دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همینک حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس می کند. همچنین در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

محمد ابو الحسن
۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۲۵
با سلام واحترام
در کانال تلگرامتان خواسته بودید که اگر کسی نسخه ای شناخته نشده از رجال ابن غضایری می شناسد برای شما معرفی کند. نمی دانم از نسخه مرحوم سید حسن صدر اطلاع دارید یا خیر . اگر مایلید آن را برایتان ارسال نمایم.



با تحیات
لطف می کنید. ایمیل من از این قرار است:
hf_ansari@yahoo.com

از لطفتان بی نهایت ممنونم.
محمد ابو الحسن
۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۲۵
با سلام واحترام
در کانال تلگرامتان خواسته بودید که اگر کسی نسخه ای شناخته نشده از رجال ابن غضایری می شناسد برای شما معرفی کند. نمی دانم از نسخه مرحوم سید حسن صدر اطلاع دارید یا خیر . اگر مایلید آن را برایتان ارسال نمایم.
وحید علوی
۳۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۰
با عرض سلام و احترام
لطفا در مورد واقعه وفات حضرت زهرا و آنچه شیعه در مورد عمر و برخورد وی با خانواده علی(ع) و شخص حضرت زهراعنوان می شود بفرمایید این واقعه تا چه اندازه سندیت تاریخی دارد؟ با تشکر

پاسخ: در این باره کتاب و مطلب زیاد منتشر شده و منابع شیعی و غیر شیعی زیادی از قدیم و جدید روایات را نقل کرده اند. همین دو سه سال اخیر چندین کتاب خوب در این موضوع منتشر شده و از آن طریق می توانید به روایات و داوری های موافق و مخالف در این زمینه دسترسی پیدا کنید.
داود قاسم پور
۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱:۴۴
سلام آقای دکتر انصاری
مقاله از شما به عنوان «كتابی کلامی بر اساس مذهب اشعری، اهدایی به خواجه نظام الملک» به آدرس: http://ansari.kateban.com/post/۸۴۹ منتشر شده است. آیا این مقاله پیش یا پس از درج در کاتبان، در نشریه یه یا مجله ها به صورت مکتوب منتشر شده است؟
با تشکر: دانشجوی با واسطه شما: داود قاسم پور



با تحیات
ممنونم از لطف عالی. گویا در کتاب بررسی های تاریخی من چاپ شده. الآن درست به خاطر ندارم.
داود قاسم پور
۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱:۴۴
سلام آقای دکتر انصاری
مقاله از شما به عنوان «كتابی کلامی بر اساس مذهب اشعری، اهدایی به خواجه نظام الملک» به آدرس: http://ansari.kateban.com/post/۸۴۹ منتشر شده است. آیا این مقاله پیش یا پس از درج در کاتبان، در نشریه یه یا مجله ها به صورت مکتوب منتشر شده است؟
با تشکر: دانشجوی با واسطه شما: داود قاسم پور
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۱۹۹٫۷۶۵ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۵۰ نفر
تعداد یادداشت ها : ۸۳۵

