آرشیو
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۹۶۵٫۳۲۱ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۵۲ نفر
تعداد یادداشت ها : ۲٫۰۸۴
بازدید از این یادداشت : ۳۳۷

پر بازدیدترین یادداشت ها :



من سال هاست در نوشته هایم، در وبلاگ کاتبان، در کانال تلگرامی ام و همچنین در مصاحبه هایم به حفظ و احیای علوم عقلی یعنی کلام امامی و معتزلی و همچنین فلسفه اسلامی دعوت می کنم. معتقدم رمز بقای تشیع همین حفظ و تداوم سنت عقلی در آن بوده و همین موجب آن شده که تشیع از یک سو در دامن تصوف افراطی و از دیگر سو قرائت بنیادگرایانه و سلفی و قشری گرای اخباری نیفتد. برخی در تمام این سال ها البته با من مخالفت می کردند. از یک سو نقدهای من بر مکتب تفکیک را نمی پسندیدند. در حالی که نقد من بر مکتب تفکیک نه به دلیل این است که برای آنان جایگاهی در هندسه معرفتی امامیه قائل نیستم و یا دلمشغولی های آنان را درک نکنم بلکه به این دلیل است که معتقدم نباید اندیشه تفکیک جا را برای نظر ورزی های کلامی و فلسفی ببندد. در زمانه ای که ما در آن بسر می بریم برای نقد مکاتب فلسفی و برای جلوگیری از نفوذ اندیشه های قشری و سلفی و قرائت های سطحی و تمدن ستیز و فرهنگ سوز نیاز به فلسفه و کلام و علوم عقلی داریم.

از دیگر سو، دعوت من به کلام معتزلی و اینکه کلام شیعی کلامی معتزلی است را عده ای دیگر بر نتابیدند. من کلام معتزلی را میراث تشیع می دانم. معتقدم این تشیع بود که در هزار سال گذشته کلام معتزلی را از آن خود کرد و آن را متحول و عمیقتر کرد. اینجا اصلا مسئله این نیست که کدام اصیل است و کدام نه و اینکه کدام از اینها از دیگری اخذ و اقتباس کرده. کلام معتزلی الآن نزدیک هشتصد سال است که اصلا متعلق به تشیع است و این شیعیان بوده اند که آن را حفظ و تداوم بخشیدند. کلام معتزلی و خردگرایی معتزلی از افتخارات و از دستاوردهای تشیع و تمدن شیعی در طول هزار سال گذشته بوده.

کلام و فلسفه را بدهیم برود جایش چه چیزی را جانشین کنیم؟ چه در تفسیر قرآن و چه در تفسیر اخبار و روایات ما نیازمند قرائت فلسفی و کلامی هستیم تا هم راه نظر ورزی و گفتگوی خردمندانه را بر روی فهم های گذشته از منابع دینی همچنان باز نگاه داریم و هم بتوانیم با تفاسیر جدید راهی برای برای برون رفت از مشکلات و از جمله بلای خانمان سوز سلفی گری و مقابله با گرایش های تمدن سوز و فرهنگ ستیز از اسلام پیدا کنیم.

همینک که می بینم اینجا و آنجا با صداهای بلندتری از کلام و فلسفه و حفظ علوم عقلی دفاع می شود البته آن را به فال نیک می گیرم.
يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۹:۲۴
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

ندا طبسی
۲۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۳
جناب اقای انصاری .سلام .من همواره از مقالات شما استفاده میبرم .من تصور میکنم به دیدگاه نوینی دست یافته ام در مورد اتحاد حوزه علمیه و دانشگاه و ان جایگاه عقل است .با خواندن این مقاله شما امروز بیست و هشتم مرداد نودو هفت در دیدگاهم بیشتر مطمین شدم چرا که مهر تایید شما را در دیدگاهم یافتم .لطفا به سایت من سر بزنید.خیلی دوست دارم در حوزه نسخ خطی و جایگاه عقل و اندیشه کار کنم .فارغ التحصیل مهندسی کامپیوتر هستم.تمام عکس هایی که از نسخ خطی در سایتم آپلود کرده ام حاصل شب بیداری های فراوان است از شدت علاقه به کشف و جستجو چون به شما دسترسی ندارم شماره میگذارم جسارت نباشد .با تشکر


محمود اسماعیل نیا
۱۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱:۳۰
عرض سلام و ارادت جناب دکتر انصاری عزیز

من از خوانندگان مطالب شما هستم ودر حد خود از آنها بهره می برم.

با آن که احتمالاً مطلع هستید خواستم انتشار کتاب "سودای تفکیک" را یادآوری کنم:

سودای تفکیک «جستارهایی در سنت فکری، روش شناسی و شخصیت های مکتب تفکیک»

سید حسن اسلامی اردکانی
نشر کرگدن
۵۰ هزار تومان
۴۸۰ صفحه

اطلاعات بیشتر در کانال تلگرامی نشر کرگدن:
https://t.me/kargadanpub

پایدار باشید
سید حسین امامی
۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۷:۲۲
سلام آقای دکتر برای مجله اطلاعات حکمت و معرفت با سردبیری دکتر انشاء الله رحمتی پرونده هایی در مورد اندیشه (فلسفه) سیاسی فیلسوفان مسلمان مانند فارابی، ابن سینا، سهروردی، ملاصدرا و ... گرفته ام/ برای اولین کار به فلسفه سیاسی فارابی خواهیم پرداخت. خواستیم مصاحبه ای در مورد فارابی و خصوصا فلسفه سیاسی فارابی در غرب در خدمت شما باشیم، همچنین دو مقاله خوب ترجمه نشده در این مورد را اگر به ما معرفی کنید تا دوستان ترجمه کنند ممنون می شویم. با تشکر امامی

با تحيات. لطفا به من ايميل بزنيد.
با احترام