دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۳۸۹٫۷۳۸ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۶۱ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۲۲۳
بازدید از این یادداشت : ۱۰۴

پر بازدیدترین یادداشت ها :


بر اساس يکی از نسخ کتاب موجود در يمن
عنوان نسخه: کتاب بدائع الأنوار ومحاسن الأزهار
در برگ اول گفته می شود که اين کتاب به نام های کتاب اختلاف علماء أهل البيت عليهم السلام و نيز کتاب العلوم هم معروف است.

در حاشيه برگ نخست نسخه امالي احمد بن عيسی بن زيد: الحمد لله. هذا سند نسخة الفقيه العلامة عمران بن الحسن بن ناصر بن عبيدة العذري الزيدي التي رقمها بیده. بسم الله الرحمان الرحيم. ربّ وفقني لإتمامه. قال أخبرنا الأمين السيد الشريف الأجلّ الأوحد الإمام بدر الدين داعي أمير المؤمنين أبو عبد الله محمد بن أحمد بن يحیی بن يحيی بن الناصر عليهم السلام مناولة وإجازة قال أخبرنا السيد الإمام الأجلّ عماد الدين تاج العترة الأکرمين الحسن بن عبد الله بن محمد بن يحيی الحسني رضي الله عنه مناولة في شهور سنة ۵۶۷ قال أخبرنا الشيخ الأجلّ محمد بن محمد بن حسن بن علوي بن غبرة الحارثي قراءة عليه في شهر ربيع الآخر من سنة خمس وخمسين وخمسمائة قال أخبرنا أبو الفرج محمد بن أحمد بن علان المعدل عن أبي طالب بن محمد بن الصباغ قال أخبرنا أبو الحسين علي بن عبد الرحمان بن ماتي الکاتب رحمه الله وأخبرنا الشيخ الأجلّ الإمام العالم عفيف الدين حنظلة بن الحسن بن أحمد بن سفيان الغسّاني الصنعاني قراءة عليه غير مرة في سنة إحدی وستمائة قال أخبرنا القاضي الأجلّ الإمام الفاضل شمس الدين جمال الإسلام والمسلمين أبو الفضل جعفر بن أحمد بن عبد السلام بن أبي يحيی رضي الله عنه قراءة عليه في جمادي الأولی سنة إحدی وسبعين وخمسمائة قال أخبرنا الشيخ الفاضل العدل أبو علي الحسن بن علي بن ملاعب الأسدي الخ تمت...

سند آغازين:
الحمد لله حمد الشاکرين وصلی الله علی محمد النبي وآله الطاهرين. أخبرنا الشيخ الفاضل العالم الکامل حنظلة بن الحسن بن أحمد بن شبعان أسعده الله قراءة عليه إلی أول کتاب الطلاق وأنا أروي أنا وهو ما بعده إلی وسط باب الکفارات عن سيدنا القاضي الأجلّ شمس الدين جمال المسلمين جعفر بن أحمد بن عبد السلام بن أبي يحيی رضوان الله عليه قراءة وأروي ما بعده إلی آخر الکتاب عن هذا الشيخ إجازة وأظنّه مناولة أيضاً وهو يروي جميع الکتاب عن سيدنا القاضي الأجلّ شمس الدين رضوان الله عليه قراءة عليه والتاريخ للسماع لنا وللشيخ الفاضل حنظلة بن الحسن عن سيدنا شمس الدين رضوان الله عليه بخطه آخره في جمادي الأولی سنة إحدی وسبعين وخمسمائة قال أخبرنا الشيخ الفاضل العدل أبو علي الحسن بن علي بن ملاعب الأسدي أسعده الله الخ تمّت والله أعلم وصلی الله علی محمد وآله.
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۳
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت