دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۳۸۹٫۷۳۹ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۶۲ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۲۲۳
بازدید از این یادداشت : ۱۰۰

پر بازدیدترین یادداشت ها :
به مناسبت نسخه ای از تيسير المطالب هاروني، اين اطلاعات درج شده:


شرح حال قاضي جعفر ابن عبد السلام بر اساس خط احمد بن سعد الدين مسوري:
وله تلامذة مشاهير أخذوا عنه منهم السيد الجليل حمزة بن سليمان والد الإمام المنصور بالله سلام الله عليه ومنهم الأميران المتصل سند هذا الکتاب بهما إليه و... وإبراهيم بن محمد بن الحسين وعبد الله بن الحسين والسيد عيسی بن عمار السليماني والشيخ الحسن بن محمد الرصاص العالم المشهور شيخ الإمام المنصور بالله سلام الله عليه والشيخ محي الدين حميد بن أحمد بن الوليد وهو محمد، وسليمان إبن ناصر صاحب شمس الشريعة وأحمد بن مسعود والقاضي إبراهيم بن أحمد الفهمي وعبد الله ومحمد إبنا حمزة بن أبي النجم وجماعة کثيرون...وأراد بإسحاق (در حاشية: هو إسحاق بن محمد بن أحمد بن عبد الملک بن عبدالباعث. قال القاضي أحمد رحمه الله نقلت نسبه هذا من خطه. لقي الحاکم أبا سعد المحسن بن محمد بن کرامة الجشمي رحمه الله في سنة إحدی وثمانين وأربعمائة والحاکم أبو سعد يروي عن الإمام أبي طالب بواسطة رجل واحد وهو السيد أبو القاسم محمد بن أحمد بن مهدي الحسني ووفاة الشيخ إسحاق رحمه الله سنة خمس وخمسين وخمسمائة والله أعلم) الشيخ الصدر العلامة إسحاق بن أحمد بن عبد الباعث أحد مشاهير علماء الزيدية وأکابر شيعتهم (له تصانيف جمة ورسائل کثيرة من أعيان کتبه شرح البالغ المدرک للهادي إلی الحقّ عليه السلام، صح) وقبره غربي المنصورة بصعدة ومن أقرب القبور إلی دائرها والباب المعروف بباب المنصورة إلی جهة الشمال من ذات اليمين للخارج معروف مزور عليه لوحان قديم وحديث اشتهر بإجابة الدعاء عنده وقضاء الحوائج ورفع حمّا الرِبع نعوذ بالله منها رحمه الله وأعاد من برکاته....وأما الشيخ عطية الذي أخذ عنهما فهو الشيخ العلامة محي الدين عطية بن محمد بن أحمد بن عبد الله بن أحمد بن محمد النجراني رحمه الله أحد علماء الزيدية الأکابر ومدرسيهم ومصنفيهم ومن نفيس کتبه کتاب البيان الکاشف عن معاني القرآن في سبعة مجلدة نقل فيه من تفاسير أئمة العترة الطاهرة صلوات الله عليهم وأقوالهم ومن غيرها. توفي الشيخ عطية رحمه الله بعد العشاء الاخرة من ليلة الأحد لتسع خلون من جمادي الآخرة سنة خمس وستين وستمائة ومولده في أوّل سنة ثلاث وستمائة....(در حاشيه یکی از دو نسخه موجود در سایت کتابخانه پرينستون از تيسير المطالب: وقبره غربي المنصورة بصعدة مغرب ؟ من قبر القاضي إسحاق بن أحمد بن عبد الباعث علیه لوحان أحدهما أسود قديم والآخر أبيض حديث مشهور مزور رحمة الله عليه وسلامه) وأما الأمير حسين فهو الأمير الکبير العالم الخطير الشهير بأبي طالب الصغير مصنّف الشفاء والتقرير الحسين بن بدر الدين محمد بن أحمد بن يحيی بن يحيی ... وللأمير الحسين عليه السلام من المصنّفات کتاب ینابیع النصيحة في العقيدة الصحيحة وله التقرير لفوائد التحرير في ثمانية مجلدات وله غير ذلک ومدة عمره نيف وستون سنة وقبره بهجرة تاج الدين من وادي رُغافة (در حاشيه: ألّف ينابيع النصيحة في عام ثلاث وثلاثين وستمائة وذکر فیها أنّ له کتاباً سمّاه إرشاد العباد إلی سوي الإعتقاد وأفهم أنّه کتاب بسيط. وتوفي عليه السلام تقريباً قبل أخيه الحسن بن بدر الدین علیهم السلام في سنة إثنتين أو ثلاث وستین وستمائة تقريباً عن نیّف وستین سنة تقريباً کذلک أيضاً وقبره يلي قبر أخيه الإمام).
همچنین در حاشيه از روی خط يحيی بن أحمد بن عواض الأسدي نقل می کند که جلد دوم را نويسنده يعنی الحسين بن بدر الدين در زندان نوشته. نیز می نویسد که او بعد از قتل المهدي أحمد بن الحسين توسط اولاد منصور بالله زندانی شد.

