موضوع معجزات امامان، به تقليد از نوع ادبی دلايل النبوة، تشکيل دهنده شماری از کتابها به عنوان الدلائل و يا دلائل الأئمة بوده است. اینجا لیستی از این کتاب ها با این عنوان ها را ارائه می دهیم:
1- کتاب الدلائل از ابراهيم بن محمد بن سعيد الثقفي (د. 283ق)، مؤرخ معروف شيعی امامی1
نک: نجاشی، ص 17، شماره 19
2- کتاب الدلائل از الحسن بن علي بن أبي حمزه سالم البطائني کوفی. از وجوه واقفه2
نجاشی، ص 36-37، شماره 73 ؛ طوسي، ص 131، شماره 185
مدرسي، ص 251، ش 3 ؛ نيز نک: ذيل مدخل کتاب الدلائل احمد بن ميثم در پایینتر.
نک: طوسي، ص 408، ش 5940
نک: مدرسی، ص 251 – 252 ، ش 3
3- کتاب الدلائل نويسنده پر تأليف امامی احمد بن محمد بن الحسين بن الحسن بن دول القمي (د. 350ق). او کتاب المعجزات هم داشته است6
نجاشی، ص 89-90، شماره 223
4- کتاب الدلائل ابو الحسن احمد بن محمد بن علی بن عمر بن رباح القلاء السوّاق واقفی، که مورد توثيق نجاشی قرار گرفته است. ابوطالب انباری از او روايت می کرده است7
نجاشی، ص 92، شماره 229؛ طوسی، ف، ص 65-66، شماره 82
5- ابو محمد ثُبَيت بن محمد العسکري، از متکلمان حاذق و از اصحاب ابو عيسی الوراق بوده است. از سامراء بوده است. در عين حالی که متکلم بود، اما به حديث و فقه نيز آشنا بود. کتاب دلائل الأئمة داشته است. کتابی نيز داشته با نام کتاب توليدات بني امية في الحديث وذکر الأحاديث الموضوعة. نجاشی می گويد که کتاب نقض العثمانية منسوب به ابوعيسی الوراق در واقع از آن اوست8
نک: نجاشی، ص 117، شماره 300
6- کتاب الدلائل ابوالقاسم حميد بن زياد بن حماد الدهقان (د. 310ق)، او از وجوه واقفه بوده است9
نجاشی، ص 132، شماره 339
معالم، ص 43
7- کتاب براهين الأئمة از ابوالقاسم سعيد بن أحمد بن موسی الغرّاد الکوفي، نجاشی او را توثيق کرده است. اين کتاب را از او، هارون بن موسی التلعکبري و ابوالمفضل شيباني روايت می کرده اند11
نجاشی، ص 180، شماره 473
8- کتاب الدلائل از ابوالعباس عبدالله بن جعفر بن الحسين بن مالک بن جامع الحميري القمي، شيخ محدثان قم12
نجاشی، ص 219، شماره 573 ؛ طوسی، ف، ص 294، شماره 440
ابو غالب زراري، ص 170، ش 55
نک: کلبرگ، ص 139، ش 98
9- کتاب الدلائل ابوالحسن علي بن أسباط بن سالم بيّاع الزطّي المقريء کوفی که در آغاز فطحی بوده است15
نجاشی، ص 252-253، شماره 663
10- کتاب الدلائل ابوالحسن علي بن الحسن بن علي بن فضال، فقيه مهم اماميان کوفه و محدث معتبر. نجاشی و طوسی او را بسيار توثيق می کنند و نقش مهم او را در حديث متذکر می شوند. فطحی بوده است16
نجاشی، ص 257-258، شماره 676 ؛ طوسي، ف، ص 272-273، شماره 392
11- کتاب الدلائل ابو الحسن (ابوالقاسم) علي بن محمد بن علي بن عمر بن رباح السوّاق القلّاء. واقفی است که توثيق شده است. ابوطالب انباري از او روايت می کند17
نجاشی، ص 259-260، شماره 679
12- ابوالقاسم علي بن أحمد الکوفي (د. جمادي الأول 352ق)، از اهل کوفه، می گفت که از آل أبي طالب است. در آخر عمر غالی شد و مذهبش به تعبير نجاشی فاسد شد. نجاشی می گويد کتابهای بسياری نگاشت (صنّف) که بيشترش بر فساد است. کتاب تثبيت المعجزات، و کتاب الدلائل والمعجزات دارد18
نجاشی، ص 265-266، شماره 691
طوسی، ف ، ص 271-272، شماره 390
ابن الغضائري، ص 82، ش 104
13- کتاب الدلائل از ابوجعفر محمد بن علي بن ابراهيم القرشي کوفي، صيرفی، ملقب به ابو سُمَينة، نجاشی او را شديدا تضعيف می کند و فاسد الاعتقاد می خواند که به هيچ چيزش اعتمادی نيست. در کوفه که بود مشتهر به کذب بود و بعد به قم درآمد، و بر احمد بن محمد بن عيسی وارد شد، و نزد او مدتی بود سپس به غلو شهرت يافت و مورد بی مهری قرار گرفت و احمد نيز او را از قم اخراج کرد. روايات او در کوفه و قم مورد روايت قرار گرفته است، آنطور که از اسناد به کتابهای او روشن است21
نجاشی، ص 332، شماره 894
طوسي، ف، ص 412، ش 625
14- دلائل الأئمة از أبو النضر محمد بن مسعود بن محمد بن عياش السلمي السمرقندي، معروف به عياشي. نجاشی و طوسي و ابن نديم به اين کتاب اشاره کرده اند. با وجود آنکه بسيار مورد ستايش بوده، اما در مورد رواياتش تصريح شده که بسيار از ضعفاء روايت می کند. طوسي از عياشي ستايش زيادی می کند و می نويسد که او را کتابهای زيادی است که بر 200 مصنف بالغ است و فهرست تصانيف او را ابن نديم ذکر کرده است23
نک: طوسي، ف، ص 396 ، ش 605 ؛ نک: ابن نديم، ص 244-246
نک: طوسي، ف، ص 396-399، ش 605
نجاشی، ص 350-353، شماره 944
نک: الفهرست ابن نديم، ص 244-246
15- شيخ صدوق، أبو جعفر محمد بن علي بن الحسين بن موسى بن بابويه القمي ، ساکن ري، كتاب دلائل الائمة ومعجزاتهم دارد27
نجاشی، ص391، شماره 1049
16- کتاب الدلائل ابوالحسن معلّی بن محمد البصري، نجاشی با اينکه کتابهای او را "قريبة" می خواند، اما او را مضطرب الحديث والمذهب توصیف می کند. کتابهايی دارد: کتاب الدلائل و کتاب الامامة و کتاب فضائل أمير المؤمنين و کتاب سيرة القائم. الحسين بن محمد بن عامر از او روايت می کند28
نجاشی، ص 418، شماره 1117 ؛ طوسي، ف، ص 460، ش 734
17- کتاب الدلائل از ابوالحسين أحمد بن ميثم بن أبي نعيم الفضل بن عمر دکين، از محدثان و فقيهان اماميه کوفه که مورد وثوق است. کتاب الملاحم دارد. حميد بن زياد از او روايت می کند29
نجاشی، ص 88، شماره 216؛ طوسی، ف، ص 62، شماره 77
طوسي، رجال، 408، ش 5940
18- کتاب الدلائل ابو محمد (يا ابو علي) الحسن بن محمد بن سماعة الکندي الصيرفي الکوفي (د. 5 جمادی الاول 263ق در کوفه) ، از شيوخ واقفه کوفه. طوسی با وجود آنکه او را واقفی می خواند، اما وی را نقي الفقه و با تصانيف خوب و حسن الانتقاء می خواند31
نجاشی، ص 41-42، شماره 84 ؛ طوسی، ف، ص 133-134، شماره 193
19- کتاب الدلائل از ابو زيد الرطاب که نامش را طوسي ارائه نمی دهد اما سندی به او می دهد که از طريق علي ابن فضال است از او که او از الحسن بن سماعة روايت می کند32
طوسي،ف، ص 537، ش 875
20- کتاب الدلائل از الخليل بن ظفر بن الخليل الأسدي33
منتجب الدين، ص 69، ش 148
21- ابو محمد عبد الباقي بن محمد بن عثمان الخطيب البصري. از علمای اماميه که در سفر به ري، مفيد نيشابوري بر او تصانيفش را قرائت کرد. او کتاب الدلائل داشته است. کتاب ديگری هم داشته به نام الحجج والبراهين في إمامة مولانا أمير المؤمنين وأولاده الأحد عشر أئمة الدين34
منتجب الدين، ص 110، 225
22- کتاب الدلائل ابو عبد الله محمد بن ابراهيم بن جعفر النعماني ابن ابي زينب. ابن طاووس تنها نويسنده ای است که به اين کتاب در فرج المهموم و الأمان اشاره دارد. از نقل ابن طاووس بر می آيد که اين کتاب در دلائل پيامبر و ساير امامان بوده است35
نک: کلبرگ، ص 139، ش 99
23- کتاب دلائل الأئمة از محمد بن جرير بن رستم الطبري. ابن طاووس از نويسندگانی است که مکرر در کتابهای خود از اين منبع ناشناخته نقل کرده است36
نک: کلبرگ، ص 140-141، ش 100 ؛ درباره يک تأليف مشکوک ديگر از ابن رستم که مورد اشاره ابن طاووس است، نک: کلبرگ، ص 263، ش 386
24- أبو عبد الله الحسين بن داود الكردي البشنوي، كتاب الدلائل دارد و نيز كتاب رسائل البشنوية. ابن شهرآشوب از او نام برده است37
معالم، ص 42
- نک: نجاشی، ص 17، شماره 19
- نجاشی، ص 36-37، شماره 73 ؛ طوسي، ص 131، شماره 185
- مدرسي، ص 251، ش 3 ؛ نيز نک: ذيل مدخل کتاب الدلائل احمد بن ميثم در پایینتر.
- نک: طوسي، ص 408، ش 5940
- نک: مدرسی، ص 251 – 252 ، ش 3
- نجاشی، ص 89-90، شماره 223
- نجاشی، ص 92، شماره 229؛ طوسی، ف، ص 65-66، شماره 82
- نک: نجاشی، ص 117، شماره 300
- نجاشی، ص 132، شماره 339
- معالم، ص 43
- نجاشی، ص 180، شماره 473
- نجاشی، ص 219، شماره 573 ؛ طوسی، ف، ص 294، شماره 440
- ابو غالب زراري، ص 170، ش 55
- نک: کلبرگ، ص 139، ش 98
- نجاشی، ص 252-253، شماره 663
- نجاشی، ص 257-258، شماره 676 ؛ طوسي، ف، ص 272-273، شماره 392
- نجاشی، ص 259-260، شماره 679
- نجاشی، ص 265-266، شماره 691
- طوسی، ف ، ص 271-272، شماره 390
- ابن الغضائري، ص 82، ش 104
- نجاشی، ص 332، شماره 894
- طوسي، ف، ص 412، ش 625
- نک: طوسي، ف، ص 396 ، ش 605 ؛ نک: ابن نديم، ص 244-246
- نک: طوسي، ف، ص 396-399، ش 605
- نجاشی، ص 350-353، شماره 944
- نک: الفهرست ابن نديم، ص 244-246
- نجاشی، ص391، شماره 1049
- نجاشی، ص 418، شماره 1117 ؛ طوسي، ف، ص 460، ش 734
- نجاشی، ص 88، شماره 216؛ طوسی، ف، ص 62، شماره 77
- طوسي، رجال، 408، ش 5940
- نجاشی، ص 41-42، شماره 84 ؛ طوسی، ف، ص 133-134، شماره 193
- طوسي،ف، ص 537، ش 875
- منتجب الدين، ص 69، ش 148
- منتجب الدين، ص 110، 225
- نک: کلبرگ، ص 139، ش 99
- نک: کلبرگ، ص 140-141، ش 100 ؛ درباره يک تأليف مشکوک ديگر از ابن رستم که مورد اشاره ابن طاووس است، نک: کلبرگ، ص 263، ش 386
- معالم، ص 42
جمعه ۸ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱:۱۶