دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۳۸۴٫۰۰۴ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۱۳۴ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۱۸۶
بازدید از این یادداشت : ۱٫۰۹۲

پر بازدیدترین یادداشت ها :

کتاب کفاية الطالب که تاکنون بسيار بد و با اغلاط سندی و متنی فراوان چاپ شده، دست کم دو نسخه بسيار کهنه دارد؛ يکی از آنها در رئيس الکتاب است به شماره ۷۱۳ که سالها پيش به پيشنهاد مرحوم محقق طباطبايي و به همت مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی فيلمی از آن را از کتابخانه سليمانيه تهيه کرديم که اينک عکسی از آن در کتابخانه محقق طباطبايي موجود است و عکسی هم در کتابخانه مرکز. اين نسخه به خط نويسنده نيست اما اجاز ای در پايان آن به خط او برای مالک نسخه که خود از سادات بوده ديده می شود. نسخه بسيار کهنه ديگری هم از کتاب ديده ام که شرح آن را انشاء الله در يادداشتی ديگر خواهم نوشت. مناسب است که بر اساس اين دو نسخه کهنه کتاب از نو تصحيح و مقابله شود. اينجا مشخصات نسخه اول يعنی نسخه رئيس الکتاب را می آورم و اجازه را نقل می کنم:

در روی برگ آغازين: "کتاب فيه کفاية الطالب في مناقب مولانا أمير المؤمنين علي بن أبي طالب تصنيف الإمام العلامة فقيه الحرمين الشريفين مفتي العراقين محدث الشام و؟ الحفاظ فخر الدين رکن الشريعة ؟ (أبو) عبد الله محمد بن يوسف بن محمد الکنجي الشافعي رضي الله عنه وأرضاه".
در ۲۴۹ الف، در پايان نسخه: " تمت مناقب سيدنا ومولانا أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام ويتلوه ذکر الإمام المهدي في کتاب مفرد وسمه بالبيان في أخبار صاحب الزمان". بعد با خط متأخرتری نام کاتب آمده که شايد الحاقی باشد و نه اصيل: محمد بن محمد بن عيسی (؟) المراغي (؟) بلداً الحسيني نسباً."

اجازه پايانی نسخه از خود مؤلف:
"قرأ عليّ جميع هذا الکتاب وقد وسمته بکفاية الطالب في مناقب أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام جمعته من مسموعاتي ابتغاء من الله في حسن الثواب ورجاءً لعفوه في يوم الحساب صاحبه المولی السيد الشريف الحسيب النسيب العالم الفاضل شمس الدين أبو عبدالله محمد بن نقيب النقباء أبي علي الحسن ؟ أبي المحاسن الأرموي(؟) قراءة مرضية من هذه النسخة وأنا أنظر في أصلي وأرد عليه ما خفي عليه من الأسماء والمتون وسمع ذلک بقرائته أخوه المولی الصاحب نقيب النقباء مستخص الدولة بهاء الملة ذو المجدين نقيب الطائفتين علم الهدی عضد آل رسول الله فخر الملة والدين أبو الحسن علي وولده الشريف أبو حامد محمد والمولی الأجل العالم عز الدين أبو عبدالله محمد بن معين الدين أبي المعالي أسعد بن يحيی بن الجلي والحاج أبو عبدالله الحسن بن أبي الغنائم بن سالم القيّم بمشهد الحسين عليه السلم بحلب في مجالس کلها في المحرم آخرها سلخه (در حاشيه به خط ديگری: سنة أربع وخمسين وستمائة) وأجزت لهم أن يرووا عني جميع مصنفاتي ومسموعاتي وما يندرج تحت الرواية وکتب مؤلفه محمد بن يوسف بن محمد القرشي الکنجي الشافعي عفا الله عنه وعن والديه وصلی الله علی سيدنا محمد وآله"
شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۱۲
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت