دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همینک حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس می کند. همچنین در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۲۳۱٫۵۱۳ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۳۱۰ نفر
تعداد یادداشت ها : ۸۹۵
بازدید از این یادداشت : ۷۲

پر بازدیدترین یادداشت ها :
کتاب التمحیص که به عنوان کتابی از ابن همام اسکافی (برای او، نک: مقاله من در دائرة المعارف بزرگ اسلامی) منتشر شده بی تردید از او نیست. همینک با نوشته ها و اسنادی که از ابن شعبه حرانی، عالم نصیری سده چهارم قمری در اختیار داریم معلوم است که این کتاب باید تألیف ابن شعبه باشد؛ همانطور که شیخ ابراهیم قطیفی هم این کتاب را به او نسبت داده بود. او از ابن همام اسکافی در بغداد حدیث شنیده بوده و نام ابن همام در آغاز کتاب به عنوان شیخ مؤلف یاد شده و نه چنانکه برخی فرض کرده اند به عنوان شیخ راوی کتاب و یا به تعبیر دیگر مؤلف کتاب. در مقدمه هم مؤلف از گرفتاری هایی میان جامعه خود از میان شیعیان سخن به میان می آورد و به طور خاص مشکلات معیشتی که با وضع ابن همام در بغداد به عنوان یکی از کاتبان و دیوانسالاران حکومتی و مرتبط با دستگاه وکالت سازگار نیست. توصیفات او در اینجا با وضعیت شیعیان متمایل به مکتب حسین بن حمدان خصیبی و هواداران محمد بن نصیر در حلب و شام بیشتر سازگار است. در کتاب روایاتی هم دیده می شود از بخشودگی شیعیانی که مرتکب گناهان کبیره ای می شوند و شرابخوارگی آنان را قابل بخشش و حتی به نحوی در صدد تبریر آن است. جالب این است که در روایت مورد اشاره مصرف نبیذ را از سوی شیعیان مستند می کند به نبیذ نوشی صحابه پیامبر (ص ۳۹ تا ۴۰). روایاتی که در این بخش نقل می کند با رویکرد کلی نصیریان سازگار است. در روایتی دیگر در همین قسمت از "رقع قلم" برای شیعیان به نحوی سخن رانده شده و سبب آن را بیان کرده است (ص ۴۱). وانگهی در روایتی از مفضل جعفی از فریشه بودن معرفت طبقاتی از شیعیان در کنار ضرورت معرفت امام و پیامبر بحث می شود و از آنان با عنوان های "اشخاص"ی که "الذین اقیموا من ضیاء قدسی" و در مرتبه بعد معرفت "قوام" به فضل آنان (احتمالاً ضمیر در عبارت "معرفة القوام بفضلهم" به طبقه قبلی یعنی آن "اشخاص" بر می گردد) یاد می کند. این دو مرتبه مادون مرتبه امامان است و باید به مراتب ابواب و "حدود" بعدی در نظام طبقه بندی نصیری اشاره داشته باشد؛ کما اینکه تعبیر "اشخاص" هم تعبیری است نصیری که اینجا به کار رفته است (ص ۶۹). در همینجا در این روایت به فریضه بودن پاسداشت برادری در میان شیعیان اشاره دارد که باز هم مرتبط است به عقیده فرقه گرایانه نصیریان و غلات درباره همبستگی در میان اعضای "جماعت نجات".
يكشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۹:۲۲
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

پریسا عطایی
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰:۰۴
سلام و احترام خدمت استاد ارجمند
بنده دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث و در حال تدوین رساله ای در موضوع تنزیه انبیاء هستم
جستجو و استقصای کلیه کتب تنزیه الانبیا و عصمه الانبیا و کتبی از این سنخ از فرآیندهای پژوهش بنده است.
خواهشمندم در صورت امکان در تتبع کامل و جستجوی جامع این کتب راهنمایی ام فرمایید برخی در نسخ خطی کتابخانه آستان قدس و سایر کتابخانه های تخصصی قابل دسترسی هستند اما غالب آنها در دسترس نیستند همچنین تهیه لیست کاملی از این کتب و سیر تاریخی آنها ـ حتی در صورت عدم دسترسی ـ نیز لازمه طرح بنده است.
با سپاس و اعتذار

با تحیات. در سایت کاتبان تاکنون چند مطلب مرتبط منتشر کرده ام. لطفا در سایت جستجو فرمایید.