دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۳۴۱٫۷۰۱ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۶۸ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۱۰۳
بازدید از این یادداشت : ۵۷

پر بازدیدترین یادداشت ها :

متنی درباره تاريخ حيات ابو مضر شارح زيادات مؤيد بالله و اجازه ای از ابن الوليد القرشي
(در پايان نسخه ای از الافاده في الفقه هاروني)

الله المستعان
يقول الفقير إلی غفران الله ؟ بن علي بن ؟ ختم الله له بالحسنی محمد المصطفی وآله
وجدت بخطّ الشيخ الإمام محمد بن أحمد بن علي بن الوليد ما هذا نسخته معلّقاً علی کتاب الجواهر الجواهر والدرر المستخرجة من شرح أبي مضر وهي بخطّ الشيخ المقدّم الذکر قال قرأت علی سيدنا القاضي الأجلّ شمس الدين عمدة المسلمين جعفر بن أحمد بن أبي يحيی رضوان الله عليه من أوّل کتاب أسرار الزيادات المستخرج منه هذا المنتزع إلی وسط باب الزکاة وناولني جملته وأجاز لي روايته عنه وهو يرويه عن الشيخ الإمام العالم أحمد بن الحسن بن علي بن إسحاق الفرّزادي إجازة وهذا الشيخ يروي عن مصنّفه من أوّل الکتاب إلی باب الصرف من البيع بطريق السماع والباقي بطريق الإجازة وصحّت لي روايته بهاتين الطريقين وکتب محمد بن أحمد بن علي بن الوليد حامداً لله تعالی ومصلّياً علی رسوله سيدنا محمد وآله وقد أجزت لمن أحبّ أن يروي عنّي من هذا المنتزع شيئاً علی وجهه رجاء ثواب الله تعالی وحسن جزائه علی نشر شرائع الإسلام والقاضي أبو مضر أخذ الفقه عن والده وإسمه المؤيد الشريحي المؤيدي وهو يروي عن القاضي يوسف خطيب المؤيد بالله عليه السلام وهو يروي عن الشيخ الأستاذ العالم أبي القاسم وأظنّه صاحب تعليق الإفادة بعد أن أخذ الفقه عن المؤيد بالله عليه السلام وکتب محمد بن أحمد بن الوليد بخطه. قال المقدّم ذکره وهو رشيد (؟) بن علي بن زيار (؟): قد قبلت الإجازة من حيّ الشيخ المذکور بالسند المذکور تقبّل الله منّا ومنه وختم لنا جميعاً بالخير وکذلک قد أجزت ذلک لمن أحبّ بالسند المذکور علی ما شرطه علماء الحديث کان ذلک منّي بتاريخ سلخ سنة سبع وثلثين وسبعمائة ولم ألق (؟) تاريخاً علی لفظ الشيخ والحمد لله وحده وصلی الله علی رسوله سيدنا محمد وآله وسلّم.




سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲:۳۷
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت