دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۲۷۲٫۹۱۱ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۳۰۴ نفر
تعداد یادداشت ها : ۹۷۹
بازدید از این یادداشت : ۸۵

پر بازدیدترین یادداشت ها :

ش اشپرنگر ۳۱۰. مجموعه رجالی شیعی. اولی گویا خلاصة الأقوال اما بعدش ايضاح علامه است. نسخه نسبتاً متأخر است. معالم ابن شهرآشوب و اربعين منتجب هم دارد اما نسخه بازسازی شده و همه متن ها ناقص است.

پت. ۶۵۲. نسخه بسيار کهنه ای از التوضيح الأنور. برگهايی از آن نو نويس شده. در ۲۶۷ برگ. بسيار پاکيزه. قديمی. نام نويسنده در خطبه نسخه کهنه: خضر بن محمد بن علي الرازي الهَوَلَروديّ.

نسخه پت ش ۵۰۸ . ۱ الف: هذه خطبة البيان لمولانا علي بن أبي طالب عليه السلام. بسم الله الرحمن الرحيم. قال المؤلف عفی الله عنه. حدّثنا أشياخنا وأسلافنا الرواة الأخبار والناقلون في الکتب لهذه الأحاديث والأخبار عن ذي المحامد والمآثر محمد الباقر عليه السلام قال حدّثني أبي زين العابدين عليه السلام أنّ أمير المؤمنين ع لما تحقق دنوّ أجله واقتراب خروجه من دار الدنيا أحبّ أن يجمع الناس ويخبرهم بما جری عليهم بعده من حوادث الأيام والدهور فأمر مناديه فنادی في أطراف الکوفة ونواحيها حتّی بلغت دعوته في أقصی البلاد في العراق بأنّ علي بن أبي طالب يريد قبل انقضاء أجله أن يعلّم الناس بما هو کائن في الدنيا بعد موته إلی آخر الزمان وذلک مما أودعه رسول الله...
تا ۳۷ ب. در اين برگ وسطش آغاز می شود خطبه مخزونه حضرت امیر. تا ۴۷ الف.
نسخه تاریخی شافعیان یمن. برگ ۶۲ ب. شامل کتاب رد ابن حنش بر باطنیان. درباره این ردیه جای دیگر صحبت کرده ام در کاتبان. تکمیل آن منتشر خواهد شد.

ش ۲۹۰۹: مجموعه آغاز آن مقاتل الطالبيين. برگ نخستين آن نونويس است. برگهای ديگری هم در اين ميان نونويس شده است.
۷۱ الف: الجزء الثاني من جزئين من أخبار مقاتل ولد أبي طالب رحمه الله تصنيف أبي الفرج علي بن الحسين الإصفهاني رحمه الله. در اين جزء دوم هم برگهای نو نويس کم نيست. آخرين برگ آن هم متأسفانه نونويس است. بعد از آن در ۱۵۴ ب اخبار فخّ آغاز می شود. برگ نخستين نو نويس است. بعد از ۱۵۵ الف به بعد خط کهنه است. ۱۸۴ الف: تمّ خبر الحسين بن علي صاحب فخّ وأخبار يحيی بن عبد الله رحمه الله عليهم جميعاً والحمد لله وحده وصلواته علی سيدنا محمد النبي وآله وسلامه. در حاشيه آن: بلغ مقابلة علی النسخة التي نقلت منها وهي نسخة ضعيفة غير مهذّبة وقد اجتهدت في التصليح والإحکام حسب جوازه (؟) علی العجلة وکتب حميد بن أحمد المحلي. در کنار همين عبارت در بالای آن عبارت بلغ هم ديده می شود.
در حاشيه ديگر آن: قوبل ذلک ثانياً علی نسخة أخری في غرة رجب المعظّم سنة ثمان وثلثين وستمائة وکتب حميد بن أحمد حامداً لله سبحانه ومصلياً علی محمد سيدنا وآله ومسلّماً. با قلم مشکی
در ذيل آن:
يتلوه الدعوة المنصورية إلی أهل اليمن جندهم ورعاياهم أنشأها الإمام العلامة تاج العترة النبوية فخر الذرية الزکية أمير المؤمنين أبو محمد عبد الله بن حمزة بن سليمن الحسني صلوات الله عليه ورحمته وبرکاته في سنة اثني عشرة وستمائة بکوکبان. با همان خط نسخه اخبار و مقاتل.
به خط کهن در ذيل آن با قلم مشکی: قطعه شعری از الأمير أبو الحسن علي بن عيسی بن حمزة بن وهّاس الحسني أمير مکة در مدح زمخشري که از و با ستايش ياد می کند. تا ۱۹۷ الف: در حاشيه پايان کتاب دعوة: بلغت الدعوة المبارکة مقابلة علی الأصل في العامرة حرسها الله تعالی.
بعد: يتلو ذلک الرسالة العادلة والدعوة العامة الشاملة.
دعوة الإمام النفس الزکية الرضي أبي هاشم الحسن بن عبد الرحمان الشريف الفاضل بن يحيی نجم آل رسول الله بن عبد الله العالم بن الحسين الحافظ بن القاسم ترجمان الدين بن ابراهيم الغمر بن اسماعيل الديباج بن ابراهيم الشبه بن الحسن الرضي بن الحسن السبط بن علي بن أبي طالب أمير المؤمنين صلوات الله عليه وعليهم أجمعين وسلامه التي بعث بها من ناعط وقرئت بمدينة ريدة من أرض البون وقرئت بالغبرا(؟) من صعدة في آخر جمادي الآخرة من سنة ثماني عشرة وأربعمائة. تا ۲۰۲ الف: کتاب آخر له عليه السلام إلی الأمير غمد الدولة محسن بن الحسن رحمة الله ورضوانه عليه بن يحيی بن أحمد بن المؤيد بالله بن رسول الله صلّی الله عليه وعلی آله وسلّم . در اينجا از يک القاضي الجليل أبي طالب بن أبي نصر الرازي الحاجي سخن می گويد و از جيل و ديلم. نامه ای است به آن ناحیه. ۲۰۳ الف: عهد له عليه السلام الی الشريف الأجل السيد العالم الزاهد تاج السادة شرف الدين خليفة أمير المؤمنين أبي عبد الله الحسين بن الهادي رحمه الله عليهما لما أمره بالخروح إلی اليمن في سنة احدی عشرة وخمسمائة. ..... هذا ما عهد الإمام الحقّ أبو طالب يحيی بن أحمد بن الحسين الهاروني إلی السيد الأجل العالم الزاهد تاج السادة شرف الدين أبي عبد الله الحسين بن الهادي بن رسول الله..... بعد می گويد که اين نسخه را از روی نسخه ای برداشته که صاحبش گفته که آن را بر اساس نسخه ای کتابت کرده بوده که بر اساس نسخه خط خود امام نوشته بوده؛ در برگ ۲۰۸ الف
بعد ۲۰۸ الف: وکتب عليه السلام إلی خولان في سنة إحدی عشرة وخمسمائة ... از ابو طالب الأخير است المؤيد بالله
۲۰۹ الف: وکتب عليه السلام إلی أهل صعدة في سنة إحدی عشرة وخمسمائة
۲۱۰ الف: دعوة له عليه السلام کتبها إلی اليمن في سنة عشر وخمسمائة
۲۱۲ الف در آخر آن: بلغ الجميع.
۲۱۲ ب: رساله ای است از الفقيه الأجل عمران بن الحسن أيده الله تعالی : کتاب في شأن هذا القائم العلوي وخروجه. المؤيد أبي طالب. جالب است منتهی تنها يک صفحه آن باقی مانده. یا شاید برگ بعدی یعنی ۲۱۳ دنباله آن باشد اما با انقطاع در ميانه.

پايان ۲۱۳ ب: قال في الأصل بعد ذلک// ۲۱۴ الف: ووجدنا علی ظهر السيرة مکتوباً أملانا هذه السيرة تقرّباً إلی الله تعالی وابتغاء مرضاته ...
بعد دارد: قال الإمام المنصور بالله أمير المؤمنين الخليفة الصادع بالحقّ المبين أبو محمد عبدالله بن حمزة بن سليمان الحسني صلوات الله عليه وتحياته ورحمته وبرکاته في الأصل الذي نقلت منه هذه الدعوة التي لجدّه النفس الزکية أبي هاشم عليهما السلام عقب الأسطر التي في أول هذا الصفح قرأت هذه الدعوة الشريفة وفيها خلل من النسخة قبلی هذه النسخة صحف فيها ناسخها وحرف ويغلب في الظنّ أنه من احدی الفرقتين الملعونتين المرتدتين المقبوتتين (؟ بررسی شود کلمه) إما المطرفية أو الباطنية أقماهما الله وأجزاهما وقطع دابرهما وأفناهما آمين آمين يا ربّ العالمين وصلی الله علی محمد وآله.
بعد از آن: نقلت هذه الأحرف من خطبه صلوات الله عليه من کتاب من کتب خزانته عمرها الله سبحانه في القاهرة حرسها الله تعالی وکلاهما في غرة شهر ذي القعدة سنة سبع عشرة وستمائة وکتب صاحب الکتاب حميد بن أحمد بن محمد المحلي وفقه الله للخيرات وأمطر عليه سحائب البرکات وأصحبه التأييد في کافة الحالات

۲۱۴ الف: مکاتبات منصور عباسی را نقل می کند با الإمام الفاضل صريح قريش المهدي لدين الله النفس الزکية تا برگ ۲۲۴ ب. بايد بررسی و مقايسه شود با متن موجود در منابع کهن تاریخی که مکرر آن را نقل کرده اند. تازه پايان نيافته. شايد در حدائق عيناً آمده.

درباره این نسخه جای دیگری سخن گفته ام؛ به مناسبت بحث اصالت کتاب اخبار فخ. ان شاء الله منتشر خواهد شد.

ش ۳۷۷۸ الجزء ؟؟؟؟ اجزاء
من کتاب الجامع في الشرح تأليف القاضي الأجل زيد بن محمد أيده الله
نسخ لخزانة الشيخ الأجل الأعزّ الأمجد مجد الدين خاصة أمير المؤمنين أحمد بن محمد المتمیز أجزل الله ثوابه وجعل الجنّة مصيره ومآبه
از کتاب الاجارات است
۲۷۰ الف: تمّ الجزء السادس بمنّ الله وعونه وصلواته علی محمد وآله وذلک بقرية مسلت في شهر جمادي الأخری سنة خمس وخمسين وستمائة ويتلوه في الجزء السابع إن شاء الله تعالی باب الولاء أعاننا الله علی تمامه
نسخ لخزانة الشيخ الأجل الأعزّ الأمجد ربّ الوزارة تاج الرؤساء مجد الدين خاصّة أمير المؤمنين أحمد بن محمد المتميز أعلی الله في الدارين درجته.

ش ۴۰ از پت. مجموعه رسائل شريف مرتضی. مجموعه ای شامل آثار شيخ مفيد و عمدتاً شريف مرتضی. شبيه مجموعه اصل نجفی آن که جای دیگری معرفی کرده ام. ارزشمند است. در پايان آن که معلوم نيست اشاره به همه نسخه های مجموعه داشته باشد می نويسد که: قد قوبلت هذه النسخة علی نسخة وجدت في الحضرة الغروية ولم يزغ عنها شیء بحسب الظنّ الا ما زاغ عنه البصر وکان الفراغ أول يوم من شهر جمادي الآخر يوم الجمعة سنة ألف وثمانية وأربعين والحمد لله ربّ العالمين.

ش ۶۲۳ الملخص فخر رازي. انتقل هذا الکتاب من والدي المولی الأعظم السعيد طاب ثراه إلیّ وأنا أحقر العبيد للملک الحميد محمود بن علي بن محمود الحمصيّ بالإرث الشرعي في شهور سنة أربع عشرة وسبعمائة.
۷۵ الف تمّ المنطق بتنميق العبد الضعيف علي بن محمود بن أبي القاسم الحمصي أعانه الله لتحرير الباقي وتحقيقه بمحمد وآله المرشدين إلی طريقه. اما در حاشيه و پايين آن از کتابت شخصی ديگر سخن رفته با تاريخ سلخ جمادي الأولی ؟ستمائة. بعد دارد: لمنمقه علی بن محمود و اشعاری از خود می نویسد...
۲۴۴ب: تمّ الکتاب الثاني في العلم الطبيعي ويتلوه الکتاب الثالث في الالهي خاصة إن شاء الله وحده. در کنار آن: فرغ عن تحريره بعون الله وحسن توفيقه العبد المتوکل علی الله سبحانه وتعالی محمد بن محمد بن محمد الراوندي (الراويني؟) المدعو بالقطب تجاوز الله عن سيئاته بمحمد وآله کان في اواخر جمادي الأولی سنة ستّ وسسبعمائة هجرية نبوية والحمد لله ربّ العالمين والصلوة علی رسوله محمد وآله الطاهرين.
در ۲۵۷ الف: انتهی تحرير کتاب الملخص علی يدي أضعف العباد عملاً وأقواهم أملاً أبي القاسم علي بن محمود بن أبي القاسم الحمصي ضحوة يوم الاثنين الخامس عشر من شهر ربيع الآخر سنة سبع وسبعين وستمائة نمّقه لنفسه بورامين حماها الله عن العاهات و؟ (السنين) ومتعه به وبأمثاله بمحمد وآله.
بعد پايين آن: من نفثات کاتبها أعانه الله سبحانه علی ما يرتضيه بمحمد وذريته.
در حاشيه آن: انتهت قراءة هذه المجلدة أيضاً بتوفيق واهب العقل جلّ جلاله وعمّ نواله في خدمة المولی المعظم الإمام الأعظم شمس الملة والدين فخر الإسلام والمسلمين أبي عبد الله الحسين بن علي الطبري أدام الله ظلال جلاله في أواسط صفر ختم بالخير والظفر سنة سبع وسبعين وستمائة (؟) في نسخة (؟) أخری بمدينة أصفهان حفّها الله تعالی بالنعمة والعمران.
در حاشيه برگ: فرغ من تحرير کتاب الملخص ... محمد بن محمد بن محمد الراوندي (؟) المدعو بالقطب ..في أواخر جمادي الآخرة (شايد هم الأولی) سنة ستّ ؟ سبعمائة هجرية
در برگ ۲۵۷ب: نسخة ميلاد الکاتب منقولة من خطّ جدّه المولی ؟ قطب الدين الراويني (الراوندي) قدس الله روحه ونور ضريحه
ولد الولد المبارک جمال الدين علي بن تاج الدين محمود بن أبي القاسم (؟) القياسي (واقعاً سخت است خواندنش؛ فراجع). (زير آن به خط ديگر مشکی:) الحمصي الأصل ليلة الثلاثاء بعد مضي نصف السدس من الليلة السادس (گويا) من شهر الله الأصبّ رجب عمت برکته وأول ليلة من آبان سنة ثلث وخمسين وستمائة هجرية . نقلته من خط ؟ حرفاً فحرفاً والحمد لله ؟؟؟
لکاتبه علي بن محمود في عشر المحرم سنة إحدی وتسعين (؟) وسبعمائة.. شعری به فارسی درباره حضرت سيد الشهداء.
۲۵۸الف: باز گواهی تولد است اين بار با سلام بر آل و اصحاب... فقد ولد الأعزّ الأکرم الأنجب قرة عيني وفلذة کبدي جمال الدين علي المکنّی بأبي منصور جعله الله ممن يقتدی به في الملة الزهراء ويرجع إليه في أحکام الشريعة الغرّاء واثبته (؟) في رضاه ومتعني به وأبقاه بعد مضيّ خمس ساعات هي ليلة الخميس الرابع والعشرين من شوال سنة ثلث وثلثين وسبعمائة هجرية بمدينة سلطانية کتبه والده الفقير إلی الله القدير المحصي محمود بن علي بن محمود الحمصي المشتهر بالتاج الرازي ...
در حاشيه ۲۵۷ ب: صار هذا المولود وهو المولی الأعظم استاذ العرب والعجم علامة العالم مقتدی أئمة الأرض جمال الملة والدين تاج الاسلام والمسلمین علي بن محمود الحمصي ثمّ الرازي قدس الله روحه ... توفي رحمه الله أواسط جمادي الآخرة سنة ثلث وعشرين وسبعمائة هجرية بأبهر ودفن بها علی مقبرة السادات .. کتبه العبد محمود بن علي الحمصي ...

درباره این خاندان حمصی که ربطی به خاندان سدید الدین حمصی رازی نویسنده تعلیق عراقی ندارند مقاله مفصلی گرآورده ام. باید وقتی آن را منتشر کنم.

نسخه گلازر ۱۸۸. در آغاز آن قسمت پايانی الإفادة است که جالب توجه است. نسخه کتابت يکشنبه ۲۰ جمادي الآخرة سال ۷۶۰ ق (برگ ۲۱ الف). و بعد متن کتاب الزيادات شروع می شود اما ناقص است. کاتب هر دو نسخه يکی است.

ش ۳۰۰۷ کتاب تلقيح العقول في صفات الرسول
تأليف الإمام أبي عبد الله محمد بن محمد بن محمد التميمي رحمة الله عليه
رواية الإمام أبي منصور اسماعيل بن أبي تغلب بن الأغلاقي عنه
رواية الشيخ الأجل الإمام العالم الحافظ عفيف الدين أبي الفرج محمد بن عبد الرحمن بن أبي العزّ المقري الواسطي عنه. رواية أبي عبد الله محمد بن خالد بن عمار الجيلي عن أبي العزّ الواسطي
در برگ اول صورت سماعی کهنه آمده. نويسنده در بغداد به يک واسطه از ابن بطه روايت می کند. از يحيی بن عبد الوهاب بن منده در بصره روايت می کند در ۱۲ب.
در ۱۵۵ برگ بسيار کهن و مسند است احاديث. جالب است برای چاپ. اخیراً دیدم کتاب چاپ شده.

گلازر ۱۰۱ مجموع قاسم رسی. کهنه. شامل ۱۹ کتاب او و اولش الدليل الکبير. نيز مشتمل بر فصولی از کلام او. در برگه اول فهرست کتابها آمده. مالک نسخه: علي بن أحمد بن الحسين بن المبارک بن ابراهيم الأکوع نفعه الله به والمسلمين بحقّ محمد وآله الطاهرين ۵۴ الف و ۸۱ الف
۹۴ الف: صفة العرش والکرسي وتفسيرهما سماع علي بن محمد بن عبيد الله من الحسين بن القسم صلوات الله عليه ...
۱۳۲ ب: تمّت الأصول. نيز دارد: صادف الفراغ منه سلخ شعبان من شهور سنة أربع وأربعين وخمس مائة بعد از آن هم مطالب ديگر هست. محتویات کامل این نسخه را در نوشته خود درباره آثار قاسم رسی نوشته ام. مراجعه شود. اینجا به همین مقدار بسنده شد.

ش ۶۷ شرح آداب البحث شمس الدين سمرقندي. از ابو العلاء محمد بن أحمد البهشتي الاسفرايني.

ش ۵۸. حواشی بر شرح اشارات. خواجه طوسي. از افضل المتأخرين بدر الملة والدين التستري. نسخه کتابت يوم الأربعاء سلخ جمادي الأول من سنة تسع وخمسين وسبعمائة. در اين تاريخ تستري وفات کرده و از او با تعبير تغمده الله برضوانه سخن می راند. مراجعه شود به یادداشت بلند من درباره این تستری که او از او آثار متعددی در دست است به ویژه در استانبول.

ش ۳۸۰۹ شرح حکمة عين القواعد نجم الدين کاتبي قزوينی. نامش کتاب الفوائد في شرح حکمة عين القواعد. تم الکتاب ۲۸ ربیع الاول ۷۸۹.
يكشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۴
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت