دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۳۷۰٫۱۱۵ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۴۷ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۱۴۸
بازدید از این یادداشت : ۸۸

پر بازدیدترین یادداشت ها :


مجموعه ای است خطی و بسيار كهن (و به احتمال قوی از سده ششم قمري) از مجموعه نسخه های کتابخانه مدرسه شمسيه ذمار (يمن) که فيلم آن در کتابخانه معهد المخطوطات موجود است و مشتمل است بر چند رساله مهم کلامی قاضي جعفر ابن عبد السلام زيدی. اين مجموعه از جهت مطالعه نخستين واکنش های زيديان بهشمی در يمن نسبت به زيديان مخالف آنان و به ويژه مطرفیه حائز اهميت بسيار است. در اين رساله ها به ويژه قاضي جعفر از کتاب ها و رسالات امامان متقدم زيدي يمن و ايران شاهد می گيرد تا عقايد بهشميه را تأييد و باورهای کلامی مطرفيه را رد کند. اين رساله ها از اين قرارند:

شهادة الإجماع
پايان آن: ۱۰ الف. فهذه الجملة التي وقع الإجماع عليها تشهد بطلان قول من يؤدي خلافه إلی نقض ما أجمع عليه وإن کان قد ورد في هذه المسائل الأربع عن الأئمة علیهم السلام في کتبهم الموجودة في اليمن المعروفة عند أهله فصول کبيرة يزيد عددها علی مائة وثلثين فصلاً وقد أوردتها في کتاب التقويم علی وجوهها وذکرت فوائد کلّ فصل منها وأفردت ما شهد لها بالصحة من أدلة العقل وحجج الکتاب والسنة وإجماع الأمة وأوردت ذلک أيضاً في کتاب القواعد مجرداً عن ذکر فوائد الفصول وشرح الأسؤلة والأجوبة وذکرت في کتاب الأرکان أيضاً من هذه الفصول ما تتضح دلالته ويستغنی بظهوره عن البيان فمن أراد الوقوف علی ذلک يطالعه في مواضعه ...

۱۰ ب: کتاب تعديل شهادة الإجماع تأليف القاضي الأجلّ شمس الدين جعفر بن أحمد بن أبي يحيی طوّل الله عمره
...فإنّي کنت قد جمعت فصولاً ممّا وقع الإجماع عليه من الزيدية في هذه المسائل الأربع التي إحداهنّ مسئلة الامتحانات والثانية مسئلة الأعواض والثالثة مسئلة المسببات من أفعال العباد التي يحدثونها في مصنوعاتهم وهي التي تسمّی المتولدات ويسميها بعض الزيدية الانفعالات والرابعة مسئلة العلوم الضرورية وأوضحت کيف استقامت إحدی الطائفتين علی الحقّ الذي شهدت مواضع الإجماع له بالإصابة واتبعه من کانت له مسکة من عقل يعرف به الفرق بين الضلال والهدی ودين یردعه عن الانقیاد لازمه العصبية والهوی وکیف وقع النقض من الطائفة الأخری علی وجه لا يلبس موضعه ولا یخفی وسمّيت ذلک شهادة الإجماع علی الخلاف ورأيت أن أتبع هذه الجملة بفصول مما ورد عن الأئمة علیهم السلام لیکون ذلک تعديلاً للشهادة وتأکيداً للإفادة ومن الله سبحانه أستمدّ التوفيق للزوم واضح الطریق.

۲۰ الف: کتاب الإحياء علی شهادة الإجماع تأليف القاضي الأجلّ شمس الدين جعفر بن أحمد بن أبي يحيی طوّل الله مدّته
ردی است بر عقايد مطرفيه و اينجا برخلاف رساله های قبل از مطرفيه به نام ياد می کند.

۳۲ الف المسائل الهادية
در اينجا از مخالفان بهشميه با تعبير "يا شيعة الهادي" ياد می کند و با شاهد گرفتن از سخنان هادي الی الحقّ عقايد مخالفان بهشميه از ميان زيديه را رد می کند.

۳۵ الف : المسائل القاسمية
در اينجا از مخالفان بهشميه با تعبير "يا شيعة القاسم" ياد می کند و با شاهد گرفتن از سخنان هادي الی الحقّ عقايد مخالفان بهشميه از ميان زيديه را رد می کند.

در اين مجموعه علاوه بر رسالات فوق دو کتاب با موضوعات کلامی متفاوت يکی در رد بر اشعريان و حنبليان و ديگری خوارج ديده می شود:
۳۹ ب: کتاب خلاصة الفوائد تأليف القاضي الأجلّ شمس الدين جمال الإسلام والمسلمين جعفر بن أحمد بن أبي يحيی طوّل الله عمره
اين کتاب سابقا چاپ شده است.

۵۸ الف کتاب إبانة المناهج في نصيحة الخوارج مما ولي تأليفه القاضي الأجلّ شمس الدين وجمال المسلمين جعفر بن أحمد بن أبي يحيی طوّل الله مدته.
تا ۷۵ ب.
يكشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۹:۵۹
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت