دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۳۷۵٫۶۴۹ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۳۷ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۱۸۶
بازدید از این یادداشت : ۱۴۶

پر بازدیدترین یادداشت ها :

من در چند نوشته که در کاتبان منتشر شد و البته چند شماره تکمیلی آن هنوز تحریر نهایی نیافته نشان دادم که کتابی که مروان راشد به عنوان تلخیص کون و فساد ارسطو منتشر کرده تألیف حسن بن موسی النوبختی نیست. مقاله ای هم به زبان انگلیسی در همین زمینه در آینده نزدیک منتشر خواهم کرد. مشکل اصلی و غیر حرفه ای کتاب مروان راشد این است که متنی را که مطلقاً در نسخه های خطی آن منسوب به نوبختی نیست و برای آن از اینجا و آنجا سعی کرده قرائنی پیدا کند که تألیف نوبختی است آشکارا به نام نوبختی منتشر کرده. این کار طبعاً کار غلطی است، چون بی جهت متنی به عنوان کتاب نوبختی در کتابخانه ها و فهرست ها و کاتالوگ ها وارد و معرفی می شود و از این پس همه ناچارند آن را به عنوان اثر منحول نوبختی مورد ارجاع قرار دهند، طبعاً این کار با شیوه ‌آکادمیک سازگار نیست. از آن خوشمزه تر اینکه وزارت ارشاد ایران این کتاب را سال گذشته به عنوان کتاب سال معرفی کرد. طبعاً دلخوش به اینکه کتابی از دانشمندی امامی احیاء شده. غافل از اینکه اولاً این کتاب از نوبختی نیست و ثانیاً چنانکه من در آن نوشته ها نشان دادم استدلالات آقای راشد برای اینکه این کتاب از نوبختی است درست نیست و ایراداتی جدی دارد و تازه قرائنی قوی خلاف آن وجود دارد. از آن خوشمزه تر این است که اگر این کتاب بخواهد به فارسی ترجمه شود محتملاً قسمت هایی از مؤخره آقای راشد زیر تیغ سانسور می رود و یا مترجم ناچار به ارائه توضیحاتی در پاورقی خواهد شد چرا که آقای راشد مطالبی درباره مسئله غیبت امام عصر (عج) در کتاب مطرح کرده اند که نه تنها با معتقد طائفه سازگار نیست بلکه به نظر من با مسلمات تاریخی و دستاوردهای آکادمیک در این زمینه هم سازگاری ندارد؛ به شرحی که مختصری از آن را در آن مقالات نوشتم. آقای راشد در تلاش برای اثبات اینکه این کتاب تألیف نوبختی است این استدلال را مطرح کرده که شیعیان با بحران غیبت امام دوازدهم ناچار شدند به فلسفه یونانی به عنوان جانشین و بدیلی برای منبع معرفت مراجعه کنند.

ظاهراً متصدیان انتخاب کتاب سال کتاب را به دقت نخوانده بودند.
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۷:۰۲
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت