دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۳۶۰٫۲۴۴ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۲۸ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۱۴۷
بازدید از این یادداشت : ۱۶۴

پر بازدیدترین یادداشت ها :

در ایران تعداد زیادی در صد سال گذشته به عنوان فهرست نویس نسخه های خطی شهرت پیدا کرده اند و فهرست های مختلف و متنوع و با شیوه های گوناگون برای نسخه های خطی کتابخانه های عمومی و خصوصی نوشته شده است. اینجا سخنم در رابطه با فهرست نویس ها نیست. مقصودم کتابشناسانی است که در واقع مرجعیت این رشته را به ویژه در حوزه نسخه های خطی فارسی و عربی نمایندگی می کنند. من با بیشتر آنهایی که در سه دهه اخیر فعال بوده اند آشنایی نزدیک داشته ام. در قم کتابشناس یگانه ای که در میان فهرست نویسان می توانم نام ببرم؛ شخصی که به شایستگی عنوان کتابشناس برای او ثابت بود مرحوم استادم محقق گرانقدر علامه سید عبد العزیز طباطبایی بود که شهرت او از مرزهای تشیع هم بسی فراتر رفت. علاوه بر او کتابشناس برجسته آقای سید محمود مرعشی هم در شناخت نسخه ها و کتابشناسی خبرویت خاص خود را دارد که کم نظیر است. در تهران در نسل های گذشته بی تردید دو کتابشناس برجسته یکی علامه میرزا محمد خان قزوینی بود و دیگری شادروان استاد مجتبی مینوی. اما در چند دهه گذشته من این استادان را می شناسم: استاد مرحوم عبدالحسین حائری، شادروان استاد دکتر علینقی منزوی، شادروان استاد محمد تقی دانش پژوه که باید او را از برجسته ترین کتابشناسان ایرانی در صد سال گذشته به شمار آوریم؛ شادروان استاد احمد منزوی در نسخه های فارسی کتابشناسی برجسته بود و شادروان استاد ایرج افشار هم در نوعی خاص از کتاب های فارسی به ویژه از چند سده اخیر تخصص ویژه خودش را داشت (استاد زریاب هم در کتاب شناسی تبحر ویژه ای داشت). مقدم بر همه این استادان شایسته است از آقا بزرگ طهرانی نام ببریم که بیشترین سهم را در شناسایی کتاب ها و نسخه های خطی شیعی در تمامی ادوار داشته است. شنیده ام که مرحوم سید محمد جزائری هم کتابشناس برجسته ای بوده. من با ایشان آشنایی نزدیک نداشتم. همچنین است مرحوم میرزا مهدی ولایی که من با ایشان جز چند مرتبه ای توفیق گفتگو نداشتم. از نسل های گذشته مرحوم ابن یوسف را هم باید یاد کرد که فهرست های خوبی نوشته است. مرحوم استاد علامه سید محمد علی روضاتی هم در شناخت کتاب ها و نسخه ها استادی کم نظیر بود؛ به ویژه در حوزه نسخه های خطی شیعی چند سده اخیر. من خوشبختانه توفیق سالها آشنایی نزدیک با ایشان را داشتم. دوست دانشمند آقای دکتر حسین مدرسی طباطبایی هم در کتابشناسی تبحر خاص خود را دارد؛ علاوه بر فهرست نویسی که در آن زمینه هم زمانی فعال بوده اند. برخی از مجموعه دارها هم در شناخت نسخه ها تبحر خاص خود را داشتند که با برخی از آنها آشنایی و رفاقت داشتم.
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۸:۱۶
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت