دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۲۷۲٫۹۱۱ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۳۰۴ نفر
تعداد یادداشت ها : ۹۷۹
بازدید از این یادداشت : ۸۸

پر بازدیدترین یادداشت ها :
عکس نسخه ای همینک روبروی من است از یکی از کهنترین نسخه های امالی ابو طالب هارونی. این نسخه برای کتابخانه منصور بالله کتابت شده و بر آن خط و اجازه ای از او دیده می شود. کما اینکه در پایان آن اجازه ای دیده می شود به خط عبد الله بن احمد بن الحسین الأکوع، از عالمان معروف زیدی یمن در سده هفتم قمری. این نسخه اصلا در کتابخانه قبة المهدی صنعاء نگهداری می شود.

عنوان کتاب چنین است:
كتاب تيسير المطالب في أمالي السيد أبي طالب تأليف القاضى الأجل شمس الدين جعفر بن أحمد بن عبد السلام بن أبي يحيى رحمة الله عليه.

نسخ لخزانة مولانا ومالكنا وناظم أمرنا الإمام الأجل المنصور بالله عزوجل الإمام الصوام القوام الآمر بالعدل والإحسان أمير المؤمنين وخليفة رب العالمين وابن سيد المرسلين عبدالله بن حمزة بن سليمان بن رسول الله صلى الله عليه وعلى آبائه الطاهرين وسلم تسليماً كثيراً.

در برگ عنوان گواهی تملک عبدالله بن احمد الأکوع دیده می شود: با این عبارات: من مواهب الغني والصمد علی عبده وابن عبدالله أفقر العباد (کذا) عبد الله بن أحمد الأکوع وفقه الله وجمیع إخواننا المسلمین وغفر ورحم ورضي لصاحبه وکاتبه ...

در صفحه چپ مقابل صفحه عنوان کتاب اجازه مناوله ای دیده می شود به خط المنصور بالله عبد الله بن حمزه با تاريخ: في شهر ذي الحجة سنة ثمان وستمائة وصلى الله علی محمد وآله. منصور بالله چنین نوشته: حسبنا الله ونعم الوكيل وكتب عبدالله المنصور بالله أمير المؤمنين (در حاشیه آن: سلام الله علیک. با خطی دیگر). استخرت الله تعالى وناولت هذا الكتاب أمالي السيد أبي طالب ولدي محمداً وأحمد إبني عبدالله بن حمزة بن سليمان بن رسول الله صلي الله عليه وآله.
والشريف نظام الدين الفضل بن علي العلوي العباسي والشيخين أمين الدين دحروج ومخلص الدين جابر إبني مقبل وحاتم بن الحسين الخارقي ومحمد بن مودود الملقب ببنان

اجازه ای از پسر المنصور بالله، احمد:
حسبنا الله ونعم الوكيل
سمع عني هذا الكتاب أمالي السيد أبي طالب الهاروني الولد السعيد محمد بن أحمد بن أمير المؤمنين وكذلك المشايخ الأولياء مكين الدين محمد بن علي بن أبي عمرو التميمي ورضي الدين عبدالله بن سليمان بن عبدالله الأرهب وكمال الدين سليمان بن عواض بن مقلد بن جوهر وأجزت لهم رواية ذلك على الوجه الذي سمعوه بشرائط أهل العلم بعد خيرة الله تعالى وصحت لي روايته من طريقين أحدهما مناولة من يد والدي أمير المؤمنين والطريق الأخرى قراءة على الفقيه الجليل أحمد بن محمد شعلة بن الأكوع وكتب أحمد المتوكل على الله بن المنصور بالله عبدالله أمير المؤمنين في صفر سنة ثلاث وأربعين وستمائة وصلی الله علی محمد وآله.

در آغاز فهرست ابواب کتاب سندی به امالی دیده می شود بدین شرح (۱ ب):
أخبرنا الفقيه الأجل الزاهد العابد أحمد بن الحسين المعروف بالأكوع قراءة وأخبرنا الشيخ الأوحد محي الدين عمدة المتكلمين محمد بن أحمد بن الوليد القرشي العبشمي مناولة قال أخبرنا القاضي الأجل جعفر بن أحمد بن عبد السلام بن (در حاشيه: بن إسحاق بن أحمد بن محمد بن) أبي يحيى رضوان الله عليه قراءة عليه قال:...

در برگ ۴ الف باز در آغاز احادیث سندی آمده بدین ترتیب:
أخبرنا الفقيه الأجل الزاهد العابد (علي بن: در مابين السطور) أحمد بن الحسين المعروف بالأكوع قراءة بهجرة سناع وهو ينظر في أصله وأخبرنا الشيخ الأجل محي الدين عمدة المتكلمين محمد بن أحمد بن الوليد مناولة قالا:...(روایت از قاضی جعفر...)

در سرتاسر نسخه کتاب، در آغاز ابواب سند روایت تکرار می شود و گاهی به جای احمد الأکوع نام فرزندش علی دیده می شود که گرچه تصریح نمی شود اما باید او به واسطه پدرش کتاب را روایت کند و نه مستقیم از قاضی جعفر. در سرتاسر نسخه گواهی های بلاغ و قرائت دیده می شود.

در برگ ۲۲۷ الف: تم الکتاب... فرغ من نساخته العبد الفقیر إلی رحمة الله عزوجل یوسف بن عواض بن عبد الله بن الحسین بن زغکم بن ظهیر بن رافع بن الخزرج یوم الأربعاء من شهر ذي القعدة من شهور سنة ستمائة حامداً لله تعالی ومصلیاً علی رسوله سیدنا محمد النبي وعلی آله وسلم تسلیماً کثیراً طيباً وهو یسأل الله تعالی أن یغفر له ولوالدیه ولجمیع المسلمین.
این کاتب شخص شناخته شده ای است که از او کتابت های دیگری هم دیده ام.

در همان برگ گواهی زیر دیده می شود از مالک نسخه عبد الله الأکوع: حسبي الله وکفی. سمع عنّي کتاب تیسیر المطالب الفقیهین الأجلین محمد بن منصور وعمران بن علوان من أوله إلی آخره بقراءة الفقیه محمد بن منصور وأنا أسمع في نسخة من نسخ الأصل علیها خط القاضي شمس الدین رضوان الله علیه وأجزت لهما روایته عني علی الوجه الذی صحت لي روایته وأنا بريء من السعی في التحریف واللحن وأنا أروي ذلک عن والدي الفقیه العالم الورع الزاهد بهاء الدین علي بن أحمد وهو یروي ذلک عن والده الفقیه الفاضل العالم الورع عفیف الدین أحمد بن الحسین الأکوع وعن الشیخ العالم الفاضل محي الدین حمید بن أحمد ... (متأسفانه دنباله در عکس دیده نمی شود).
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۶:۱۵
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت