دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۲۷۲٫۹۱۱ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۳۰۴ نفر
تعداد یادداشت ها : ۹۷۹
بازدید از این یادداشت : ۸۷

پر بازدیدترین یادداشت ها :
در مجموعه ای خطی و زيدی و كهن دو متن یکی مسند الرضا و دیگر متنی در حدیث آمده که کاتب مدعی است اربعین سیلقی است. اینجا تنها به ذکر اسناد این دو متن چنانکه در نسخه خطی دیده می شود می پردازم و تفصیل را به کتاب روابط ایران و یمن خود وامی گذارم.

۳۵ ب: يتلوه أخبار مجموعة رواية علي بن موسی الرضی عليه السلام.
بسم الله الرحمان الرحيم. أخبرنا الوالد أبو عبدالله محمد بن عبدالله بن حمزة بن أبي النجم بقرآئتي عليه قال أخبرنا والدي أبو محمد عبدالله بن حمزة بن أبي النجم بقرآئتي عليه بإسناده إلی أبيه (اين دو سطر با خطی متأخرتر اضافه شده و معلوم است که طباق سماع نسخه به وسيله اين دو نفر بوده اما سند اصلی نسخه در دنباله با همان خط کهن نسخه است) أخبرنا (خط خورده) الشيخ السيد الجليل أبي عبدالله الحسين بن الحسن بن زيد الحسني الجرجاني المعروف بإبن القصي رضي الله عنه قدم علينا بإستراباذ في خانقاه العلوية بروذبار خارج درب مالک في صفر النصف من شهور سنة سبع وستين وأربعمائة قال حدثنا الشيخ أبو اسحاق ابراهيم بن أحمد الاسرايلي الأنبوزدي بمکة حرسها الله في المسجد الحرام حذاء رکن اليماني يوم الجمعة العاشر من جمادي الاخر سنة إثنتين وعشرين وأربع مائة قال حدّثنا الأستاذ الإمام أبي الحسن بن محمد بن حبيب رضي الله عنه سنة ست وتسعين وثلاثمائة قال حدّثنا أبو بکر محمد بن عبدالله بن محمد حفدة العبّاس بن حمزة سنة سبع واثنتين (؟) وثلاثمائة (؟) قال حدثنا أبو القاسم عبدالله بن أحمد بن عامر الطائي بالبصرة / ۳۶ الف قال حدّثني أبي في سنة ستين ومأتين قال حدّثني علي بن موسی الرضی عليه وآله السلام سنة أربع وتسعين ومائة قال حدثني أبي موسی بن جعفر قال حدّثني أبي جعفر بن محمد قال حدّثني أبي محمد بن علي قال حدّثني أبي علي بن الحسين قال حدّثني أبي الحسين بن علي قال حدّثني أبي عليّ بن أبي طالب عليه وعليهم السلام....
از اواخر مسند الرضا افتادگی دارد و در دنباله متن ديگری است در حديث و مسند. از اواخر سند حديث اول آن در نسخه ديده می شود. د ۴۹ ب
مشايخ نويسنده اين کتاب حديثی مسند از اين قرار است:
ابو الحسين بن مزاحم الصواف
ابو بکر محمد بن أحمد النخاس
ابو الحسن علي بن محمد المؤذن
الشيخ الإمام عثمان
محمد بن صدقة البزاز
طاهر بن محمد بن سيف
ابو الحسين أحمد بن الحسين السماک الواعظ
ابو الحسن علي بن محمد المؤدب
الشيخ الإمام عمّي حدثنا عبدالله بن القاسم
ابو نصر أحمد بن المظفر الطوسي الشاهد رحمه الله
ابو الحسين محمد بن علي بحشل
أبو الموفق محمد بن محمد بن الحسين النيسابوري الهاشمي
ابو الحسن علي بن عبد الواحد الشاهد
ابو نصر منصور بن رامش بن عبد الله بن زيد النيسابوري
ابو علي الحسن بن شهاب العسکري
ابو سعيد المقري الآملي
ابو بکر بن صغدي النحاس
ابو نصر أحمد بن الخليل
ابو علي الحسين بن شهاب العسکري في العکبری
ابو عبدالله الحسين بن محمد الأطروسي الصيرفي
ابو عبدالله الحسن بن محمد الصيرفي
ابو سعيد الطبري
از طبراني با يک واسطه روايت دارد
الحسن بن محمد بن جعفر الصيرفي البغداذي
۵۷ ب تمت الأخبار والحمد لله الملک الجبّار وصلواته علی محمد وعلی أهل بيته الأخيار
ظاهرا کاتب گمان داشته که این متن اربعين سيلقي است. درباره این اربعین قبلاً نوشته ام در همین سایت. باید دید این نسخه چه نسبتی با روایت های دیگر متن احادیث اربعین سیلقی دارد؟

این دو متن در یک نسخه خطی بسیار کهنه ای است که گرچه به طور کلی تاريخ ندارد، اما تردیدی نیست که نسخه بسيار کهنه ای است و قسمتی از آن شاید به اوائل سده ششم و حتی قبل از آن باز گردد. شاید این تکه از نسخه که این دو متن را هم شامل می شود در شهر ری کتابت شده باشد.
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۹:۳۳
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

نجابت
۲۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۸
أخبرنا القاضي الاجل أبو عبدالله محمد بن عبدالله بن حمزة بن أبي النجم قراء‌ة عليه بصعدة في جمادى الاولى من سنة ثلاثين وستمائة قال: أخبرني والدي أبومحمد عبدالله بن حمزة بن أبي النجم بقراء‌تي عليه بإسناده عن بعض شيوخه إلى الشيخ الجليل أبي عبدالله الحسين بن الحسن بن زيد الحسينى الجرجاني المعروف بابن القصبي رضي الله عنه قدم علينا باسترآباد من خانقاه العلوية برودبار خارج درب ملك في نصف صفر من شهور سنة سبع وستين وأربعمائة قال: حدثنا الشيخ أبواسحاق إبراهيم بن أحمد الاسرائيلي الابيوردي بمكة المباركة حرسها الله في المسجد الحرام حذاء الركن اليماني يوم الجمعة العاشر من جمادى الآخرة سنة اثنتين وعشرين و أربعمائة قال: حدثنا الاستاذ الامام أبوالقاسم الحسن بن محمد بن حبيب رضي الله عنه سنة ست وتسعين وثلاثمائة قال: حدثنا أبوبكر محمد بن عبدالله بن محمد حفدة العباس بن حمزة سنة سبع وثلاثين وثلاثمائة قال: حدثنا أبوالقاسم عبدالله بن أحمد بن عامر الطائي بالبصرة قال: حدثني أبي سنة ستين ومائتين قال: حدثني علي بن موسى الرضا عليهما السلام سنة أربع وتسعين ومائة.
نجابت
۲۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۷
البته این سند را محمد مهدی نجف در صحیفه الرضا از این نسخه ارائه و معرفی کرده :
النسخة الثالثة: هي نسخة مكتبة الاكاديمية الوطنية لينجه بروما - إيطاليا - ضمن مجموعة كتبت بين سنة ١٠٥٢-١٠٥٤ه‍. وهي برواية القاضي الاجل أبوعبدالله محمد بن عبدالله بن حمزة بن أبي النجم يرويها عن والده - الذي كان رئيس صعدة في وقته وعين علماء الزيدية - في جمادى الاولى من سنة ٦٣٠ ه‍.

که البته اصل سند به صورت زیر است :
نجابت
۲۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۲
سلام
این سند اطلاعات قابل توجهی در مورد « ابن قصی جرجانی » دارد که خودش از مشایخ برادر زاده صدوق است و پسرش از مشایخ طبرسی است . و ظاهرا پدر و پدر بزرگش هم راوی هستند و همگی علی الظاهر زیدی مذهب هستند