دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همینک حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس می کند. همچنین در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۲۵۸٫۹۳۷ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۱۵۶ نفر
تعداد یادداشت ها : ۹۵۸
بازدید از این یادداشت : ۱۷۲

پر بازدیدترین یادداشت ها :
نسخه تازه یاب ذیل تاریخ بغداد ابن نجار در کتابخانه وین (مجموعه گلازر)، نسخه ش ۹۰ این نسخه را چند سال پیش برای نخستین بار در این کتابخانه کشف کردم. این مجلد از این کتاب تاکنون به چاپ نرسیده و مفقود فرض می شد. بناست در تهران چاپ شود.

از شرح حال ناقص الأول سيف الدولة آغاز می شود. نسخه آغاز و انجام ندارد ولی کهنه است و به نظر از زمان سده هفتم و عصر خود مؤلف است. بسيار نسخه پاکيزه ای است. با نسخ واضح زيبا. نسخه يمنی است. يعنی در يمن بوده اما ظاهرا اصل آن از خود يمن نيست. تا شرح حال عمر بن عبد العزيز بن محمد بن عيسی ۱۲۸ب . پايان نسخه.
شرح حال ناشي صغير مفصل است از ۴ ب تا ۵ الف
علي بن علي بن نما بن حمدون ابو الحسن بن أبي القاسم شاعر شيعی حله ۲۱ ب تا ۲۲ ب
شرح حال مفصلی از صاحب الزنج ۳۶ ب تا ۴۰ ب
علي بن محمد بن الحسين بن موسی بن علي بن ميمون بن اسماعيل بن ميمون ابو الحسن بن أبي الفرج بن أبي عبد الله الأسدي الحنفي فارقي الأصل بغدادي المولد من ساکني الکرخ کان يری مذهب الامامية غالياً في التشيع ۴۸ الف تا ب . در ۴۸ ب: مولدي في سنة ست وأربعمائة ومات في يوم الجمعة خامس صفر سنة اثنتين وثمانين وأربع مائة ودفن في مقابر قريش.
شرح حال ابن عقيل حنبلی در برگ ۱۸ الف تا ب: در ۱۸ الف می گويد که او شاگرد ابن الوليد و ابو القاسم ابن التبان در علم کلام بوده .
۵۵ الف علي بن محمد بن عبيد بن الزبير أبو الحسن الأسدي المعروف بإبن الکوفي کان من خواص أصحاب ثعلب روی عنه کثيراً وکان مليح الخط صحيح الضبط حجة فيما يقيده من الأسماء والأنساب وله من الکتب المصنّفة کتاب الهمز کتاب معاني الشعر کتاب الفرائد والقلائد قرأت في کتاب الفهرست لمحمد بن اسحاق قال : إبن الکوفي أبو الحسن علي بن محمد الأسدي عالم صحيح الخط راوية جماعة للکتب صادق الحکاية منقر بحاث بلغني أن إبن الکوفي مات في ذي القعدة سنة ثمان وأربعين وثلثمائة وکان مولده في سنة أربع وخمسين ومأتين.
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۵
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت