دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۳۱۷٫۲۵۴ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۵۸ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۰۶۶
بازدید از این یادداشت : ۶۴

پر بازدیدترین یادداشت ها :


اين اطلاعات در نسخه کتاب تحفة الأبرار من أخبار العترة الأطهار از احمد بن سعد الدين مسوري، موجود در کتابخانه آمبروزيانا (ش F۲۷۸ ) آمده است:

۱۶۶ الف: کتاب تحفة الأبرار من أخبار العترة الأطهار التي ضمّنها الحاکم أبوسعد مفرّقة کتابه جلاء الأبصار في الأخبار.

...ولد في شهر رمضان سنة ثلاث عشرة وأربع مائة وتوفي شهيداً في رجب سنة أربع وتسعين وأربعمائة. فهذه عمره إحدی وثمانون سنة إلا شهرين وکان ولده (در حاشية: للحاکم ولد إسمه معين الدين محمد روی عن أبيه وروی عنه أبو جعفر الديلمي وروی عن أبي جعفر القاضي العلامة جعفر بن أحمد بن أبي يحيی رضي الله عنه) بعده الفضل بن الحاکم المحسن بن محمد عالماً قرأ عليه أبو الحسين زيد بن الحسن بن علي البيهقي البروقاني الزيدي الوارد إلی اليمن لزيارة قبر الهادي إلی الحقّ عليه السلام في سنة أربعين وخمسمائة ومات زيد بن الحسن بن علي البيهقي المذکور في تهامة بموضع يقال السنحان (؟) من مخلاف الشرفاء آل سليمان (در حاشية: الموجود بخطّ الشیخ عمران بن الحسن في ذکر هذا الموضع الذي توفي فيه زيد بن الحسن ما صورته: توفي بتهامة بالشيخان (؟ السنحان) من مخلاف بني سليمان، انتهی...) وکان ذلک الموضع خلاء فأصبح مأهولاً وقبره به مشهور مزور وذلک حتی رجوعه من اليمن إلی بلده وهو أحد شيوخ الإمام الأعظم المتوکل علی الله أمير المؤمنين أحمد بن سليمان سلام الله عليه وجشم الذي منهم الحاکم قبيلة... وفي نسخة أنّه ولد ومات في هذا الموضع وأنّه قرأ علی الشيخ أبي حامد(در حاشيه: هو أحمد بن محمد بن إسحاق النجّار المذکور في متن هذا الکتاب) وبعد وفاة أبي حامد علی الشيخ أبي الحسن علي بن عبد الله ومن تصانيف الحاکم التهذيب في التفسير وکتاب السفينة وجلاء الأبصار والعيون عيون المسائل وشرحه وکتاب تنزيه الأنبياء والأئمة وکتاب تنبيه الغافلين في فضائل الطالبيين وکتاب التأثير والمؤثر وکتاب تحکيم العقول في الأصول والتفسير المبسوط بالفارسية والتفسير الموجز بالفارسية والرسالة الغراء وغنية المبتدي وتذکرة المنتهي وکتاب العقل وبستان الشرف وکتاب الأسماء والصفات ونصيحة العامة والرسالة القاهرة علی الفرقة الخاسرة والحقائق في الوثائق والمنتخب في فقه الزيدية والمختلف والمختصر الحسني في الأصول والفروع واختلاف الأصحاب ونواظر الناظر في التذکير والتجارات إلی تصانيف أخر کثيرة قيل أنّه حرّر تصانيفه فبلغت نيّفاً وأربعين تصنيفاً في الأصول والتفسير والفقه والغريب في الآثار وغیره ووجد له في کل يوم من عمره منذ ولد إلی أن مات کراسة وزيادة کراریس وله رسالة الشیخ إبليس إلی إخوانه المناحیس. قیل أنّ المجبرة قتلوه بسبب هذا الکتاب في حرم الله تعالی شهيداً وکان رحمه الله یرجع إلی مذاهب الزيدية وأظهر فضائل العترة وصرّح بفضل الزيدية وللحاکم رحمه الله کتاب الإمامة علی مذهب الزيدية...

سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۸
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت