دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

سید مهدی رضوانی
۲۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۹:۳۷
سلام
وقت بخیر
بنده دانشجوی ارشد شیعه شناسی گرایش کلام هستم. بنظر شما بررسی تعارضهای کتاب تعلیق شرح الاصول الخمسه با آراء قاضی عبدالجبار، خصوصاً و سایر معتزلیان، عموماً (آن قدر که موجود است) قابلیت انتخاب بعنوان موضوع پایان نامه را دارد؟
متشکرم
یاحق

با تحیات. موضوع جالبی است.
محسن ر
۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۱۶
با سلام و وقت بخیر

چرا نظریه تعویض سند رو نمی پذیرید؟
کار مرحوم اردبیلی چه اشکالی داشت؟
لطفا کامل بفرمایید؟
مهدی مولایی
۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۵
سلام جناب انصاری عیز. بابت نوشته های علمیتان خیلی ممنون. شما سابقا در خصوص اختلافات اخباری ها و اصولیون مقاله ای نوشته بودین که آیا اختلافشان لفظی و یا حقیقی هست. هر چه گشتم پیداش نکردم.اگه امکانش هست برایم ارسال کنید یا بگونه ای که در دسترسی باشد
اسماعیل رضایی
۱۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۳
جناب دکتر انصاری بنده موضوع رساله بنده سادات در خراسان می باشد، یک سوال داشتم از محضر شما که آیا درباره علویان زیدی خراسان منبع، مقاله یا نشانه بیشتری از آنچه که در کتاب آقای رحمتی آمده است، وجود دارد؟ پیشاپیش از لطف شما ممنون خواهم بود.

پاسخ: کار شایسته ای است. منابع بسیار است.
سید حسین امامی
۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۷:۰۴
انتقاد به یکی از یادداشتهای شما
https://www.mehrnews.com/news/۴۲۳۴۵۸۴/%D۹%۸۶%D۸%A۸%D۸%A۷%DB%۸C%D۸%AF-%D۹%۸۷%D۹%۸۵%D۹%۸۷-%D۸%B۷%D۹%۸۴%D۸%A۸%D۹%۸۷-%D۹%۸۷%D۸%A۷-%D۸%B۱%D۸%A۷-%D۸%A۸%D۹%۸۷-%D۸%AE%D۹%۸۸%D۸%A۷%D۹%۸۶%D۸%AF%D۹%۸۶-%D۹%۸۱%D۹%۸۴%D۸%B۳%D۹%۸۱%D۹%۸۷-%D۸%A۷%D۸%AC%D۸%A۸%D۸%A۷%D۸%B۱-%DA%A۹%D۸%B۱%D۸%AF
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۳۴۸٫۳۴۲ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۹۷ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۱۱۲

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات خرداد ۱۳۹۷
داود بن أسد بن أعفر (يا عُفير. شايد هم اصلاً: عفر) أبو الأحوص‏ المصري. بنابر گزارش نجاشي (ص 157) او فقیه و متکلم و اهل حدیث بوده. پدرش هم از شیوخ اهل حدیث بوده است. تعبیر نجاشی ("اصحاب الحديث") به گونه ای است که ظاهرا مقصود از اهل حدیث بودن آن دو اين است که آن دو در حديث اهل سنت تخصص داشته اند. شايد به همين سبب باشد که در مجامیع روایی شیعی مانند کافی روایتی از آن دو موجود...
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۹:۵۵
By Hassan Ansari and Amin Ehteshami This monograph investigates theories of testimonial knowledge as articulated in the writings of al-Sharīf al-Murtaḍā (965–1044). Among the topics discussed are the definitions provided for testimonial report (khabar) and knowledge (ʿilm); the epistemic status of transmitted reports in general and scriptural reports in particular; the criteria developed for ascertaining the veracity of eyewitness testimony; the division of reports into corroborated (mutawātir) and uncorroborated (āḥād); the authority of uncorroborated reports in forming legal precepts; and the status of historical reports in...
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۸:۳۲
In this monograph, Hassan Ansari and Amin Ehteshami provide a synoptic examination of epistemological discussions concerning the authority of scriptural sources (akhbār) in Shiʿi jurisprudence during the third to sixth centuries AH. Seeking Certitude: Scriptural Authority in Early Shiʿi Jurisprudence provides the first book-length study of this under-examined topic of the Shiʿi intellectual tradition. Through close readings of primary texts, the authors trace and evaluate the views of the period’s most prominent thinkers such as al-Kulaynī, Ibn Junayd al-Iskāfī, Ibn Bābawayh, al-Mufīd, al-Ṭūsī, Ibn Zuhra al-Ḥalabī, and Ibn Idrīs...
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۸:۲۸
از بهترین کتاب های کلامی درباره اثبات وجود حضرت بقیه الله امام عصر (عج) کتاب المقنع شریف مرتضی است. در این اثر شریف مرتضی ادله کلامی مهمی بر مسئله ضرورت وجود امام غائب ارائه داده. این کتاب به قدری مهم قلمداد می شده که ابو الحسین بصری، عالم برجسته معتزلی همعصر مرتضی ردیه ای بر آن نوشت که متأسفانه موجود نیست. یکی از زیدیه معتزلی مشرب سده پنجم نیز ردیه ای بر این اثر...
يكشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۷
در کشورهای اسلامی در طول سده بیستم و تا به امروز از سوی طیفی از متفکران و نویسندگان مسلمان نوعی بدبینی و عدم اعتماد به استشراق وجود داشته است. برخی با رویکرد دینی و برخی با رویکردهای قومی و یا چپ نسبت به پدیده استشراق واکنش منفی نشان داده اند. نقد ساختاری ادوارد سعید در اواخر سده گذشته البته راه را بر نقدهای جدی بیشتری بر شرقشناسی و اسلامشناسی غربیان باز کرد و...
يكشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۴
الگوی تحقیق یکی از بهترین نمونه های مقالات تحقیقی در حوزه تراجم نگاری که من در سرتاسر عمرم خوانده ام مقاله عمیقا محققانه فقیه و رجالی برجسته آیه الله شبیری زنجانی است درباره فهرست منتجب الدین. این مقاله در واقع شاهکار تتبع و تحقیق و دقت نظر است و بر هر طالب علمی که در جستجوی آموختن شیوه پژوهش محققانه است فرض است که این مقاله را نه یکبار که چندین بار با دقت...
يكشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۳
همانطور که صاحب این قلم در طول دست کم بیست سال گذشته مکرر نوشته و بر آن احتجاج کرده است این ادعا که علوم عقلی فلسفه و کلام با روح تشیع بیگانه است و یا اینکه تشیع تنها متکی بر احادیث و اخبار بوده و بعدا به تدریج با کلام و فلسفه عقلی آمیخته شده سخنی است که با اسناد و تحقیق تاریخی سازگار نیست. تشیع مراحل شکلگیری اش با کلام عقلی آمیخته بوده و عقل گرایی شیعی بخشی از...
يكشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۳
به مناسبت بحثی که درباره کتاب الشافی شریف مرتضی دارم این چند کلمه را اینجا قلمی می کنم. تفصیل و ادله آن بماند وقتی که ان شاء الله بحث من درباره کتاب الشافی که با همکاری یکی از دانشجویان در حال ‌آماده سازی است و ان شاء الله قسمت اولش بناست تا سپتامبر تحویل مجله ای شود منتشر گردد: یکی از واکنش های معتزلی و زیدی نسبت به دکترین امامت شیعی را صاحب بن عباد در ری و در...
يكشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۱
برخی از نويسندگان به اشتباه و بر اثر برخی قرائن نا استوار صاحب بن عبّاد، وزير معروف آل بويه را امامی مذهب معرفی می کنند. او بی ترديد در مباحث کلامی، معتزلی بود و در اين زمينه شماری از آثارش باقی مانده و منتشر هم شده. او در مذهب نيز بر گرايش زيدی بود. زيدی بودن او را ابو حيان توحيدي به طور نمونه در اخلاق الوزيرين (ص 167) مورد توجه قرار داده است. مناسبات حسنه و عميق او با...
دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