دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۳۸۴٫۱۳۸ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۲۹۵ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۱۸۶
بازدید از این یادداشت : ۱۰۴

پر بازدیدترین یادداشت ها :
از يحيی بن القاسم بن عمرو العلوي اليمني و معروف به الفاضل اليمني، عالم اوائل سده هشتم قمری و نويسنده حاشيه ای معروف بر کشاف زمخشري تعدادی سند و اطلاعات و نسخه خطی در سال های گذشته شناسایی کرده ام که به تدريج مواد آن را در کاتبان خواهم گذاشت. اينجا اجازه ای مهم از او را نقل می کنم که در پايان نسخه ای از المفصّل في النحو تأليف زمخشري موجود در کتابخانه مجلس در تهران و به شماره ۱۴۲۱۰ خطی (۱۰۷۶۹) دیده می شود (با کتابت ۷۲۹ ق در قريه قارزيّه از ناحيه جوين). اجازه برای کاتب که خود اهل علم بوده نوشته شده است. اينجا متن اجازه را می آورم. در تصحيح تلاش زيادی نکردم. عکسی که در اختيار من است چندان خوب نيست. قسمت هایی را نمی توانم بخوانم و قسمت هایی هم افتادگی ها از خود نسخه است. اما متن اجازه که حاوی اطلاعات تاريخی مهمی است:

۱۱۳ ب/ بسم الله الرحمن الرحيم. الحمد لله المتوحد بالعظمة والکمال المتفرد بالجلال والکمال المتعالي عن مجالسة ؟ ومشاکلة النظير المطلع من هواجس ضمائر عباده علی اليقين (؟)؟ الذي رفع راية العلماء وسقاهم من مشربه العذب النمير والصلوة علی رسوله المبتلّ من أکرم المناصب المنتهی إلی أطيب المنابت وأطهر المناسب الحائز لمرتبة الحکم المنزّه عن الطيش القائل أنا أفصح العرب بيد أنّي من قريش محمد المخصوص بختم الرسالة الموصوف بالنجدة والشرف والبسالة وآله ذوي المجد المؤثل والقدر المفخّم المثابرین علی ترتيل آي التنزيل بالصوت المرخّم غيوث الندی ولیوث البأس الذين أذهب الله عنهم الرجس وطهّرهم من الأدناس وجعل مودّتهم أجراً له علی الناس وصحابته المستنّين بسنته المؤافقين له في عسره ويسره وسرّه وعلنه، وبعد فإنّ السيد الأمين العالم الضرير فرقد فلک الرسالة فارس ميدان البسالة صاحب الشمائل النبوية والفضائل العلوية المقتفي هدی آبائه في الهدی المتحرر عن مظانّ الخطأ والردی شمس الملة والدين محمد بن محمد بن الشمس بن الحسن الحسيني البيهقي أدام الله فضله وکثر في السادة مثله قرأ عليّ کتاب المفصّل قراءة مستوضح ما استبهم لديه مستفتح ما استغلق عليه ؟؟ فوائده مستدرّ أخلاف عوائده فاستجاز منّي جرياً علی العادة ؟؟؟؟ والطريقة المستقيمة فأجزت له أدام الله / ۱۱۴ الف توفيقه وجعل الیُمن قائده ورفیقه روایته بعد ما أتقن درایته وکذلک روایة الکافية والشافية لإبن الحاجب بعد ما سمعها بقراءة بعض شرکائه في التحصيل الموافقين له في سلوک مسالک التعلیل وأنا أروي کتاب المفصّل عن الشيخ العلامة الکبير والبحر المتلاطم الغزير الذي ما له في فضله وعلمه نظير المشار إليه بالبیان في علمی المعاني والبیان ؟ العصر وسيبويه الدهر رضي الحقّ والدين يحيی بن مسيب بن حمير متع الله العلم وأهله بطول بقائه ورزقني ثانية أن أتشرف بکريم لقائه وهو يرويه عن والده أفضل الأنام شيخ الإسلام فخر الحقّ والحقيقة برهان الشريعة والطريقة فخر الحقّ والدين القَصّاري قدّس الله روحه وتابع عليه فتوحه وهو قرأه علی أفضل المتأخرين وأکمل المتبحرين صدر الملة والدين علي بن عمر بن محمد الخراساني الأندقاني سقی الله تربته ونوّر حفرته وصدر الدين قرأه علی أستاذه المحقق العلامة المدقق صاحب الأصول والفروع المشهور بالمعقول والمشروع نجم الملة والدين أبي عمرو عثمان بن المؤفق الأسفرايني تغمده الله برحمته وأسکنه بحبوحة جنته وهو يرويه عن الشيخ الإمام علامة العرب أستاذ المغرب بقي الملة والدين عثمان بن عبد الرحمان الشهرزوري وهو عن أستاذ الدنيا شيخ العرب والعجم الذي به (کذا) الله تعالی شياطين الجهل والإلحاد عن استماع ؟؟ رجم (؟) جار الله العلامة سقاه الله شآبيب الرضوان و؟؟ الغفران وکذلک أجزته (؟) رواية (؟) الکشّاف بهذه الرواية وأجزته ؟؟؟؟ /۱۱۴ ب ما سمع منه القسم الثالث في علمي المعاني والبيان وأنا أرويه عن شيخي المتقدّم ذکره أطال الله بقاه وحرس حوباه وهو يرويه عن والده ووالده قرأه علی إمام أهل الشرق شهاب الأئمة الخرافي رحمه الله وهو عن المصنّف قدّس الله أرواحهم
کأنّي إلی شخصهم ناظر
والمأمول من کرم هذا السيد المستجيز أن لا ينساني عن دعائه المستجاب وبنانه المستطاب والتاریخ لهذه الإجازة شهر ذي القعدة الحرام ؟ تسع وعشرین وسبعمائة وکتب ذلک بالجوین من بلاد خراسان رزق الله أهلها الأمان وهذا خطّ الفقير إلی الله الغني يحيی بن القاسم بن عمرو العلوي اليمني الصنعاوي أصلح الله أحواله وبلغه آماله.

دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۷
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت