دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۲۷۰٫۷۶۰ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۵۹۱ نفر
تعداد یادداشت ها : ۹۷۳
بازدید از این یادداشت : ۱۶۴

پر بازدیدترین یادداشت ها :

این روزها مشغول تدوین مقاله ای هستم در رابطه با کتاب اربعین در حدیث تألیف ابو الکرم عبد السلام بن محمد الأندرسبانی، عالم معتزلی سده ششم قمری كه گویا تنها از آن یک نسخه خطی باقی است. این کتاب مشتمل بر فوائد بسیاری است درباره عالمان قرن ششم خراسان و ری و همدان و نقاط دیگر. من قبلاً در چندین مقاله درباره آثار دیگر او سخن گفته ام و بناست انشاء‌الله همه این مطالب را در نظمی جدید در مقاله ای کامل عرضه کنم. اندرسبانی در سفر به ری محضر ابو الفتوح رازی را در این شهر درک کرده و از او حدیثی در این کتاب پر برگ نقل می کند. به رسم نقل هایی که در این کتاب از مشایخ دارد اینجا نیز اندرسبانی شرح حالی از ابو الفتوح رازی به دست می دهد که حاوی نکات بسیار مهم و تازه ای است درباره او. این است نقل او ذیل حدیث پنجم کتاب:

أخبرني الإمام أفضل الزمان أبو الفتوح // ۱۹ ب الحسين بن علي بن محمد الخزاعي بمدينة الري إجازة رحمه الله أخ الفقيه الزاهد الحسن بن بابا الأذّوني (قرية بقصران في الري وقصران ناحية بالري من أعمال فارس وقراهم) أخ أبو بکر طاهر بن الحسين بن علي السمّان أخ أبو سعد إسماعيل بن علي بن الحسين الرازي ح (حا الحياکة)،
قال رضي الله عنه : وأخبرني عالياً الحافظ أبو منصور الديلمي رحمه الله إذناً أخ الحافظ عبد الرحيم بن محمد بن المرزبان الصيدلاني في کتابه إليّ من الري أخ أبو سعد هذا أخ أحمد بن محمد بن محمود بتستر بقرائتي عليه ...
قال رضي الله عنه : ... وأورده الإمام المحقق أبو سعد السمّان رحمه الله في کتاب مأئتي مجلس وشيخي هذا أبو الفتوح إمام أهل الري في علم اللغة والإعراب والحديث والتفسير سمعت عليه بعضاً من کتاب الإرشاد في معرفة حجج الله علی العباد وأجاز لي کتاب مأتي مجلس وهو کتاب عزيز المتن لأنّه قيل ما لفظ الزمان برجل جمع // ۲۰ الف علم الحديث إلی علم الکلام مثل أبي سعد السمّان رحمه الله له التصانيف الحسان مثل معجم الشيوخ ومعجم البلدان ودلائل الإيمان وغيرها مات سنة خمس وأربعين وأربعمائة ودفن بجبل طبرک بقرب محمد بن الحسن رحمة الله عليهما
اینجا چنانکه می بینیم اندرسبانی می گوید نزد ابو الفتوح هم ارشاد شیخ مفید را شنیده و هم از او اجازه امالی ابو سعد سمان را دریافت کرده بوده است.
جمعه ۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۶
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

عبدالرضا شهبازی
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۰
سلام دکتر. قصد تصحیح و چاپ این کتاب را ندارید؟