دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همینک حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس می کند. همچنین در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۲۳۱٫۵۱۳ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۳۱۰ نفر
تعداد یادداشت ها : ۸۹۵
بازدید از این یادداشت : ۲۱۷

پر بازدیدترین یادداشت ها :

سرقت و انتحال در رساله دکتری کار ساده ای نیست. من از وضعیت داخل ایران مطلع نیستم. اما الآن حدود پانزده سال است خارج ایرانم و در کشورهای مختلف، هم در دو مرحله تحصیل کرده ام و هم تدریس داشته ام و هم با دانشجویان دکتری سر و کار داشته و دارم. دهها جلسه دفاعیه دکتری را در فرانسه و آلمان و ایالات متحده شرکت کرده ام. موضوع کار من هم علوم انسانی و تاریخ و فلسفه و حقوق اسلام است. گاهی مشاور رساله بوده ام و گاهی یکی از ممتحنین. نظامات دانشگاهی در غرب، مرادم دانشگاه های معتبر غرب است طوری تنظیم شده که امکان سرقت و انتحال در تدوین رساله های دکتری بسیار ناچیز و گاه غیر ممکن است. بیشتر اوقات هم اگر ادعایی در مورد شخصی ابراز شود قابل اثبات در محکمه نیست. تدوین رساله دکتری حاصل مراحل مختلفی است و بسته به نظام های پنج ساله و یا سه ساله دوره های دکتری و ضرورت گذراندن امتحان جامع و یا عدم آن به هر حال به گونه ای تنظیم شده که فصول رساله باید به دقت مورد بررسی و داوری داخلی و بیرونی در مراحل مختلف قرار گیرد. من کاری به علوم دقیقه ندارم. در این زمینه متخصصان باید نظر دهند. اما نیک می دانم که در علوم انسانی ادعای انتحال و سرقت کار سهل و در عین حال ممتنعی است. منابع مشترک و محدودیت منابع از یک سو و انتزاعی بودن مباحث و حضور عنصر تحلیل داده ها گاهی شباهت افکار و بحث ها را غیر قابل اجتناب می کند. وانگهی هم امکان توارد اصل افکار زیاد است و هم امکان شباهت نتیجه گیری ها، وقتی شما با موضوعات انتزاعی و منابع محدود مشترک متنی سر و کار دارید. بیشتر مطالب معمولاَ سابقه هایی در اندیشه و نوشته های گذشته دارد و پیدا کردن سرقت علمی در بسیاری از موارد قابل اثبات نیست. برنامه های سرقت یاب هم معمولاً در مورد موضوعات مرتبط با علوم انسانی و به ویژه مطالعات حوزه اسلام شناسی همیشه کارامد نیستند و مشکل بتوان به نتایج آنها اعتماد کرد. وانگهی در تنظیم رساله های دکتری فقط گردآوری منابع و اشتراک داده ها مهم نیست. باری در این موارد فرق بسیار است میان رساله دکتری که در یک دانشگاه معتبر جهانی دفاع می شود با رساله ای مشابه که کسی بیرون از این نظامات دانشگاهی (مقصودم طبعاَ دانشگاه هایی نیست که فقط نام دانشگاه را یدک می کشند و همه چیز هستند جز نهادی آکادمیک که در آن اندیشه انتقادی مورد آموزش کاربردی قرار گیرد) می نویسد. در واقع باید تحلیل ها را مقایسه کرد. صرف اشتراک الفاظی چند و یا منابعی مشترک که لازمه رساله ها و نوشته ها در حوزه علوم انسانی است سرقت علمی تلقی نمی شود. تحلیل ها و نوع ورود و خروج به مسئله و بررسی انتقادی افکار و منابع و اندیشه هاست که مهم است و این چیزی است که در نظامات دانشگاهی معتبر در غرب آن را آموزش می دهند.
يكشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۹
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت