برخي از نسخه هايي كه در كتابخانه واتيكان ديده ام :

ش/ ۱۷۵۰ البدع /کوفی. الاستغاثه ابوالقاسم کوفی است.

ش/ ۱۰۲۸ شرح اصول الخمسه و نیز در دنباله الغيبة قاضي عبدالجبار

ش ۱۰۲۷ امالی قاضی عبدالجبار

ش ۹۶۷ بيان حجية اجماع اهل البيت

ش ۹۸۴ التکفير ابن المرتضی
ش ۱۰۰۹ التقرير حسين بن بدر الدين
تفسير جشمي : ۱۰۲۳ و ۱۰۱۳ و ۱۰۶۴ و ۱۰۴۵ و ۱۰۲۶ و ۱۰۲۵
ش ۱۰۴۶ مناظرة عطية النجراني
ش ۱۱۷۴ الجواهر والغرر لکشف اسرار الدرر
ش ۲۵۲ جواهر الفقه
ش ۷۲۰/ مهم است و شيعي
در آن سه رساله هست يکی خلاصة الايجاز کرکی و ديگری اللمعة ابن فهد الحلي و سوم رساله ای است ناشناخته درباره ناميدن امام زمان به اسم و رد کساني که به آن قائل هستند . با عنوان رساله الموسوم بالظفرية في غنية الحضرية که اصلا معلوم نيست از کيست ودر الذريعة هم از آن ياد نشده است .

الخلاف بين الشيخين /۱۱۰۰
متن اصولی که گرچه به قاضي عبدالجبار نسبت داده شده اما در واقع تکه ای است از المجزی ابو طالب هارونی، همانی که به غلط به عنوان کتابی از ابو الحسین بصری و با عنوان شرح العمد منتشر شده است. در آن دائماً به اقوال شيخ خود ابوعبدالله البصري اشاره می کند و از او از ابوالحسن که بايد ابوالحسن کرخی منظور نظر باشد .
نسخه ناقص الأول والآخرست . بحث اول مؤلف اجماع است . نقل اقوال ابوعلی و ابوهاشم
كرخي ص ۳۰ب
از ۵۴ ب الخلاف فی القياس والاجتهاد
نفات قياس مانند نظام و من تابعه والجعفرين وطبقات أهل الظاهر وجماعة الامامية ۵۴ ب
۹۱ ب نقل از اصول الفتيای جاحظ از نظام
نقل قول از کتابهای ابوعلی مثلا کتاب الاجتهاد ۹۷الف
بحث بعدی اجتهاد است .
بشر مريسي و اصم و محکی از ابن علية اين است که الحق هو واحد والمجتهد يخطیء۱۶۹ الف
از أصحاب شافعی با تعبير عنهم استفاده می کند و نه عندنا مانند ۱۶۹ب
۱۷۰ الف نقل می کند که حنفيان مانند کرخي قائلند به اينکه کل مجتهد مصيب واليه ذهب شيخنا أبوعبدالله وهو مذهب أبي الهذيل وشيخينا أبي علي وأبي هاشم رحمهم الله وان کانوا قد اختلفوا في وجه آخر وهو هل في هذه المسائل أشبه عند الله تعالی وان لم يکن المجتهد قد کلف اصابته أو لا
۱۹۴ الف ذهب جعفر بن حرب وجعفر بن مبشر ومن تابعهما من أصحابنا البغداديين أن العامي لايجوز له تقليد العالم في أحکام الحوادث وانما يلزمه الرجوع اليه ليعرفه طريقة النظر فيها وينبهه علی أصولها فيعمل بما يوجبه نظره فيها ..
نظرات شافعی: ۱۹۸ الف

نسخه های دیگر:
ش ۹۸۹ دامغ الأوهام في شرح رياضة الأفهام و نيز ش ۹۸۹
۱۲۵۶ العمده نسفی
المجادله مع اليهود ۱۶۳
مفتاح الحکمه ۱۴۸۵ مهم

النصيحة القاضية حميد المحلي/ ۹۸۴
شرح حال مولف در کتاب بامخرمه با نام قلاده النحر آمده که مهم است.
کتاب النصيحة القاضية لقائلها بالعيشة الراضية
در اين کتاب در حقيقت به مناقشه با شافعيان اشعری پرداخته در موضوع عقائد که در يمن سنيان را تشکيل می دهند .نک ۱۶ الف که متذکر همين نکته شده است .

انوار العقول ۳۶۵

برخی نسخه هایی که در کتابخانه آکادمی لینچی در رم بررسی کرده ام:

الرد علی الجبرية القدرية ۳۳۲
کتاب الرد علی الجبرية القدرية فيما تعلقوا به من متشابه آی القرآن الکريم تأليف القاضي أبي عمر أحمد بن محمد بن حفص الخلال رضي الله عنه ورحمه ...نسخ برسم المقر العالي المولوي الکبيري المعظم الوزيري البدري ؟افتخار الأکرمين عبدالله بن عمرو بن علي بن يحيی بن الحسن بن يحيی بن أبي عمرو التميمي ..تملک المهدي لدين الله علي بن محمد بن علي ..ابن الهادي الي الحق .
۲ الف : ..ووجدت ما أفرد في هذا الباب أعني الکلام في الآي التي تتعلق بها الجبرية کتابين جيدين أحدهما لأبي الفضل جعفر بن حرب رحمه الله والآخر لأبي علي محمد بن عبدالوهاب الجبايي رحمهما الله . فأما أبوالفضل فان کتابه يقدم شبها أخذ بها الناس بعده واشعابا يحتاج الی کشف وايضاح / ۲ ب وأما أبوعلي فانه أخلی کتابه من اشباع الکلام من جهة اللغة والاعراب وما لا غنی بالانسان عنه ليزداد قوة علی الخصم وتوسعاً في المعارف والعلوم ونحن انشاء الله نقفو آثارهم ونسلک سبيلهم
بر اساس سور است . نقل از ابوعلی در ۴۱ الف
از این کتاب دو نسخه تاکنون شناسایی شده که من عکس هر دو را دارم. در آینده بنا دارم به یاری خداوند چاپ عکسی آن را منتشر کنم. تفسیر بسیار متقدم معتزلی است و ارزشمند.

المجموع الحيط بالتکليف ۳۲۰
جلد اول کتابت آغاز روز سه شنبه در نيمه اول ربيع الآخر ۶۹۱ ق در ۱۶۸ برگ

۳۱۸/ نسخه كهن منهاج التحقيق قرشی در کلام زیدی و معتزلی. کتابت سنه ۸۵۸ ق و نيز در دنباله المؤثرات تألیف حسن الرصاص

پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۳۷