آخرین نوشته ها
دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

محمدجواد محمدی
۹ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۵:۴۹
جناب آقای دکتر انصاری
سلام، روز شما به خیر
میخواستم نظر حضرتعالی را راجع به موضوعی که در ادامه عنوان خواهم کرد را به عنوان، موضوع رساله دکتری رشته شیعه شناسی بدانم:
عنوان: گونه شناسی دیدگاه ها و سیر تحول معرفتی اصحاب ائمه (علیهم السلام) در باب جایگاه و منزلت امام

سپاسگزارم، چنان چه ولو موجز نظر و راهنمایی خود را اعلام فرمایید.
نرجس شمس الهی
۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۷
عرض سلام و احترام
به جهت بهره مندی از مطالب دقیق و مفید شما در کانال تلگرامی، خود را شاگرد شما می دانم و البته تقاضایی دارم، که جهت سهولت در ارتباط لطفا اکانتی را در قسمت اطلاعات کانال درج فرمایید که مخاطبین در صورت نیاز بتوانند نظرات و گاهی اعلام آمادگی ها جهت افتخار همراهی در برخی پژوهش ها رابه شکلی سریعتر به سمع و نظر شما استاد گرامی برسانند.

سپاس از حضور مفیدتان
یحیی محمدلو
۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۵۶
یا نور
با سلام خدمت استاد معظم
از مطالب شما در تلگرام استفاده میکنیم
با توجه به این که حضرتعالی به موضوعات مختلفی میپردازید و از طرف دیگر ما هم دنبال موضوعات خاصی از افاضات شما هستیم لذا جهت استفاده بهتر و دسته بندی شده از مطالبتان پیشنهاد داشتیم که از هشتگ در مطالبتان برای
عناوین استفاده کنید تا دسته بندی و دنبال کردن مطالب راحتر شود
با تشکر
سیدابراهیم حسینی قورتانی
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲:۱۲
با سلام و عرض ارادت وخداقوت خدمت استاد انصاری دامت توفیقاته
ببخید استاد درابتدای نقدی که برمقاله امامت پژوهی جناب کدیور داشتیدفرموده اید در۲۵ شماره این بحث اراِه خواهد شد ولی بنده فقط یک شماره رو تونستم دسترسی پیداکنم .اگر امکانش هست بفرمایید ادامه این بحث سیر تتاریخی تطور اندیشه های شیعی روکجا میتونم مطالعه کنم .خیلی ممنون استاد
محمدعلی میرباقری
۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۳
با عرض سلام خدمت جناب آقای دکتر انصاری،

بنده حدود یک سال است که در رشته‌ی فلسفه‌ی دین از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده‌ام. مدتی است که بنا بر دغدغه‌های شخصی به سمت مطالعات اسلامی سوق پیداکرده‌ام و در حال حاضر مطالعاتم در همین حوزه است. اکنون به این فکر می‌کنم که برای ادامه‌ی پژوهش‌های خود به خارج از کشور سفر کنم. می‌خواستم اگر امکان داشته باشد و لطف بفرمایید و وقت ارزشمندتان را در اختیار بنده قرار بدهید، در این زمینه از شما مشورت بگیرم.

ارادتمند،
محمدعلی میرباقری
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۴۸۶٫۹۱۸ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۹۹ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۴۰۴

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات فروردين ۱۳۹۸
قطب الدين ابو الحسن محمد بن الحسين بن تاج الدين الحسن بن زين الدين محمد بن الحسين بن أبي المحامد کيدري بيهقي نيشابوري (زنده در سال ۶۱۰ق)، نويسنده کتاب ارجمند حدائق الحقائق از علمای برجسته ايران در سده ششم قمری است که کمتر مورد توجه مورخان دانش کلام قرار گرفته. او شاگرد نصير الدين عبد الله بن حمزة الطوسي الشارحي بود و به دليل گرايشات استادش در کلام همانند او متأثر...
يكشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۱
اين فهرست به احتمال قريب به يقين در ايران نگاشته شده و نه در يمن، به احتمال زياد اواسط سده ششم قمری (نسخه آن در کتابخانه جامع کبير يمن است همراه نسخه کتاب تعليق فرزّادي). نشان می دهد که جشمي چه آثار متنوع و از جمله چندين کتاب به فارسی داشته است. متنش را اينجا می آورم: بسم الله الرحمن الرحیم. تصانیف الحاکم الإمام شيخ الإسلام أبي سعد المحسن بن محمد بن کرامة الجشمي...
يكشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
درباره اين سه سند مهم به زودی يک سخنرانی خواهم داشت. اينجا متن ها را می آورم و اميدوارم تحليل آنها را به زودی منتشر کنم: 1- أخذت هذه الأصول من الفقيه الإمام الأوحد نجم الدين أحمد بن أبي الحسن الکني وهو عن الفقيه الإمام الأجل محمد بن أحمد الفرزاذي وهو عن عمه الشيخ السعيد البارع إسماعيل بن علي الفرزاذي وهو عن محمد بن مزدک وهو عن أبي محمد بن متويه وهو عن الشيخ أبي...
شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۹
سند مجموع الإمام زيد در نسخه شماره F227 کتابخانه آمبروزيانا كتاب المجموع مما جمعه الإمام الولي زيد بن علي عليه السلام. بسم الله الرحمان الرحيم والحمد لله وحده. کتاب الطهارة. قال أخبرنا الفقيه الإمام يحيی بن أحمد بن أبي الحسن الکني إجازة عن أبيه القاضي أحمد بن أبي الحسن وأخبرنا الشيخ الإمام محي الدين محمد بن أحمد بن علي بن الوليد مناولة قال أخبرنا القاضي الأجلّ...
شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۸