دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۳۸۴٫۱۳۹ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۲۹۶ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۱۸۶
بازدید از این یادداشت : ۱۰۴

پر بازدیدترین یادداشت ها :

- نهج البلاغة
ش شرقی ۱۴. ۴۲۶
نسخه ای از نهج البلاغة کتابت ۱۲۷۵ بر اساس نسخه:
وقد کان تمام نسخ هذا الکتاب نسخ الفقير محمد بن ثابت بن محمد رابع عشر ذي القعدة سنة ۵۹۷ سبع وتسعين وخمسمائة غفر الله له ولمؤلفه ولمن قرأ فيه وللمسلمين آمين.


- نسخه کتاب الأصول رواية الطبري از الهادي الی الحقّ. در لاندبرگ، ش ۴۳۵ در برلين

-نسخه ۲۵۸۴ A : جلد اول شرح عيون المسائل
ناقص الأول. ۲۸۳ الف: تمّ المجلد الأول من شرح عيون المسائل بحمد الله ومنه وتوفيقه
وکان الفراغ من نساخته يوم الأحد السابع من شهر رمضان المعظم زاده الله شرفاً من سنة ثمان وستمائة بظفار المحروس حماه الله تعالی بدوام دولة مالکه أمير المؤمنين عبد الله بن حمزة بن سليمان
بخطّ العبد الفقير إلی رحمة ربّه العلي الکبير الراجي بمغفرته والخائف من عقابه مدرک بن عمران بن أسعد بن عبد الله الزواجي غفر الله له ولمسلمين أجمعين ولمن قال آمين آمين يا ربّ العالمين والسلام
وصلّی الله علی رسوله سيدنا محمد النبي وآله الطيبين الأطهار المنتجبين الأخيار وسلامه عليه وعليهم أجمعين
در حاشيه نسخه در همين برگ: بلغ بعضه معارضة وبعضه نظراً بحمد الله ومنّه في المحرم أول سنة تسع وستمائة وکتب محمد بن أحمد بن الوليد بحمد الله والصلاة علی رسوله (؟) محمد وآله وسلامه
در ۲۸۳ ب: اشعاری با خطی متأخرتر از حي الأمير الأجل المطهر بن علي بن الناصر بن الهادي عليه السلام
تا برگ ۲۸۴ الف
۲۸۴ ب تا ۲۸۵ الف: مطلبی توحيدی با اصطلاحات معتزلی منسوب به امام سجاد (ع). در پايان در برگ ۲۸۵ الف: نقلت هذه ؟ من کتاب للسيد الشريف الطاهر العدل (؟) المرتضی بن سراهنک المرعشي الحسيني وکتب... (افتادگی دارد)
در حاشيه: لعل في الظنّ أنّها لبعض المعتزلة

-نسخه دومی ۲۵۸۴ B: المجلد الثالث من کتاب شرح عيون المسائل تأليف الشيخ الإمام العالم الحاکم المحسن بن کرّامة الجشمي البيهقي البروقني رحمة الله عليه ورضوانه
در برگ اول آن (برگ عنوان) فهرست مطالب کتاب آمده است به خط ابن الوليد
پايين آن هم به خط خود اوست: صحّت قصاصته نظراً بحمد الله ومنّه وتوفيقه
صحّت قصاصته
در برگ ۲۷۰ ب: تمّ المجلد الثالث من شرح العيون بمنّ الله وعونه في العشر الوسطی من جمادي الآخرة من شهور سنة ثمان وستمائة وصلّی الله علی رسوله سيدنا محمد و علی آله وسلامه
پايين آن با خط ابن الوليد: تمّت القصاصة نظراً بحسب الإمکان في الشهر المؤرخ وکتب محمد بن أحمد بن الوليد حامداً لله تعالی ومصلّياً علی رسوله سيدنا محمد وعلی آله عليه وعليهم السلام(؟)
در برگ ۲۷۱ الف: کتاب منهاج السلامة آغاز می شود. تا برگ ۲۸۵ ب: وکان الفراغ من جمعه ثالث يوم من شهر الله المعظّم رمضان من سنة ثمان وستمائة والحمد لله أولاً وآخراً علی کلّ حال وصلی الله علی رسوله سيدنا محمد النـ[بي] وعلی آله خير آل وحسبنا الله وکفی ونعم الوکيل
پايين آن به خط ابن الوليد و بسيار ريز: فانظر أيها الطالب فيها بعين الإنصاف فإنّها درة من بحر ماؤه صاف
در حاشيه: بلغ معارضة ونظراً بحمد الله ومنّه وعونه؛ به خط ريز ابن الوليد با قلم مشکی

-تأويل الزکاة از جعفر بن منصور اليمن
ليدن ش ۱۹۷۱ عرب. به اشتباه به داعي ابن الوليد نسبت داده شده در فهرست کتابخانه

سه شنبه ۲۶ دي ۱۳۹۶ ساعت ۶:۲۴
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت