آرشیو
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۹۶۵٫۳۲۰ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۵۱ نفر
تعداد یادداشت ها : ۲٫۰۸۴
بازدید از این یادداشت : ۲۴۴

پر بازدیدترین یادداشت ها :

محمد بن مسعود المسعودي قبل از تأليف جهان دانش کتاب الکفاية في علم الهيئة را به عربی نوشت و بعد جهان دانش را نگاشت که در واقع ترجمه ای است از الکفاية. متن الکفاية متأسفانه تاکنون منتشر نشده. ما قبلاً در چندين نوشته و سخنرانی به بحث درباره آثار و آرای مسعودي پرداخته ايم. اينجا مقدمه آن را بر اساس نسخه خطی کتابخانه حافظ افندي، ش ۱۵۴ نقل می کنم. قبل از آن توضيح بدهم که اين متن در ضمن مجموعه ای است که کتاب الکفاية از برگ ۱۰۷ ب تا ۱۴۹ الف آن ديده می شود.
رقم کاتب در برگ ۱۴۹ الف است؛ با تاريخ کتابت ذوالحجه ۸۳۵ ق( کتابت الحافظ الأخلاطي). نسخه مقابله شده است (از آقای فرانک گريفل تشکر می کنم که به لطف من را از وجود اين نسخه مطلع کرد).

... فإنّ صديقاً من أصفياء أصدقائي وخلّص إخواني أولاه الله مناه في آخرته وأولاه يستمرّ بعلوّ همته عن ساق الجدّ للتصعّد إلی ذروة الکمال من حضيض النقصان وانرعج (کذا. بين السطور: أعطاه) لإخراجه إلی الفعل ما لنفسه بالقوة والإمکان فاعتنی باقتناء (بين السطور: کسب)المعارف الحکمية واقتباس العلوم الحقيقية وبذل مجهوده في قرع بابها ومن قرع باباً ولجّ ولج ففتحت له فلاحظ کثيراً من الحقائق بعين بصيرته ... ولما انتهی نظر هذا الأخ الصديق في سلوک مناهج التحقيق إلی البحث عن أحوال هيئة العالم شاورني في اختيار أصل من الأصول المصنّفة فيها فأشرت إلی تصنيف أبي علي بن الهيثم وإلی منتهی الإدراک في تقاسيم الأفلاک وکتاب التبصرة فاقتفی رأيه أن أنتخب له من هذه الأصول المذکورة مختصراً يقرب حجمه من حجم التبصرة ويکون ترتيبه ذلک الترتيب بعينه فالتمس منّي ذلک فأبيت عنه واستعفيت لعلمي أنّ التبصرة قد بلغت الغاية القصوی حسناً وکمالاً ومن رام أن يتأتی له مثل ذلک فقد رام أمراً محالاً فأصرّ هذا الصديق علی التماسه والحّ عليّ بالإجابة فلم أجد بدّاً من إسعافه بملتمسه فانتخبت هذا المختصر من الکتب المذکورة جرياً علی موجب مراده وإشارته وأضفت إليه في بعض المواضع أشياء بقيت في حفظي من مطالعتي کتباً أخر صنّفت في هذا الفنّ غير الثلاثة المذکورة مثل کيهان شناخت وتصانيف أبي الريحان وکوشيار وغير ذلک وسميته الکفاية في علم الهيئة إذ به يقع کفاية الراغبين في هذا النوع وجعلته علی ترتيب البصيرة مشتملاً علی مقالتين....

نکته جالب توجه در اين اثر اين است که مسعودي در اين مقدمه از کتاب های معاصرش فيلسوف و منطقی و عالم هيئت، ابو محمد عبد الجبّار الخرقي الثابتي المروزي (د. ۵۵۳ ق) ياد می کند که تنها اندکی از او پيرسالتر بوده است. او البته نامی از خرقي به ميان نمی آورد (برای او، نک: سمعاني، التحبير، ۱/ ۴۲۱ تا ۴۲۲؛ ابن فندق، تتمة صوان الحکمة، ص ۱۵۳ تا ۱۵۴). به هرحال او الکفاية را با الگوبرداری از کتاب التبصرة اين خرقي نوشته است.

پنجشنبه ۲۸ دي ۱۳۹۶ ساعت ۳:۲۳
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

حجت زمانی‌راد
۲۸ دي ۱۳۹۶ ساعت ۳:۵۴
سلام آقای دکتر
ببخشید که در اینجا پیامم را می‌گذارم. راه ارتباطی دیگری با شما پیدا نکردم.
بنده دانشجوی اندیشهٔ سیاسی‌ام و مشغول کار بر روی رساله‌ام با عنوان «دلالت‌شناسی کلام سیاسی علامه حلی» هستم. چنانچه منابع مناسبی را (به زبان‌های انگلیسی و عربی) به من معرفی کنید بسیار ممنون شما خواهم شد.
ایمیل بنده: hzrad68@gmail.com
آیدی تلگرام بنده: @hzrad68
محمدامین احمدپور
۲۸ دي ۱۳۹۶ ساعت ۳:۱۰
جناب انصاری من به دنبال نسخ دیوان انوری مرحوم افشاریزدی دردانشگاه تهران یافتحی پاشای استانبول یا نسخه ای از این دیوان درلندنم اگرمیسور است التفات بفرمائید.