دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۲۷۲٫۹۱۱ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۳۰۴ نفر
تعداد یادداشت ها : ۹۷۹
بازدید از این یادداشت : ۱۰۲

پر بازدیدترین یادداشت ها :
این اجازات را در دو نسخه در مجموع گلازر کتابخانه مونیخ دیده ام. درباره اجازات نهج البلاغه در نوشته ای که درباره روایت نهج البلاغه در میان زیدیه نوشته ام توضیحات کافی داده ام. اینجا فقط متن اجازات را نقل می کنم. البته پیش از این درباره این موضوع در مقاله ای که با همکاری زابینه اشمیتکه درباره عبد الله بن زید العنسی منتشر کرده ایم با تفصیل بیشتری بحث کرده ایم. با این وصف متن اجازه ای که در اینجا ملاحظه می کنید برای اولین بار چاپ شده است.


نسخه نهج البلاغة ش ۱۲۵۲ نسخه متأخر
در پايان آن در برگ ؟ (شماره برگ ندارد):
ونقلت هذه النسخة// الکريمة علی نسخة الکاتب لهذه ونسخة الکاتب نقلت علی نسخة محمد بن محسن رحمه الله وهو نقل نسخته علی نسخة سيدنا القاضي العلامة محمد (کذا) بن سعد الدين المسوري رحمه الله تعالی وقال في نسخته المبارکة ونقلت هذه النسخة علی نسخة حي السيد الجليل العالم والد الإمام الأعظم المتوکل علی الله المطهر بن محمد بن سليمان الحمزي عليه السلام وهو محمد بن سليمان بن يحيی بن الحسين بن أحمد بن علي بن محمد بن حمزة بن الحسن بن عبد الرحمان بن يحيی عليه السلام الهادي إلی الحقّ صلوات الله عليه بن الحسين بن القاسم بن إبراهيم بن إسماعيل بن إبراهيم بن الحسن بن الحسن بن علي بن أبي طالب صلوات الله عليهم وقد کتب له في آخرها إجازة السيد الإمام الأعظم الواثق بالله المطهر بن أمير المؤمنين المهدي لدين الله محمد بن أمير المؤمنين المطهر بن يحيی المظلل بالغمام وهو المطهر بن يحيی بن المرتضی بن المطهر بن القاسم بن المطهر بن محمد بن المطهر بن علي بن الناصر لدين الله أحمد بن الإمام الهادي إلی الحقّ عليهم السلام ولفظ الإجازة بخطه عليه السلام سمع مولانا المقام الأعظم السيد عماد الدين محمد بن سليمان الحمزي أدام الله عزّته الشريفة هذا الکتاب المبارک نهج البلاغة عليّ وبيدي نسخة السماع سماع تدبّر وتحفظ وأنا أرويه عن سيدي (بين السطور: يعني والده) أمير المؤمنين عليه السلام يسندها وعن شيخي الفقيه جمال الدين أحمد بن محمد يسندها وهو يرويه عن والدي سلام الله عليهما وقد أجزت له رواية ذلک عنّي مؤفقاً إن شاء الله في أول يوم من ذي الحجة سنة ثلاث وثمانين وسبعمائة وکتب الواثق المطهر بن أمير المؤمنين حامداً مصلياً (بين السطور: منه تعالی. علی نبيه المختار) انتهی. والسيد محمد بن سليمان الحمزي هذا رحمه الله هو شيخ الإمام الأعظم المهدي لدين الله // أحمد بن يحيی بن المرتضی بن أحمد بن المرتضی بن المفضل بن المنصور بن المفضل بن الحجاج بن علي بن يحيی بن الإمام القاسم بن الإمام الداعي إلی الله تعالی يوسف بن الإمام المنصور بالله يحيی بن الإمام الناصر لدين الله أحمد بن الأمام الهادي إلی الحقّ صلوات الله عليهم وعنه يخرّج وبه يهذّب وعلی طريقته کان يسلک في حسن الإملاء والعبارات وکيفية التدريس وولده الإمام المطهر بن محمد بن سليمان عليه السلام أخذ عن الإمام المهدي عليه السلام وتخرّج عليه سلام الله عليهم آمين ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم وصلّی الله علی سيدنا محمد وعلی آله الطيبين الطاهرين . قال الشيخ الإمام أبو يوسف يعقوب بن أحمد النيسابوري رحمه الله تعالی
نهج البلاغة نهج مهيع جدد
لمن يريد علوا ما له أمد
يا عادلاً عنه تبغي بالهوی رشدا
أعدل إليه ففيه الخير والرشد
والله والله إن التارکيه عموا
عن شافيات عظات کلها سدد
کأنّها العقد منظوما جواهرها
صلی علی ناظمها ربّنا الصمد
ما حالهم دوننا إن کنت تنصفني
إلا العنود والا البغي والحسد

والحمد لله علی کل حال والصلوة والسلام علی سيدنا محمد وآله خيراً. کتب الشيخ العلامة أحمد بن محمد بن القاسم الأکوع المعروف بشعلة في آخر نسخة الشيخ العالم منصور بن مسعود بن عباس بن أبي عمرة وما صورته: سمع هذا الکتاب المسمی بنهج البلاغة قراءة من أوله إلی آخره الشيخ الفاضل الکامل منصور بن مسعود بن عباس وحضر السماع الفقيه السيد العلامة سليمان بن شريح وأنا أنظر في نسخة صحيحة معارضة لنسخة السيد الفاضل الشريف العالم شرف الدين شيخ العترة الطاهرين التي قرأتها عليه وهو المرتضی بن شراهنگ المرعشي // وأجزت لهما رواية ذلک ولمن أحبّ من الإخوان أيد الله بهم الدين وکثّرهم في العالمين وکتب العبد الفقير إلی الله سبحانه أحمد بن محمد الأکوع في شهر الأصم رجب سنة سبع وثلاثين وستمائة والحمد لله حقّ حمده وصلواته علی رسوله سيدنا محمد وسلامه وهو حسبي ونعم الوکيل
وکان تمام هذا الکتاب الجليل صباح يوم الأحد شهر رجب سنة ۱۳۰۱ أحد وثلاث مائة وألف من الهجرة النبوية علی صاحبها أفضل الصلوة والتسليم ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم والحمد لله ربّ العالمين وصلی الله وسلم علی سيدنا محمد وعلی آله الطيبين الطاهرين



نسخه ۱۲۶۶
ضمن مجموعه ای متأخر کتاب الشهاب قاضی قضاعي هست با روايت :
بسم الله الرحمن الرحيم وبه أستعين فهو نعم المعين قال الشيخ العالم الزاهد أحمد المعروف بشعلة بن محمد بن القاسم الأکوع قراءة عليه بحوث قال أخبرنا الشيخ العالم العامل محي الدين حميد بن أحمد بن الأنف رضي الله عنه قال أخبرنا القاضي الأکمل السيد الفاضل شمس الدين جمال الإسلام والمسلمين جعفر بن أحمد بن عبد السلام بن أبي يحيی طوّل الله مدته قال أخبرنا الشيخ الفاضل أبو علي الحسن بن علي بن ملاعب الأسدي أسعده الله قال أخبرنا الشريف الأجل تاج الدين أبو البرکات عمر بن إبراهيم العلوي الحسيني قال أخبرنا أبو سعيد عبد الجليل بن محمد الساوي قال قرأت علی القاضي محمد بن سلامة بن جعفر بن علي القضاعي الشافعي في منزله بفسطاط مصر غير مرة ومن أصله کتبت وبه عنا رضيت (؟)
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۶:۳۱
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت