آرشیو
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۹۷۷٫۹۶۷ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۲۰۳ نفر
تعداد یادداشت ها : ۲٫۰۸۴
بازدید از این یادداشت : ۱٫۴۲۱

پر بازدیدترین یادداشت ها :


چند کتابی که در آينده نزديک در موضوعات کلامی به صورت چاپ نسخه برگردان انتشار خواهد يافت را اينجا برای اطلاع دلبستگان به اين شاخه از علوم اسلامی معرفی می کنم:
۱- چاپ نسخه برگردان نسخه ظاهرا منحصر به فرد مجلد دوم کتابی کلامی از ضياء الدين رازي پدر فخر رازي؛ به نام نهاية المرام في دراية الکلام. مجلد اول اين کتاب ظاهرا مفقود شده و تا پيش از اين نيز محققان شناختی از وجود مجلد دوم اين اثر نداشتند. اين کتاب همراه با مقدمه های عربی و انگليسی ايمن شحادة و پيشگفتار فارسی و تفصيلی حسن انصاری در آينده نزديک در سلسله مشترک دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی اسلام شناسی) و مرکز ميراث مکتوب منتشر خواهد شد. حسن انصاری در پيشگفتار خود درباره زمينه های تاريخی تأليف اين کتاب و نيز ارتباط محتمل آن با زمينه های تأليف کتاب نقض عبد الجليل قزويني و اوضاع و احوال جامعه ري به ويژه از نقطه نظر اختلافات مذهبی ميان سنيان و شيعيان و فخر رازي و پدرش بحث کرده است. اين کتاب نخستين بار به وسيله ايمن شحادة کشف و برای چاپ در اختيار سری مشترک پيشگفته قرار گرفته است.

۲- کتاب شرح المقدمه؛ کتابی در علم کلام و بحثهای لطيف و دقيق کلامی در شرح مقدمه معروف شيخ طوسي. نويسنده اين کتاب از عالمان شيعی و امامی مذهب حلب در سده ششم قمری است که تاکنون ناشناخته بوده است. در اين کتاب که به کوشش حسن انصاری و زابينه اشميتکه سامان گرفته، علاوه بر مقدمه ای تفصيلي درباره سنت کلامی شيخ طوسي، مقدمه او با چند نسخه مهم مقابله شده و عين شرح هم بر اساس نسخه منحصر به فرد آن چاپ نسخه برگردان شده است. در اين کتاب يک حاشيه مهم ديگر هم بر مقدمه طوسي که نويسنده آن معلوم نيست در کنار متن مقدمه طوسي عرضه شده است. در اين کتاب برای نخستين بار کوشش شده است اهميت جايگاه کلامی شيخ طوسي مورد بحث قرار گيرد. اين کتاب نيز در سلسله انتشارات ياد شده منتشر خواهد شد.

۳- المحجة البيضاء از عبد الله بن زيد العنسي، متکلم و دانشمند نامدار زيدی يمن در سده هفتم قمری که به مکتب کلامی ابو الحسين بصري دلبستگی داشته است. چاپ نسخه برگردان اين کتاب به همراه مقدمه و فهارس تفصيلی به کوشش زابينه اشميتکه و حسن انصاری در دست عرضه نهایی است.

۴- چاپ نسخه برگردان کتاب التفصيل لجمل التحصيل، شرحی مهم بر يک کتاب کلامی در مکتب بهشمي تأليف يکی از دانشمندان زيدی يمن در اواخر سده ششم قمری و از شاگردان متکلم برجسته زيدی/ معتزلی حسن بن محمد الرصّاص که کتاب استادش را تفصيلاً شرح کرده است. اين کتاب همراه دو مقدمه تفصيلی به فارسی و انگليسی و نيز فهارس متنوع به صورت چاپ نسخه برگردان (بر اساس نسخه منحصر به فرد کتابخانه دولتی برلين) به کوشش حسن انصاری و يان تيله در دست انتشار است.

۵- کتاب اشراق اللاهوت در شرح الياقوت در دانش کلام امامی. شرحی است ارزشمند از يکی از شاگردان نامدار علامه حلي، به نام رکن الدين جرجاني که نسخه منحصر به فرد آن در کتابخانه مجلس موجود است. چاپ نسخه برگردان اين کتاب همراه مقدمه ای تفصيلی درباره کتاب ياقوت و اين شرح ناشناخته و نيز مطالبی تفصيلی درباره احوال نويسنده آن به کوشش حسن انصاری در دست آماده سازی نهايی است و انشاء الله در شماره پنجم متون ايرانی که به همت دانشمند جواد بشری در تهران منتشر می شود، ارائه خواهد گرديد.


شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۴
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت