دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۲۷۱٫۴۳۴ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۱۶۹ نفر
تعداد یادداشت ها : ۹۷۶
بازدید از این یادداشت : ۲۳۷

پر بازدیدترین یادداشت ها :

این روزها مسائل پاریسیه را می خوانم، مجموعه ای از یادداشت های محمد قزوینی در بخشی از دوران اقامت طولانیش در پاریس. از زمان چاپ مسائل پاریسیه این بار دوم است که این کتاب را می خوانم. نخستین بار در دوران دبیرستان با نام محمد قزوینی آشنا شدم. نخست نامه های او به تقی زاده را خواندم. گمان می کنم دست کم پنج بار دیگر در طول همه این سالها این نامه ها را خوانده ام. در تهران نخستین بار که این کتاب را خواندم دل به قزوینی و شیوه اندیشه و پژوهشش دادم و مهمتر از آن قزوینی در مقام یک انسان به غایت اخلاقی و محققی متعهد به ادبیات و فرهنگ میهنش. در پاریس شاید بار چهارم بود که این کتاب را از کتابخانه سانسیه گرفتم و آن را خواندم و البته چون دیگر آن زمان با محلات پاریس آشنایی داشتم و با نحوه زندگی در این شهر دوست داشتنی و کار در کتابخانه ها ی مختلف آن که گاه ذکرش در متن نامه ها‌ آمده است شوقم برای خواندن آن دو چندان بود. وقتی هم سعی کردم به محله اقامت قزوینی در پاریس بروم به امید آنکه اثری از خانه او آنجا پیدا کنم. در تهران در آن سالهای دور یادداشتهای قزوینی (در ده جلد)، مقالات قزوینی (در دو جلد) و مجموعه مقالات چاپ انتشارات اساطیر (در ۵ مجلد) را خواندم و بعد از آن شاید هر کدام از این کتابها را دست کم دو یا سه بار خوانده ام. منظورم مراجعه نیست. حقیقتاَ هر بار از آغاز شروع می کنم و تا آخر می خوانم، سطر به سطر. علاوه بر اینکه گاه مطالب تحقیقی و علمی‌ آن را باید دوباره بخوانم تا همچنان در خاطر بماند، از خواندنشان لذت می برم. معتقدم دست کم برای ما ایرانیان، اهل علم و پژوهش از میان ما ایرانیان، خواندن آثار قزوینی هم به یک اعتبار واجب عینی است و هم به اعتباری دیگر وجوب تعیینی دارد. مقدمه ها و متن های تصحیح شده او همانند دیوان حافظ، شد الازار، تاریخ جهانگشا، چهار مقاله و دیگر آثارش را هم مکرر خوانده ام و دائماً محل مراجعه من است. با اینکه بسیار درباره قزوینی نوشته اند اما باید برای هر نسل هر بار تمام آنچه قبلاً گفته شده را دوباره تکرار کرد. به یاد دارم در کتابهای درسی دبیرستانی چندان چیز زیادی درباره او در کتابهای ادبیات گفته نمی شد. استاد برجسته ادبیات فارسی آن سالهای مدرسه علوی تهران، جناب آقای احسانی با این وصف از او بسیار می گفت. با اینکه کتابهایی تاکنون در بزرگداشت وی چاپ شده اما برای اینکه نسل جوان در هر دوره ای با آثار او، با زندگی پر تلاش وی و با اخلاق و صداقت او در مقام یک انسان آشنایی حاصل کند و سهم مهم او را در حفظ میراث گذشتگان و حفظ و پاسداشت ادب فارسی بداند می بایست ناشران همت کنند و درباره او آنچه به دست می آید را منتشر کنند و آنچه پیشتر منتشر شده است را تجدید چاپ کنند. به نظر من با وجود تمام تلاشی که در تصحیح آثار و یادداشت های او از سوی زنده یاد استاد ایرج افشار انجام شد هنوز متن یادداشتها و کتابهای مسائل برلینیه و پاریسیه او خطاهای چاپی و خوانشی دارد و باید برای چاپ مجدد آنها تلاش شود. از همه اینها مهمتر باید تلاش شود آنچه از او به صورت نامه به دوستان و همکاران باقی مانده اینجا و آنجا پیدا شود و به دست طبع سپرده شود (کاری که در سالهای اخیر تلاش هایی برای آن صورت گرفته) و دست آخر و مهمتر از همه باید فکری کرد تا هنوز فرصت هست و مجموعه کتابخانه او که همینک در کتابخانه دانشکده ادبیات نگهداری می شود کاملاً از میان نرفته مجموعه یادداشت های او بر کتابهای کتابخانه اش که تعدادشان هم کم نیست بازخوانی و منتشر شود. این کار را باید جوانانی فاضل و عربی دان هایی خوب وجهه همت خویش قرار دهند.
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۵
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت