آرشیو
دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون با عنوان Visiting Professor، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۶۱۰٫۳۹۶ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۶ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۵۵۲
بازدید از این یادداشت : ۲۷

پر بازدیدترین یادداشت ها :


شرح اين متن همراه با توصيف و تعريف تک تک عناوين کتاب ها را در يک مقاله با چند سند ديگر به تفصيل آورده ام. اميدوارم که زمانی منتشر شود

گلازر ش ۴۱ (کتابخانه ملی وين): شرح الأزهار ابن مفتاح. در برگ ۳۲۲ ب: بسم الله الرحمان الرحيم وصلّی الله علی سيدنا محمد وآله وسلّم منقول من خطّ القاضي العلاّمة عماد الدين يحيی بن مظفّر رحمه الله تعالی. فصل في معرفة کتب أهل البيت عليهم السلام. أوّل ما صنّف من کتبهم مجموع زيد بن علي عليهم السلام والنيروسي للقاسم عليه السلام والإبانة للناصر عليه السلام والصفي (؟) مصنّف علی مذهبه وکذلک المرشد والمسفر علی مذهبه عليه السلام ثمّ الشيخ أبو جعفر صنّف شرح الإبانة والکافي ثمّ ولده الأستاذ أبو يوسف صنّف التفريعات ثمّ الهادي عليه السلام صنّف الأحکام والمنتخب والفنون ثمّ أبو طالب صنّف التحرير فيه نصوص للهادي عليه السلام وکذلک نصوص القاسم عليه السلام والنصوص لأبي العبّاس والزيادات والإفادة والبلغة والتجريد للمؤيد بالله وأبو مضر شريح بن المؤيد له شرح أبي مضر علی الزيادات والمؤيد قاضياً ميل (؟) والأستاذ وإبن أبي الفوارس والقاضي يوسف ممّن عارض المؤيد بالله وقرأ عليه وکانت قراءة القاضي يوسف علی أبي طالب أکثر وهي علی الأستاذ أکثر وبعد هؤلاء علي خليل وهو متقدّم علی القاضي زيد لأنّ الزمان طال له إلی زمن القاضي زيد ؟ من الدهور والشيخ علي بن أحمد بن الخليل له المجموع علی الزيادات والإفادة والشيخ محمد بن أبي الفوارس له التعليق علی التجريد والقاضي زيد له الشرح المشهور علی التجريد وشرحه الذي شرح أبو طالب قال في کتاب الفروع هي ستة عشر مجلد يعني شرح القاضي زيد علی التجريد وذکر في الشافي للمنصور بالله عليه السلام أنّ مصنّف التفريعات علی مذهب المؤيد بالله هو الأستاذ أبو القاسم ابن تال والأمير الحسين له التقرير المذاکرة (کذا) والسيد يحيی الياقوتة والفقيه سليمان بن ناصر له شمس الشريعة ستة أخری (يا أجزاء) وابن أخيه علي بن الحسن بن ناصر له البيان والمنصور بالله له الفتاوی والمهذّب والشافي.

فائدة و (کذا) أهل النصوص من أهل البيت عليهم السلام المتقدّمون من وقت علي بن أبي طالب عليهم السلام إلی إبني الهادي عليه السلام محمد و أحمد والذين من بعدهم من أهل البيت والمذاکرين مخرجون ومفرّعون علی نصوصهم أحمد بن سليمان عليهم السلام والزوائد مصنّفها الأستاذ علی مذهب الناصر وشرح المنهاج مجموع للإمام زيد بن علي عليه السلام للإمام محمد بن المطهّر والألباب للسيد يحيی بن الحسين أيضاً ذکره في شرح رفر (بعد در بين السطور چيزی گذاشته قابل خواندن نيست) غم (شايد مرغم است) علی البحر وللسيد يحيی أيضاً الجوهرة في الفقه والذي تممّ الشفاء صلاح بن الإمام المهدي بن ابراهيم بن تاج الدين لأنّ الأمير الحسين مات قبل تمامه والذي جمع فتاوی للمنصور بالله الشيخ محي الدين محمد بن أحمد بن الوليد القرشي والمعتني في جمع کتاب الأخبار انه له (اختياراته بايد باشد) عليه السلام الفقيه بهاء الدين علي بن أحمد الأکوع وکذا مؤلف مذهبه عليه السلام محمد بن اسماعيل المرادي وللفقيه محمد بن سليمان بن أبي الرجال الروضة وللقاضي محمد بن معرف المنهج والبيان وکتب اللباب والصفي (کذا) ستة أخری (يا أجزاء) ومن املاء الفقيه ح (بين السطور) بن أحسن الفجيج (شايد) المشکاة المضية شرح علی اللمع والمؤلف لها أعني المشکاة أحمد بن سليمان بن تريکة (کذا) وکتاب اللمعة شرح علی اللمع للسيد صلاح بن جلال الهدوي وتعليقة الفقيه ناجي الحملاني رحمه الله تعالی علی اللمع وتعليقة ابن الشقيف والشرفية للسيد الهادي صاحب الياقوتة والمنخول مختصر من اللمع للفقيه علي بن سليمان الحجوري والتمهيد للفقيه محمد بن يحيی بن حنش وله أيضاً اليواقيت ولوالده يحيی بن أحمد الجامع جزئين (شايد؟) إلی الجنائز فقط وللفقيه علي الوشلي الزهرة علی اللمع أيضاً وله أيضاً تعليق الزيادات ومصنّف شجرة الفقه الشيخ ابن اسماعيل (کذا) احمد (کذا) بن محمد الرصّاص وسلوة العارفين فيها شي يسير من الفقه للإمام المؤفق بالله الحسين بن اسماعيل الجرجاني وللمرتضی محمد بن الهادي عليه السلام في الفقه کتاب الإرادة وکتاب مسائل العقلي وکتاب مسائل الطبريين والمغني علی مذهب الناصر وله کتاب الإيضاح وکتاب النوازل وجواب مسائل مهدي ولأخيه الناصر في الفقه الکتاب المسماة بالمفرد وجواب مسائل موسی بن هارون العوجي تمّت من الإفادة في تاريخ الأئمة عليهم السلام وللفقيه عبد الله بن زيد بن أحمد کتاب الإرشاد وفيه شي يسير من الفقه وله أيضاً شرح الإنتصار (کذا) الاستبصار مجلدين وشرحه ستة مجلدة وکلّ ذلک للفقيه عبد الله بن زيد وللإمام يحيی الإنتصار والاختيارات والعهدة والعدة وهي أخصر مصنّفاته الفقهية والمنتزع مختصر من الإنتصار اختصره الفقيه ف (بالای سطر) رحمه الله تعالی وللفقيه ف أيضاً الزهور والثمرات والرياض وله أيضاً تعليق علی الزيادات وشيخه (شايد) الفقيه أحسن بن محمد النحوي التذکرة والحفيظ وله شرح علی اللمع وللقاضي عبد الله بن أحسن الدواري کشف المرادات علی الزيادات وله الديباج النضير أربعة مجلدة علی اللمع ولعلي بن سليمان الدواري المذاکرة وتعليقة لإبنه موسی بن علي الدواري وتعليق آخر عليها للفقيه معيص والنکت للقاضي شمس الدين جعفر بن أحمد بن يحيی البهلولي رحمه الله تعالی وله شرحها والکفاية لمحمد بن يحيی بن أبي العبّاس الصنعاني وأما کتب الإمام المهدي عليه السلام فهي أشهر من نار علی علم ووقفت علی مسئلة في شرح القاضي زيد أسندها إلی اختيارات أبي العبّاس رحمه الله تعالی فصحّ لأبي العبّاس الإختيارات والنصوص وشفا عله الصادي (کذا) علی مذهب الهادي للأمير محمد بن إدريس الحميري رحمه الله تعالی تلميذه إبن الأکوع مصنّف الحفيظ وللقاضي يحيی بن مظفّر رحمه الله تعالی البيان وهو ظاهر والکواکب والبرهان ولولده محمد بن أحمد بن يحيی بن مظفّر شرح علی البيان والصعيترية الکبيرة الصعيترية الصغيرة للفقيه سليمان بن يحيی الصعيتري رحمه الله وشروح الأزهار للمهدي عليه السلام والغيث له وشرح ابن مفتاح وشرح ابن قمر وشرح معوضة وشرح الفقيه علي بن محمد النجري وشرح ابن عبد السلام المسمی بالأنهار وشرح السيد داود نقل من کتاب البحر الزخّار للسيد محمد بن علي من ورثة الإمام المطهر بن محمد تمّ ذلک ولا حول ولا قوة الّا بالله العلي العظيم بخط مالکه الفقير إلی الله تعالی علي بن جار (؟) بن عبدالقادر بن عبد الله بن صلاح بن عبد الله بن محمد فاعة (کذا) وفّقه الله تعالی.
دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۱
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت