آرشیو
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۹۷۷٫۱۵۰ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۶۲۸ نفر
تعداد یادداشت ها : ۲٫۰۸۴
بازدید از این یادداشت : ۹۴

پر بازدیدترین یادداشت ها :


در طول سی سال گذشته شايد بيش از ده هزار نسخه (و عکس) خطی زيدی يمنی و غير يمنی را تورق کرده و مورد بررسی قرار داده ام. در طول همه اين سال ها يادداشت های زيادی از روی اين نسخه ها تهيه می کردم؛ در موضوعات نسخه شناختی، تاريخ، فقه و حديث و از همه مهمتر مباحث کلام و فرق. معمولا اين يادداشت ها را در دفاتری و يا بر روی کاغذهای کوچکی می نوشتم. در سال های اخير البته عمدتا از کامپيوتر استفاده کرده ام و مطالب را تایپ کرده ام. دفاترش شايد بالغ بر بيست عدد دفتر بزرگ و کوچک می شد که بخش عمده آنها به سببی از بين رفت. مقداری از آنها را که تايپ کرده ام سعی می کنم به تدريج اينجا بگذارم. شايد به کار کسی بيايد؛ ولا حول ولا قوة إلا بالله.
دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۴
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

شکوهی
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱:۲۴
استاد سلام
در شهرستان آستانه اشرفیه امام‌زاده‌ای به نام «اشرف» خاک شده است که او را «سید سلطان جلال الدین اشرف» -برادر امام رضا- می‌نامند ولی هیچ شجرنامه‌ای در سازمان اوقاف ندارد. همگی مردم باور دارند که او در جنگ کشته شده است. پیکرش را از سپیدرود (رود روان در آستانه اشرفیه) گرفتند که در همین جای کنونیَش به خاک سپردند.
هم چنین امام‌زاده دیگری به نام امام‌زاده محمد نامی به «آخوند مزار» هم در نزدیکی همان امام‌زاده اشرف خاک شده است. مردم می‌گویند او عموی امام زاده اشرف است.
در شهرستان لاهیجان هم امام زاده «محمد یمنی» خاک شده است.
با نگرش به زیدی بودن منطقه شرق گیلان تا دوران صفوی، می‌خواستم شجرنامه‌ای از این امام‌زاده بدانم. در مقاله‌ای خوانده بودم که آقای اشرف پنجمین امام زیدیان است.
آیا نظرتان را در باره «اشرف» می‌توانم بدانم؟
دیگر این که یمن در جنوب ایران است. چگونه یمنی‌ها از آستانه اشرفیه و لاهیجان سر در آوردند؟
سپاس
شکوهی
09125302589
سید رضا فندرسکی
۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۸
من در حال پژوهش درباره تاریخ و عالمان زیدیه در گیلان هستم. اینگونه اطلاعات بسیار برای من مفید است. سپاسگزارم