آرشیو
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

محمدحسین واحدی
۲۹ آذر ۱۴۰۰
سلام علیکم، در زمینه سندیت وتحلیل متنی حکم المنسوبه به علی بن ابی طالب علیه السلام مندرج در آخر شرح ابن ابی الحدید راهنمایی فرمایید
سعید کریمی
۲۴ آذر ۱۴۰۰
سلام استاد گرامی لطفا در خصوص نگرش های نو افلاطونی و یا آموزه ای مربوط به یهودیت وتاثیر آن بر مکاتب کلامی تاریخ اسلام مطالبی را بیان فرمایید ...
تشکر و سپاس
مهدی مردانی
۲۱ آذر ۱۴۰۰
سلام علیکم. درخواست راهنمایی داشتم که اگر آدرس ایمیلی که به طور معمول از آن استفاده می کنید را ارسال کنید ممنون خواهم بود. با تشکر
مهدی مظفری
۱۱ آذر ۱۴۰۰
سلام علیکم حضرت استاد.
گروهی داریم به نام الغدیر در بستر تلگرام با حدود ۵۰هزار مخاطب؛ از سنی تا آتئیست.
الحمدلله چندین و چند مستبصر داشتیم و از محضر فضلای صاحب نامی، بهره برده و می‌بریم!
مقدور هست در ایام فاطمیه، یک جلسه کنفرانس باشیم خدمتتون؟! با موضوع مبتلاءبه: "ادله شهادت زهرای اطهر سلام الله علیها در منابع متقدم".
محیط ویس‌چتش که تازه تاسیسه، بستر مناسبی‌ست.
اصغر ارادتی
۲۵ آبان ۱۴۰۰
سلام آقای دکتر در تلگرام راه ارتباطی نگذاشته بودید اگر ممکن است یک راه ارتباطی سهل بفرمایید تا چند نکته با شما در میان بگذارم
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۷۷۱٫۹۲۷ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۱۳۴ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۷۵۱

پر بازدیدترین یادداشت ها :
اخيرا تکه ای از درسگفتاری از استاد دکتر شفيعی کدکنی نظرم را جلب کرد و در آن از استاد اين نظر را شنيدم که کتاب حيات النفوس، همانکه استاد دانش پژوه منتشر کرده اند (و آن اثری است از اواخر سده هفتم و به زبان فارسی) برخلاف نظر استاد دانش پژوه کتابی در فلسفه اشراق نيست چرا که در آن از عناصر و پارادايم ها و همچنين از داستان های تمثيلی و الگوريک اشراقی خبری نيست. استاد...
يكشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱:۱۹
از شمار دو چشم یک تن کم وز شمار خرد هزاران بیش (در رثای استاد مهدوی دامغانی. دو فرسته) درگذشت شادروان استاد دکتر احمد مهدوی دامغانی به حق ضايعه ای بزرگ است. او از آخرين افراد نسل دانشمندانی بود که روزگار ما سخت به وجود آنان نيازمند است و متأسفانه کمتر شاهد بروز و ظهور آنان هستيم. نخستين بار با نام استاد احمد مهدوی دامغانی در دائرة المعارف بزرگ اسلامی شايد حدود...
يكشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱:۱۷
داشتم کتابچه ای را که اخيرا يکی از فضلای پر کار جريان نوانديشی دينی درباره برخی مسائل دينی منتشر کرده تورقاً می ديدم. مطالبی که به نظرم مستند تاريخی درستی ندارد کم نداشت. من شايد وقتی به اين کتابچه برگردم. اما يکجا ديدم نويسنده يکی از فتاوی امام شافعی را درباره موضوعی مورد تحليل قرار می دهد و اينکه شافعی در مقام تبیین و استدلال گفته: "من دوست دارم". گويا اين...
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۸
شايد مهمترين مجموعه روایات اهل سنت و اصحاب حدیث در رابطه با فضائل مأثور حضرت امير (ع) ترجمه حضرت در کتاب ارزشمند تاريخ مدينة دمشق تأليف محدث برجسته و کم نظير ابن عساکر (قرن ششم) باشد. اين کتاب را نخست مرحوم علامه محقق سيد عبد العزيز طباطبایی برای تصحيح آماده کرد و متن را به صورت پاکيزه ای بازنويسی و بسياری از مشکلات آن را حل کرد و تعليقات ارزشمندی هم بر آن نوشت. بعدا...
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۸
ولأن الدواعي شهوانية ، وغضبية ، وتدبيرية . فالفضائل ثلاثة : هيئة التوسط في الشهوانية مثل لذة المنكوح والمطعوم والملبوس والراحة وغير ذلك من اللذات الحسية والوهمية، وهيئة التوسط في الغضبيات كلها مثل الخوف والغضب والغم والأنفة والحقد والحسد وغير ذلك ، وهيئة التوسط في التدبيرية . ورؤوس هذه الفضائل عفة وحكمة وشجاعة ، ومجموعها العدالة ، وهي خارجة عن الفضيلة...
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۶
[ الفصل الخامس ] فصل في الخليفة والإمام ووجوب طاعتهما ، والإشارة إلى السياسات والمعاملات والأخلاق ثم يجب أن يفرض السانّ طاعة من يخلفه ، وأن لا يكون الاستخلاف إلا من جهته ، أو بإجماع من أهل السابقة على من يصححون علانية عند الجمهور أنه مستقل بالسياسة ، وأنه أصيل العقل حاصل عنده الأخلاق الشريفة من الشجاعة والعفة وحسن التدبير ، وأنه عارف بالشريعة حتى لا أعرف منه ،...
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۲
کتاب النهاية في شرح الهداية تأليف حسام الدين السغناقي (د. ٧١٤ ق) نقل می کند که: ...حَتَّى إِنَّ وَاحِداً مِنْ أَهْلِ الْأَهْوَاءِ، فِي زَمَانِ الشَّيْخِ الْإِمَامِ الْجَلِيلِ أَبِي بَكْرٍ مُحَمَّدِ بْنِ الْفَضْلِ -رحمه الله-كَتَبَ فَتْوَى وَبَعَثَهَا إِلَيْهِ، أَنَّ الصِّبْيَانَ فِي زَمَانِنَا، شَقَّ عَلَيْهِمُ التَّعَلُّمُ بِلُغَةِ الْعَرَبِيَّةِ،...
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۲
از بزرگترین خوش اقبالی های من اين بود که سال هایی چند، میان سال های 1370 تا سال 1381 شمسی از محضر پر فیض استاد استادان آقای دکتر مهدی رفيع أدام الله ظلّه بهره مند بوده ام. در محضر ايشان از ادب فارسی و عربی و تحقیقات تاریخی تا دانش حقوق اسلامی و غربی و تا صناعت ويرايش را می شد آموخت. چند سالی در خدمت ايشان ويرايش نهایی مقالات در مرکز آقای بجنوردی را انجام می داديم و من از...
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۱
آیة الله سید محمد مهدی بجنوردی سال‌های متمادی در تهران مجلس درس فقه و اصول داشت که حاصل آن تحقیقات و بحث ها در آثار متعددی در فقه و اصول طی سال های اخیر منتشر شده و همگی نشانگر دقت نظرهای ممتاز ایشان در این دو دانش است. با خبر شدم حضرت آیة الله آقای حاج سید محمد مهدی موسوی بجنوردی از فقهای برجسته تهران و فرزند ارشد مرحوم آیة الله العظمی میرزا حسن بجنوردی و نواده...
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۷
مطلع شدم دوست و همکار قديم استاد محمد آصف فکرت دار فانی را وداع گفته. خدايش بيامرزاد و نام و يادش مانا و جاودان باد. انسانی با اخلاقی نيکو و رفتاری آراسته، دانشمندی پرکار و پر تلاش و دوستی وفادار بود. نمونه اعلای آن چيزی بود که در فرهنگ اسلامی ايران به آن "ادب" و فرزانگی می گويند. آقای فکرت چه آن زمان که در افغانستان می زيست و چه آنگاه که در ايران و يا در سال های اخير...
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۷
ميراث فقه حنفی دست کم تا سده هفتم قمری عمدتا محصول خراسان بزرگ و فرارود است. مهمترين فقيهان حنفی با چند استثنا تا سده هفتم از خراسان بزرگ و فرارود و ری بوده اند. بسياری از آثار فقهی حنفی به همين دليل يا به فارسی نوشته شده اند و يا در آنها تعابير فارسی و يا استفتائات و پاسخ های فارسی ديده می شود. با تحولات سياسی و تغييرات بافت های جمعيتی در پی آن می دانيم که از سده...
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۶
ما نيازمند تدوين يک "تاريخ ملی" برای ايران هستيم. کتاب های تاريخ ايران زياد نوشته شده اما تدوين يک دوره تاريخ ملی بر مبنای بازشناخت مبانی هويت ملی و دينی مان ضروری است؛ به قلم نويسندگان ايرانی آگاه به هويت ملی و عناصر مقوّم آن و مسئله ايران و جايگاه تمدنی و فرهنگی آن در تاريخ؛ قبل و بعد از اسلام؛ از آغاز تاريخ ايرانشهر تا به امروز. ملت به مفهوم فرهنگی آن و ايرانی...
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۵
مهمترين اثر فلسفی فارابی در حوزه ما بعد الطبيعه همين کتاب الحروف است که در واقع الگوی نوشتاری اش مابعد الطبيعه ارسطو بوده و در حقيقت شرح گونه ای است بر اين اثر ارسطو. ابن سينا در زندگينامه خودنوشتش می گويد چهل بار مابعد الطبيعه ارسطو را خواند و حتی آن را در حافظه خود داشت اما به درستی اغراض آن را نمی فهميد تا اينکه با خواندن اثر فارابی در اغراض مابعد الطبيعه متوجه...
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۳
در قسمت آخر الهيات شفای ابن سينا اين عبارات را درباره خلافت و امامت می بينيم (الشفاء ( الإلهيات )، ج ٢، ص 452 ): "...ثم يجب أن يحكم في سنته أن من خرج فادعى خلافته بفضل قوة أو مال ، فعلى الكافة من أهل المدينة قتاله وقتله، فإن قدروا ولم يفعلوا فقد عصوا الله وكفروا به ، ويحل دم من قعد عن ذلك وهو متمكن بعد أن يصحح على رأس الملإ ذلك منه ، ويجب أن يسن أنه لا قربة عند الله...
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۲
با وجود اينکه عنوان فارابی نسبت به فاراب دارد و نه فارياب اما می دانيم که ابن نديم در الفهرست فاربی را چنين توصيف کرده: الفارابي. أبو نصر محمد بن محمد بن محمد بن طرخان . أصله من الفارياب من ارض خراسان ، من المتقدمين في صناعة المنطق والعلوم القديمة ..." (نک: فهرست ابن النديم، ص 321). اينجا آشکارا ابن نديم او را از فارياب می داند و نه فاراب و خاصه اينکه اضافه می کند که...
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۹