آرشیو
دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون با عنوان Visiting Professor، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۷۰۱٫۱۷۰ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۳۲ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۶۸۶
بازدید از این یادداشت : ۴۷

پر بازدیدترین یادداشت ها :


درباره اين خاندان مراجعه شود به کتاب من و زابينه اشميتکه درباره زيديان ايران که امسال ان شاء الله منتشر می شود

کتاب تعليق شرح الأصول الخمسة //

ممّا علّق عن الشيخ السعيد أبي محمد إسماعيل بن علي الفرّزاذي المعروف بخداذاد (بکلاذاد؟) //
نوّر الله قبره//

لقاضي القضاة عماد الدين أبي الحسن عبد الجبّار بن أحمد //

رضي الله عنه وقدّس روحه//

لأحمد بن الحسن بن علي بن إسحاق کتبه بیده لنفسه//

أخذت هذه الأصول من الفقيه الإمام الأوحد نجم الدين أحمد بن أبي الحسن الکني وهو عن الفقيه الإمام الأجل محمد بن أحمد الفرزاذي وهو عن عمه الشيخ السعيد البارع إسماعيل بن علي الفرزاذي وهو عن محمد بن مزدک وهو عن أبي محمد بن متويه وهو عن الشيخ أبي رشيد النيسابوري وهو عن قاضي القضاة عماد الدين عبدالجبار بن أحمد رحمه الله وهو عن الشيخ المرشد أبي عبدالله البصري وهو عن الشيخ أبو علي بن خلاد وهو عن الشيخ أبي هاشم وهو عن أبيه الشيخ أبي علي الجبايي وهو عن أبي يعقوب الشحام وهو عن عثمان الطويل وهو عن الشيخ أبي الهذيل وهو عن واصل بن عطاء وهو عن أبي هاشم بن محمد الحنفية وهو عن أبيه محمد بن علي بن أبي طالب المعروف بالحنفية وهو عن أبيه أمير المؤمنين علي عليه السلام وهو عن خير الأولين والآخرين وخاتم النبيين محمد المصطفی صلوات الله عليه وهو عن جبريل عليه السلام وهو عن الله تعالی وليس لأحد من أرباب المذاهب إسناد مثل هذا الإسناد.

صاحبه ومالکه الفقيه الأجلّ الأوحد نور الدين تاج الأقران زين الشبّان أبو الحسن بن الحسن بن الحسين الفرزاذي//

وکتب بخطه العبد الضعيف شعیب بن أبي عماد داستون بن علي (؟) الجيلي سنة سبع وستين وخمسمائة هجرية وصلی الله علی محمد وآله

صار هذا الکتاب لمحمد بن منصور بن مفضّل بالشراء الصحيح//

وصار ممّا تحت يديّ من الکتب المعدّة للانتفاع بها من کتب الأهل رحمة الله عليهم ورضوانه. کتبه الهادي بن إبراهيم سامحه الله تعالی وعفی (؟) ما عنه بمحمد وآله//

برگ ۱۷۲ الف: هذا آخر تعليق شرح الأصول الخمسة ممّا علّق عن الشيخ الإمام السعيد أبي محمد إسماعيل بن علي الفرزاذي رحمه الله ونوّر قبره //

تلقيّته عن الشیخ الإمام أحمد بن أبي الحسن الکني أدام الله فضله//

فرغ من نسخه أحمد بن الحسن بن علي بن إسحاق الفرزاذي في بلد الري في الخانقاه المنسوبة إلی السيد الإمام المؤيد بالله قدس الله روحه ضحوة يوم الأحد الثالث من محرم من شهور سنة ثلاث (؟) وأربعين وخمس مائة حامداً لله تعالی ومصلّياً علی نبیه صلی الله علیه وعلی آله الطاهرين
چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۹:۱۷
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت