيچ دليلی بر وجود سندی به نسخه حاضر نيست:
رقم کاتب: تم الکتاب بمنّه وعونه ولطفه وصلی الله علی محمد وآله. بلغ مقابلة وقصاصة بحسب الإمکان و(؟) مولانا عليه السلام المتوکل علی الله أمير المؤمنين المطهر بن یحیی بالمحتم (؟) المحروس بذروه (؟) سلخ رجب المعظم سنة إثنتين وتسعين وستمائة. أجازه الفقيه الطاهر العالم عبد الله بن علي بن أحمد الأکوع لمالکه الفقيه الطاهر العالم تقي الدين عمر بن جابر الحارثي وهو يرويه عن حيّ أبيه الفقيه العالم الصدر الورع الکامل بهاء الدين عمدة المسلمين قدوة المتهجدين علي بن أحمد وهو له// إجازة من الشيخ الأجلّ الفاضل العالم الصالح أبي علي سعيد بن علي بن صالح بن المسمّانة الکوفي غفر الله له ووفقه وصلی الله علی محمد المختار.
پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱:۳۸
نمایش ایمیل به مخاطبین
نمایش نظر در سایت
۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .
۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .
۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .