دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۳۴۲٫۳۶۰ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۴۲ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۱۰۳
بازدید از این یادداشت : ۲۲۸

پر بازدیدترین یادداشت ها :

در کتابخانه دانشگاه ما تقریباً کتابی نیست در حوزه مطالعات اسلامی که نسخه ای از آن در دسترس نباشد. معمولاً با فاصله اندکی بعد از چاپ هر کتابی کتابخانه آن را تهیه می کند. در مورد کتاب های چاپ ایران هم کم و بیش وضع بر همین قرار است. آنچه توجه من را در این کتابخانه همواره جلب می کند تعداد پر شمار و روزافزون کتاب های فقهی و اصولی است که سال های اخیر در ایران چاپ شده و می شود. عمده آنها هم هر کدام در چندین جلد و گاه چندین ده جلد. واقعاً من در مانده ام که فایده چاپ این همه کتاب چیست؟ دهها شرح بزرگ و کوچک بر متن های درسی سطوح و یا تقریرات درس های فقه و اصول معاصران چقدر می تواند مفید باشد؟ به ویژه در عصر دیجیتال آیا امکان آن نیست که این کتاب ها به صورت آنلاین و یا سی دی منتشر شود؟ من نمی فهمم از آقایی که هنوز در قید حیات است و حی یرزق و خود هم تاکنون چندین مجلد در اصول و فقه کتاب نوشته چاپ چندین تقریرات و آن هم مطالبی تکراری در همان موضوعات چه معنی دارد؟ از آن شگفت انگیزتر چاپ دوره های مطول در شرح کتاب های درسی سطوح است در فقه و اصول. واقعاً چند درصد این کتاب ها حرف و سخن جدیدی دارد؟ بهتر نیست ابتدا این تقریرات به صورت آنلاین منتشر شود (کما اینکه در مورد برخی از مدرسان چنین است و کار خوب و شایسته ای هم هست) و بعد در صورت اقبال در سطح اهل علم انتشار عمومی و کاغذی پیدا کند؟ به شرح ایضاً چاپ ده ها کتاب و جزوه درسی در شرح صمدیه و منطق مظفر و منطق حاشیه ملا عبدالله و نهایه الحکمه و غیره و غیره. تصورش را بکنید اگر در قدیم چنین امکانی بود که متن درس های استادان نظامیه و مستنصریه و ازهر و نجف و قم در طول قرن ها نوشته و منتشر می شد آیا ده کتاب حاجی خلیفه و الذریعه هم توان برشمردن آن همه آثار را داشت؟ از آن عجیبتر اینکه عده ای با تمکنات مالی گسترده متن سخنرانی های عادی خود را به صورت کتاب منتشر می کنند؛ تحت عناوین شرح فلان دعا و بهمان زیارتنامه. واقعاً چقدر این کتاب ها نیاز جامعه ماست؟ به لطف دیجیتال عده ای دیگر تند تند مشغول چاپ کردن مسانید حدیثی و مجموعه هایی با موضوعات متنوع و عموماً تکراری اند. این همه کتاب خطی مفید در کتابخانه های کشور موجود است به جای چاپ این کتاب ها آثار خطی گذشتگان را چاپ و منتشر کنید تا دست کم فوائدی تاریخی بر چاپ آنها متصور باشد. در چند نسل گذشته در نجف و قم مدرسان درجه یک و شاگرد پروری بوده اند که بر سر درس آنها همزمان ده ها تقریرات فقهی و اصولی نوشته می شد. رسم معمول چنان بود که حداکثر یکی دو متن تقریرات اگر مورد تأیید استاد قرار می گرفت چاپ می شد و در چاپ مابقی آنها ضرورتی دیده نمی شد. به مجرد اینکه متن تقریراتی منتشر می شد رسم بر این بود که بقیه از چاپ تقریراتی که خود تهیه کرده بودند صرف نظر می کردند؛ مگر آنکه متن تقریرات آنها مربوط به دوره دیگری از دروس آن استاد بود و حرف تازه ای داشت. تکرار مکررات و دو هزار بار یک سخن را گفتن و تکرار و تکرار چه معنی دارد؟ من که از فهم این پدیده عاجزم.
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۸:۲۲
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت