https://twitter.com/jafarian1964/status/1516412287564791825?cxt=HHwWooCy1Z68sIsqAAAA

من با اين 👆تحليل دوست قديم آقای جعفريان باور ندارم و آن را نادرست می دانم. گويا ايشان در اين نظر تحت تأثير ديدگاه های نادرست محمد عابد الجابری قرار گرفته اند. متأسفانه کوربن از يک سو و جابری از ديگر سو در دو دهه اخير درک ما را از تاريخ تفکر در ايران و اسلام مخدوش کرده اند. من سعی می کنم در بحث هایی که سه شنبه شب ها با تعدادی از دوستان در بوستون داريم ديدگاه خودم را در يک جلسه درباره نسبت ميان تفکر علمی و تفکرات اشراقی مطرح کنم. اينجا فقط به ذکر يک نمونه نقض بسنده می کنم: خواجه نصير طوسی فيلسوفی بود که هم شارح ابن سينا بود؛ هم در برخی مسائل فلسفی تحت تأثير شيخ اشراق بود و در عين حال همزمان گرايش به نوعی سنت اشراقی و صوفیانه داشت با این همه از بزرگترین دانشمندان علوم دقیقه بود و با تأسيس رصدخانه مراغه و آموزش های مرتبط با آن در تحول و در تحکيم عقلانيت علمی بزرگترين تأثيرها را در تمدن اسلامی داشت.
جمعه ۳۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱:۲۴