آرشیو
دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون با عنوان Visiting Professor، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۶۱۰٫۴۰۴ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۲۲ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۵۵۲
بازدید از این یادداشت : ۴۷

پر بازدیدترین یادداشت ها :


در طول سی سال گذشته شايد بيش از ده هزار نسخه (و عکس) خطی زيدی يمنی و غير يمنی را تورق کرده و مورد بررسی قرار داده ام. در طول همه اين سال ها يادداشت های زيادی از روی اين نسخه ها تهيه می کردم؛ در موضوعات نسخه شناختی، تاريخ، فقه و حديث و از همه مهمتر مباحث کلام و فرق. معمولا اين يادداشت ها را در دفاتری و يا بر روی کاغذهای کوچکی می نوشتم. در سال های اخير البته عمدتا از کامپيوتر استفاده کرده ام و مطالب را تایپ کرده ام. دفاترش شايد بالغ بر بيست عدد دفتر بزرگ و کوچک می شد که بخش عمده آنها به سببی از بين رفت. مقداری از آنها را که تايپ کرده ام سعی می کنم به تدريج اينجا بگذارم. شايد به کار کسی بيايد؛ ولا حول ولا قوة إلا بالله.
دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۴
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

شکوهی
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱:۲۴
استاد سلام
در شهرستان آستانه اشرفیه امام‌زاده‌ای به نام «اشرف» خاک شده است که او را «سید سلطان جلال الدین اشرف» -برادر امام رضا- می‌نامند ولی هیچ شجرنامه‌ای در سازمان اوقاف ندارد. همگی مردم باور دارند که او در جنگ کشته شده است. پیکرش را از سپیدرود (رود روان در آستانه اشرفیه) گرفتند که در همین جای کنونیَش به خاک سپردند.
هم چنین امام‌زاده دیگری به نام امام‌زاده محمد نامی به «آخوند مزار» هم در نزدیکی همان امام‌زاده اشرف خاک شده است. مردم می‌گویند او عموی امام زاده اشرف است.
در شهرستان لاهیجان هم امام زاده «محمد یمنی» خاک شده است.
با نگرش به زیدی بودن منطقه شرق گیلان تا دوران صفوی، می‌خواستم شجرنامه‌ای از این امام‌زاده بدانم. در مقاله‌ای خوانده بودم که آقای اشرف پنجمین امام زیدیان است.
آیا نظرتان را در باره «اشرف» می‌توانم بدانم؟
دیگر این که یمن در جنوب ایران است. چگونه یمنی‌ها از آستانه اشرفیه و لاهیجان سر در آوردند؟
سپاس
شکوهی
09125302589
سید رضا فندرسکی
۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۸
من در حال پژوهش درباره تاریخ و عالمان زیدیه در گیلان هستم. اینگونه اطلاعات بسیار برای من مفید است. سپاسگزارم