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات بهمن ۱۳۸۹
سنت مشيخه نويسی ميان محدثان سنتی است بسيار کهنه سال. اين سنت برای شناخت طبقات راويان و محدثان بسيار مفيد بوده است. بعدها انواعی از نوشته های تراجم نگاری در ميان عموم عالمان، از محدثان و فقيهان و متکلمان و صوفيان و غيره معمول بوده است که محور و کانون اصلی آن نوشته ها تبيين طبقات مختلف عالمان و تعيين مشايخ و شاگردان در طبقه های مختلف بوده است. به تسامح می توان اين...
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۴۷
درباره حميد الدين کرماني (د. 411ق)، داعی، فيلسوف و دانشمند برجسته اسماعيلی مذهب تاکنون تحقيقات متعددی به چاپ رسيده است؛ و از آن ميان بايد تحقيقات پل واکر و دانيل دوسمت را درباره فلسفه کرمانی به طور خاص ياد کرد. عمده آثار او به چاپ رسيده، گرچه هنوز تعدادی از رساله ها و کتابهای وی منتشر نشده است (و از جمله رديه او بر عثمانيه جاحظ که نسخه های متعدد دارد و از جمله در...
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۵۴
أبو زيد العلوي، عيسی بن محمد بن أحمد (المتوفی سنة 326ق)، المتكلم والمحدث الزيدي والمقيم في مدينة الري (ايران). يصل نسبه مع أربع وسائط إلی الحسين ذي العبرة، ابن الإمام زيد بن عليّ، امام الزيدية. وكان أبو زيد يسكن في الري ومات بها وكان شيخ العلوية بالري، حسب ما قاله أحد تلامذته ونعرف أنّ عائلته كانت تسكن في العراق وهو ايضا درس فيه و قضی قسماً من دراسته في الكوفة و فيها...
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۳۲
نجاشي در شرح حال ابو جعفر محمد بن جرير بن رستم الطبري الآملي، دانشمند و متکلم برجسته امامی اواخر سده سوم قمری با اين که او را ستايش بسيار می کند، اما تنها از يک کتاب او نام می برد؛ يعنی کتاب المسترشد في الامامة. البته نجاشي تلويحا به ديگر کتابهای او به طور کلی اشاره دارد (نک: نجاشي، ص 376). کتاب المسترشد همان کتابی است که همواره در دسترس عالمان امامی بوده و مکرر بدان...
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۲۱:۵۰
فهرست کتابها و آثار کوچک و بزرگ شيخ صدوق در منابع، بسيار بلندتر از فهرست آثار موجود اوست. نجاشي در رجال خود (ص 389 تا 392)، فهرست شايد کاملی از کتابهای شيخ صدوق به دست داده است. برخی از اين آثار همانهايی هستند که امروزه در اختيارند. اما عمده اين کتابها از ميان رفته اند. در مورد برخی کتابهای شيخ صدوق می دانيم که گرچه امروز نسخه های آن کتابها از ميان رفته است، اما روزگاری...
جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۴۴
درباره مذهب اعتقادی فردوسي، شاعر بزرگ حماسه سرای ايرانی تاکنون تحقيقات متعددی سامان گرفته است. برخی او را زيدی مذهب و برخی اسماعيلی و برخی نيز از شيعيان امامی و حتی ديده شده است که برخی وی را سنی دانسته اند. قول اخير البته هيچ اعتباری ندارد و نمی توان بر آن شاهدی از شاهنامه و يا روايات اندک تاريخی درباره فردوسی ارائه کرد. زنده ياد استاد عباس زرياب خويی در مقاله ای...
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۰۰
به اصول اربعمائة و ماهيت و اهميت آن شايد تاکنون بی اغراق صدها صفحه در کتابهای رجالی اختصاص داده شده است. نه تنها نويسندگان و رجال شناسان شيعی درباره اين موضوع مطالب بسياری پرداخته اند، بلکه حتی اين موضوع در تحقيقات غربی نيز مجال بحث و نظر بوده است. اهميت اصول روايی شيعی طبعا دليل اصلی توجه به اين موضوع است؛ خاصه که همواره فرض شده است که کتابهای اربعه حديثی شيعه...
جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۲۰:۰۵
اصل در مفهوم اوليه آن به عنوان يك اصطلاح در علم حديث ، به معني پايه و الگوي تحصيلي يك محدث است كه در نوشته اي ، مكتوب بر پوست ويا كاغذ ، محصول شنيده هاي خود از يك استاد ويا استادان متعدد حديث را گردآورده و گواهي لازم را براي روايت آن احاديث با شهادت استاد / استادان اخذ كرده و همواره به عنوان ذخيره و گنجينه روايي راوي مورد مراجعه خود او و يا شاگرداني كه بعدها آن...
دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۹:۵۲