در اين يادداشت، شماری از نسخه های خطی مهم کتابخانه جامع کبير صنعاء که از نزديک مورد بررسی قرار گرفته است را معرفی می کنم:
1- نسخه ای از کتاب الشفاء قاضي عياض، کتابت 894 که در همين تاريخ نيز در مسجد الحرام از سوی ناسخ، شهاب الدين يماني بر محمد بن عبدالرحمان سخاوي قرائت و مقابله شده و به همراه گواهی قرائت از سخاوي.
2- الرياض في ختم الشفاء للقاضي عياض، نوشته سخاوي در 893ق. کتابت 894ق در مکه، همراه با بلاغ سخاوي.
3- الجمع بين الصحيحين از محمد بن أبي نصر الحميدي. ج اول. کتابت 604ق
4- ديوان الأدب فارابي کتابت برای خزانه يحيی بن الحسين بن الهادي الی الحق يحيی بن الحسين.
5- کتاب العنوان في قراءات السبعة القراء، تأليف ابو طاهر اسماعيل بن خلف المقري. کتابت ذيقعده 854ق.
6- الورقات في اصول الفقه عبد الملک جويني. کتابت 755ق و مقابله 805ق.
7- کتاب معرفة اللغات مما في کتاب الله عزوجل من لغات سائر العرب والعجم وغير ذلک . رواية کامل بن جامع. تم الکتاب 834ق.
8- کتاب فيه مقری نافع بن عبدالرحمان المدني وکنيته ابونعيم. لأبي عبدالله محمد بن أحمد بن يوسف بن موسی. کتبه موسی بن يوسف بن موسی بن يوسف في السعير من نواحي جبل المبتدا. تم الکتاب 575ق. عکس اين نسخه از سوی آقای سيد محمد حسين جلالي چاپ شده است.
9- مجموعه: 1- شرح الورقات في اصول الفقه. از ابن الصلاح. کتابت و مقابله 751ق. 2- غاية الاقتصاد في علم الاجتهاد في اصول الفقه. از جلال الدين ابوالعباس احمد بن عبدالرحمان بن محمد الکندي. تم 751ق. 3- اللمع في اصول الدين جويني. کتابت 751 با گواهی مقابله و قرائت. 4- در دنباله رساله ای در 3 برگ و موضوع آن شرح مناظره قاضي جعفر ابن عبد السلام زيدی با علي بن عبد الله بن عيسی بن أيمن سني مذهب در حصن شواحط در حضور جمعی از علماء. در اين رساله که به قلم علي بن عبد الله بن عيسی است، وی درباره قاضي جعفر می گويد که: " وقد کان أخبرني بعض من أثق به أنه مقدم الزيدية بصنعاء ونواحيها وهو يدعي أکثر من ذلک وذکر أنه قرأ بالکوفة سبع سنين وبغيرها أيضاً وقد کان ذکر لي أنه لم يخرج الی الکوفة الا وقد کان عندهم من أکبر علمائهم بصنعاء وجاء .. وهو يلقب بشمس الدين عندهم ثم قال حينئذ أنا أذکر ديني ... کتابت در 571ق. اين رساله شامل اطلاعات جالبی درباره قاضي جعفر است. 5- در دنباله مجموعه، رساله ای است با عنوان مجادلة الامام جعفر بن محمد الصادق عليه السلام للرافضي. تأليف الامام الخضر بن نصر بن عفان الأردبيلي. آخر آن افتادگی دارد. سند آغازين روايت مجادله چنين است: حدثنا الشيخ ابوطالب محمد بن علي بن أحمد القرشي قال ثنا الشيخ الامام الوالد رحمه الله تعالی قال ثنا ابوالعباس احمد بن الحسن بن عثمان السکسکي رحمه الله اجازة قال ثنا الشيخ ابوالقاسم عمر بن علي المعروف بالديلم اخبرنا المظفر بن أحمد بن بندار الخطيب الدينوري قال ثنا ابوبکر محمد بن الحسن المقري ببغداد قال ثنا ابن عبدالعزيز الجوهري بالبصرة قال ثنا علي بن محمد الطنافسي قال خالد بن نهلة الفطرسي قال ثنا علي بن صالح بن حلس قال جادل رجل من الروافض الی الامام جعفر بن محمد الصادق...
10- الصحائف الالهية في اصول الدين تصنيف الامام العالم العلامة أبي البقاء السمرقندي. تأليف 688ق و کتابت 874ق با گواهی مقابله. اين کتاب چاپ شده است.
ادامه دارد...
1- نسخه ای از کتاب الشفاء قاضي عياض، کتابت 894 که در همين تاريخ نيز در مسجد الحرام از سوی ناسخ، شهاب الدين يماني بر محمد بن عبدالرحمان سخاوي قرائت و مقابله شده و به همراه گواهی قرائت از سخاوي.
2- الرياض في ختم الشفاء للقاضي عياض، نوشته سخاوي در 893ق. کتابت 894ق در مکه، همراه با بلاغ سخاوي.
3- الجمع بين الصحيحين از محمد بن أبي نصر الحميدي. ج اول. کتابت 604ق
4- ديوان الأدب فارابي کتابت برای خزانه يحيی بن الحسين بن الهادي الی الحق يحيی بن الحسين.
5- کتاب العنوان في قراءات السبعة القراء، تأليف ابو طاهر اسماعيل بن خلف المقري. کتابت ذيقعده 854ق.
6- الورقات في اصول الفقه عبد الملک جويني. کتابت 755ق و مقابله 805ق.
7- کتاب معرفة اللغات مما في کتاب الله عزوجل من لغات سائر العرب والعجم وغير ذلک . رواية کامل بن جامع. تم الکتاب 834ق.
8- کتاب فيه مقری نافع بن عبدالرحمان المدني وکنيته ابونعيم. لأبي عبدالله محمد بن أحمد بن يوسف بن موسی. کتبه موسی بن يوسف بن موسی بن يوسف في السعير من نواحي جبل المبتدا. تم الکتاب 575ق. عکس اين نسخه از سوی آقای سيد محمد حسين جلالي چاپ شده است.
9- مجموعه: 1- شرح الورقات في اصول الفقه. از ابن الصلاح. کتابت و مقابله 751ق. 2- غاية الاقتصاد في علم الاجتهاد في اصول الفقه. از جلال الدين ابوالعباس احمد بن عبدالرحمان بن محمد الکندي. تم 751ق. 3- اللمع في اصول الدين جويني. کتابت 751 با گواهی مقابله و قرائت. 4- در دنباله رساله ای در 3 برگ و موضوع آن شرح مناظره قاضي جعفر ابن عبد السلام زيدی با علي بن عبد الله بن عيسی بن أيمن سني مذهب در حصن شواحط در حضور جمعی از علماء. در اين رساله که به قلم علي بن عبد الله بن عيسی است، وی درباره قاضي جعفر می گويد که: " وقد کان أخبرني بعض من أثق به أنه مقدم الزيدية بصنعاء ونواحيها وهو يدعي أکثر من ذلک وذکر أنه قرأ بالکوفة سبع سنين وبغيرها أيضاً وقد کان ذکر لي أنه لم يخرج الی الکوفة الا وقد کان عندهم من أکبر علمائهم بصنعاء وجاء .. وهو يلقب بشمس الدين عندهم ثم قال حينئذ أنا أذکر ديني ... کتابت در 571ق. اين رساله شامل اطلاعات جالبی درباره قاضي جعفر است. 5- در دنباله مجموعه، رساله ای است با عنوان مجادلة الامام جعفر بن محمد الصادق عليه السلام للرافضي. تأليف الامام الخضر بن نصر بن عفان الأردبيلي. آخر آن افتادگی دارد. سند آغازين روايت مجادله چنين است: حدثنا الشيخ ابوطالب محمد بن علي بن أحمد القرشي قال ثنا الشيخ الامام الوالد رحمه الله تعالی قال ثنا ابوالعباس احمد بن الحسن بن عثمان السکسکي رحمه الله اجازة قال ثنا الشيخ ابوالقاسم عمر بن علي المعروف بالديلم اخبرنا المظفر بن أحمد بن بندار الخطيب الدينوري قال ثنا ابوبکر محمد بن الحسن المقري ببغداد قال ثنا ابن عبدالعزيز الجوهري بالبصرة قال ثنا علي بن محمد الطنافسي قال خالد بن نهلة الفطرسي قال ثنا علي بن صالح بن حلس قال جادل رجل من الروافض الی الامام جعفر بن محمد الصادق...
10- الصحائف الالهية في اصول الدين تصنيف الامام العالم العلامة أبي البقاء السمرقندي. تأليف 688ق و کتابت 874ق با گواهی مقابله. اين کتاب چاپ شده است.
ادامه دارد...
چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۶ ساعت ۲۳:۵۵