۱۲ ب: الحمد لله منقول من خطّ القاضي العلامة شمس الدين أحمد بن سعد الدين رضي الله عنه بلفظه: فائدة فيه. قرأ الفقيه العلامة سليمان بن محمد بن شاور المسوري اليماني رحمه الله أمالي أبي طالب عليه السلام علی الشيخ أبي الحسين زيد بن الحسن بن علي الخراساني البيهقي رحمه الله في شهر رمضان في شهور سنة إثنتين وأربعين وخمسمائة سنة بصعدة في مشهد أمير المؤمنين الهادي إلی الحقّ يحيی بن الحسين بن رسول الله صلی الله عليه وآله وسلّم. ذکر ذلک في نسخة أبي محمد عبد الله بن عواض بن عبد الأعلی بن موسی الهمداني بخطّ أخيه عبدالأعلی بن عواض بن عبد الأعلی بن موسی. قال القاضي أحمد رضي الله عنه: ومن خطّ المنصور بالله عبد الله بن حمزة علیه السلام في ديباجة نسخته من الأمالي بعد البسملة أخبرنا الفقيه الأجلّ الزاهد العابد أحمد بن الحسين المعروف بالأکوع قراءة وأخبرنا الشيخ الأوحد محي الدين عمدة المتکلمين محمد بن أحمد بن الوليد القرشي العبشمي مناولة ثم سرد سند شيخها القاضي جعفر رحمه الله وإياهما. وکتب المنصور بالله علیه السلام في ديباجة النسخة المذکورة ما صورته: حسبنا الله ونعم الوکيل وکتب عبد الله المنصور بالله أمير المؤمنين. استخرت الله وناولت هذا الکتاب أمالي السيد أبي طالب ولديّ محمداً وأحمد إبني عبد الله بن حمزة بن سليمان بن رسول الله صلی الله عليه وآله وسلم والشريف نظام الدين الفضل بن علي العلوي العبّاسي والشيخين أمين الدين دُحروج ومخلص الدين جابر إبني مقبل وحاتم بن الحسين الخارقي ومحمد بن مرزوق الملقّب بدران. انتهی من خط القاضي أحمد رضي الله عنه بلفظه.


در حاشيه سند نخستين تيسير المطالب گفته شده که نسخه مؤيد بالله بن القاسم المنصور : التي صارت إليه من خزانة الشيخ العلامة عمران بن الحسن بن ناصر العذري.
سند آغازين: قال أخبرنا الشيخ الأفضل العالم المحدث جمال الدين حافظ علوم الأئمة الهادين علي بن إبراهيم بن عطية قراءة عليه بصعدة حرسها الله في سنة ثلاث وثمانين وسبعمائة قال أخبرنا الإمام تاج العترة الکرام يحيی بن حمزة قدس الله روحه قال أخبرنا القاضي العالم بدر الدين محمد بن الحسن الإصبهاني بحوث قال أخبرنا السيد الفاضل العالم عامر بن زيد بن الشماخ العباسي قال أخبرنا الشيخ الفاضل شعلة أحمد بن محمد بن قاسم الأکوع قراءة عليه قال أخبرنا الشيخ الأجل محي الدين وزين الموحدين (الفاضل العالم العامل، صح) محمد بن أحمد بن الوليد القرشي طوّل الله مدته قراءة عليه قال أخبرنا القاضي الأجلّ شمس الدين جمال الإسلام والمسلمين جعفر بن أحمد بن عبد السلام بن أبي يحيی رحمه الله قراءة عليه قال:...


برگ ۱۶۰ ب به بعد: امالي ابو الحسین هاروني است با سند شعله از ابن الوليد از قاضي جعفر.

سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۶
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت