آرشیو
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۹۶۷٫۴۰۱ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۱۴۸ نفر
تعداد یادداشت ها : ۲٫۰۸۴
بازدید از این یادداشت : ۲۱۸

پر بازدیدترین یادداشت ها :


بالاخره دیروز متن کامل مجله را برای بریل فرستادیم. این شماره اول از مجله مطالعات شیعی است و فهرست آن را قبلا در همین صفه گذاشتم. مقاله مشترکی، من و خانم اشمیتکه داریم درباره نصیر الدین ابن حمزه شارحی، همراه تصحیح دو متن در کلام و در موضوع عدم و شیئیت معدوم. این دو متن را چند سال است که می شناسیم و نسخه آن را در کتابخانه دانشگاه ییل پیدا کردیم (از این نسخه در کتاب ابن کمونه خانم اشمیتکه صحبت شده و نیز در مقاله من درباره عماد الدین ابن حمزه که در کتاب تشیع در بستر تحول منتشر شده). قبل از آنکه نسخه دیجیتال آن را از کتابخانه تهیه کنیم نسخه میکروفیلم آن را داشتیم اما صلاح دیدیم نسخه دیجیتال را هم داشته باشیم تا همه اشکالات نسخه را بتوانیم با دقت ببینیم. تا آن زمان که ما عکس نسخه را از کتابخانه دانشگاه ییل درخواست کنیم این نسخه بر روی سایت کتابخانه نبود و طبعاً کسی آن را جز ما که نسخه را داشتیم و همچنین فهرستنگار کتابخانه، شناسایی نکرده بود. بعد از آن به دلیل اینکه عملاً کتابخانه دانشگاه ییل نسخه دیجیتالی را در اختیار داشت عکس نسخه را آنلاین هم گذاشتند و برای عموم دستیاب است و قابل دانلود.

در مورد بسیاری از کتابخانه ها در غرب چنین است که آنها به محض اینکه عکس دیجیتالی نسخه را کسی سفارش کند و هزینه آن را هم طبعاً باید پرداخت کند (که گاه بسیار بالاست) کتابخانه که اینک نسخه دیجیتالی را به دلیل آن درخواست در اختیار دارد آن را آنلاین قرار می دهد. در مورد کتابخانه مونیخ و نسخه های زیدی آنجا هم همینطور بود. در برلین که بودم چندین سفر رفتم به مونیخ و مجموعه نسخه های زیدی آنجا را دیدم و شناسایی کردم و البته تعداد زیادی را هم به صورت دیجیتال درخواست کردیم که بعداً همه آنها آنلاین قرار داده شد. این رسم خوبی است. چرا که عملاً مساهمتی است در جهت دسترسی نسخه ها برای عموم علاقمندان.
کار تصحیح این دو متن را از چند سال پیش آغاز کردیم و عملاً متن ها سال گذشته آماده بود. همینک که شماره اول مجله شیعه شناسی آماده می شد تصمیم گرفته شد که در همین شماره نخست این متن ها با مقدمه منتشر شود. عنوان مقاله که تدوین و تألیف من و خانم اشمیتکه است بدین قرار است (این عنوان دو سه سالی است که در صفحه آکادمیای من هم قرار داده شده. در آغاز بنا بود مجموع آن به صورت کتاب کوچکی منتشر شود):


Philosophical Theology among Sixth/Twelfth-Century Twelver Shīʿites: From Naṣīr al-Dīn al-Ṭūsī (d. after ۵۹۹/۱۲۰۱-۲ or ۶۰۰/۱۲۰۲-۳) to Naṣīr al-Dīn al-Ṭūsī (d. ۶۷۲/۱۲۷۴)
A Critical Edition of Two Theological Tracts, Preserved in MS Landberg ۵۱۰ (Beinecke Rare Book and Manuscript Library, Yale University)

شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۴۳
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت