دربارۀ نویسنده
حسن انصاری عضو هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون، مدرسه مطالعات تاریخی است. همزمان در ایران او عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است. وی همچنين عضو شورای مشاوران دائرة المعارف ایرانیکا (دانشگاه کلمبیا-آمریکا)، "عضو وابسته" مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه (بخش مطالعات اديان کتاب) و عضو انجمن بين المللی تاريخ علوم و فلسفه عربی و اسلامی (پاريس) است. در فاصله بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حسن انصاری به عنوان استاد مهمان با رتبه پروفسور در دانشگاه پرینستون، بخش خاور نزدیک تدریس کرد.
حسن انصاری، متولد سال ۱۳۴۹ شمسی در تهران است. تحصيلات خود را در رشته علوم تجربی در مدرسه علوی تهران در سال ۱۳۶۷ به پايان برد. انگيزه های خانوادگی و نيز تحصيل در مدرسه ای با آموزشهای دينی وی را از سالهای دورتر به تحصيل و مطالعه در ادبيات عرب، فقه و اصول و عقايد و معارف دينی واداشت. پس از دبيرستان، در گروه فلسفه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و در کنار آن دانشهای دينی کلاسيک را هم زمان ادامه داد. بدين ترتيب در کنار تداوم مراحل تحصيل در فقه و اصول و نيز کلام و فلسفه اسلامی، تا اندازه ای فلسفه های غربی را آموخت. علاقه به مطالعات و آموزشهای کلاسيک دينی و بهره وری از محضر استادان اين حوزه ها، او را همچنين به مطالعه تطبيقی باورهای مذهبی و کلامی و انديشه های فيلسوفان اسلامی رهنمون کرد و چند سالی را به تحصيل و مطالعه در کلام، حديث و عقايد شيعی و فلسفه اسلامی گذراند. حسن انصاری پس از چندی به مطالعه تاريخ روی آورد و آن را هم زمان در کنار ادامه تحصيل در زمينه فلسفه و دانشهای دينی کلاسيک مورد توجه قرار داد. در کنار همه اينها همکاری با دائرة المعارف بزرگ اسلامی دستمايه ای برای آشنايی با شيوه های تحقيق تاريخی و شناخت منابع کهن را برای او فراهم کرد. همکاری او با مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در قالب تأليف، کتابشناسی و همکاری با کتابخانه مرکز، ويراستاری، رياست يکی از بخشهای علمی و عضويت در هيئت عالی علمی تا سالها تداوم داشت. در همين سالها به ويژه به سفارش مرکز دائرة المعارف به تأليف مقالات زيادی در حوزه تاريخ، رجال، کلام و فرق مذهبی پرداخت. از اوائل دهه هفتاد مطالعاتش را در حوزه فلسفه محض و فلسفه های مضاف در مکاتب مغرب زمين، اديان و تاريخ ملل و نحل گسترش داد. مدت زمانی در بيروت، علاوه بر مطالعه در نسخه های خطی، تحصيلات دانشگاهی خود را در حوزه فلسفه غرب و فلسفه و انديشه سياسی اسلامی ادامه داد و از نزديک با برجسته ترين متفکران و روشنفکران عرب آشنايی پيدا کرد و نزد برخی از آنها تحصيلات خود را پی گرفت. از اواخر دهه هفتاد و همزمان با ادامه تحصیلات در علوم دینی و حوزوی به نوشتن در مجلات علمی و دانشگاهی در ايران در زمينه های کلام و فرق، حديث، تاريخ و انديشه سياسی کلاسيک اسلامی آغاز کرد و مقالات متعددی در نشريات نشر دانش، معارف (مرکز نشر دانشگاهی) و برخی ديگر منتشر کرد. وی در همين دوره و نيز در سالهای بعد در چندين کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کرد و مقالاتی ارائه نمود و همچنين با شماری از مؤسسات فرهنگی کشور در انجام پروژه های مختلف در زمينه های تاريخی و کتابشناسی همکاری نمود و در برخی نهادهای آموزشی داخل و خارج ایران، تاريخ علم کلام و ملل و نحل تدريس کرد. حسن انصاری سال ۱۳۸۱ ايران را به منظور ادامه تحصيل به قصد کشور فرانسه ترک کرد و تحصيلات تکميلی خود را در رشته فلسفه و تاريخ اديان در مدرسه کاربردی مطالعات عالی سوربن ادامه داد و نخست موفق به اخذ درجه ديپلم عالی گرديد (با تدوين دانشنامه ای در زمينه سهم محمد بن يعقوب الکليني در حديث شيعی) و سپس در همين دانشگاه در فروردين ۱۳۸۸ از رساله دکتری خود دفاع کرد (با تدوين پايان نامه ای در زمينه منابع انديشه امامت و غيبت در تشيع امامی).
او سال ۱۳۸۸ به برلين آمد و دوره پست دکتری خود را در دانشگاه آزاد برلين در چارچوب پروژه "علوم عقلی در اسلام قرون ميانه" طی نمود. او پژوهشگر ارشد علم کلام و فلسفه اسلامی در دانشگاه آزاد برلين (انستيتوی مطالعات اسلامی) و مدرس اصول فقه و تاريخ علم کلام در اين دانشگاه در طی سالهای گذشته بوده است. از او تاکنون مقالات متعددی در موضوعات تاريخ علم کلام و تشيع امامی در ژورنالهای خارجی منتشر شده است.
برای ما بنویسید



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

محمدجواد محمدی
۱۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲:۳۹
جناب آقای دکتر انصاری
سلام علیکم؛ با آرزوی سلامتی برای شما
بنده دانشجوی دوره دکتری شیعه شناسی هستم و قصد دارم برای نگارش رساله، موضوع: «عوالم پیشین از دیدگاه سه جریان غالیان،‌ متهمان به غلو و غیر متهمان به غلو تا پایان غیبت صغری (بررسی مقایسه ای)» را انتخاب و پژوهش را بر مدار آن پی گیری کنم.
سوالی که از حضرتعالی داشتم این است که؛ اولا: آیا عنوان مذکور،‌ موضوعی مناسب برای نگارش رساله است یا خیر؟ و ثانیا: بر فرض خوب بودن آیا در اولویت تحقیق قرار می گیرد یا خیر؟
با سپاس از حضرتعالی

سلام عليکم. موضوع خوبی است.
علی
۲۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۹:۲۶
از دست هیات علمی های بی سواد و در عین حال بی اخلاق رشته های الهیات و معارف اسلامی خسته شدیم.
ما را مجبور می کنند به اسم انها مقاله بدهیم در حالی که حتی یک بار مقاله را ندیده اند.
اگر مقاله ندهی نمره درس را نمی دهند. در موقع تصویب پروپوزال ان را رد می کنند و در جلسه دفاع از رساله غرض ورزی می کنند و ...
به خدا هیات علمی را می شناسم که حتی یک مقاله هم در دوران هیات علمی بودن ننوشته ولی بسیار مقاله به نام اوست.
صادقی
۱۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۶
سلام .
ایمیل آقای انصاری را می خواستم .
با تشکر

hf_ansari@yahoo.com
محمد زارع بوشهری
۲۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۶
جناب استاد انصاری سلام علیکم
بنده مشغول به نوشتن پایان نامه دکتری با موضوع علل و پیامد های مفقود شدن منابع تاریخی شیعه تا قرن هفتم هستم مستدعی است با توجه به تجربه حضرتعالی مساعدت لازم و هرگونه راهنمایی همراهی نمایید با سپاس ارادتمند محمد زارع بوشهری

سلام عليکم. بفرماييد. در خدمت هستم.
مهدی یزدانی
۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲:۰۴
سلام و وقت بخیر حضرت استاد

مشورتی از محضرتون میخواهم وخرسند میشوم راهنمایی ام بفرمایید

اینجانب دردانشگاه رشته برق و الکترونیک خوندم و سپس علاقه مند به فلسفه اسلامی شدم و برای تحصیل خوب آن به حوزه علمیه رفتم و الان ۹ سال است در حوزه مشغول هستم و اشتغالات فلسفی خودم را پیگیری نمودم و در کنار آن دروس حوزه را خواندم. الان بسیار علاقه مند به تحصیل فلسفه غرب و بررسی دیدگاههای فلاسفه غربی گشتم.
می خواهم سال بعد دوباره به دانشگاه بروم و ارشد را فلسفه غرب بخوانم و برای دوره دکتری را خارج از ایران بخوانم.
اگر ممکنه کمکم کنین که چه کشوری و چه دانشگاهی به نظرتون بهتره برای تحصیل فلسفه غرب.

ممنون میشم کمکم کنین.

با تحيات. اگر کشور انگليسی زبان مقصودتان است طبعا انگلستان بهتر است. با احترام
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۱٫۳۷۰٫۲۵۵ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۲۰۷ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱٫۱۴۸

پر بازدیدترین یادداشت ها :
مقالات آذر ۱۳۹۶
در پايان نسخه ای از کتاب تفسير حاکم جشمي اجازه زير در برگی الحاقی ديده می شود. بسم الله الرحمن الرحيم وصلی الله علی محمد وآله وسلم يقول صلاح بن أمير المؤمنين: ناولت مولانا السيد الإمام المنصور بالله عليه السلام کتاب غريب حديث رسول الله صلی الله عليه وآله لأبي عبيد القاسم بن سلّام وأنا أرويه عن مولانا أمير المؤمنين المتوکل علی الله قدّس الله روحه وعليه السلام...
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۵
قبلا درباره ماهيت جدلی کتاب الشافي تأليف المنصور بالله عبد الله بن حمزه در مقاله ای مشترک با زابينه اشميتکه درباره مسائل الخلاف ابو رشيد مطالبی عرضه شد. اينجا اطلاعاتی را که مؤيد همان مطالب و شامل اطلاعاتی افزون درباره نام کامل کتاب منصور و ردیه های قبلی است بر اساس صفحه عنوان يکی از نسخه های خطی الشافي نقل می کنيم: کتاب الشافي في نصرة الحقّ بالدليل الکافي...
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲:۳۷
متنی درباره تاريخ حيات ابو مضر شارح زيادات مؤيد بالله و اجازه ای از ابن الوليد القرشي (در پايان نسخه ای از الافاده في الفقه هاروني) الله المستعان يقول الفقير إلی غفران الله ؟ بن علي بن ؟ ختم الله له بالحسنی محمد المصطفی وآله وجدت بخطّ الشيخ الإمام محمد بن أحمد بن علي بن الوليد ما هذا نسخته معلّقاً علی کتاب الجواهر الجواهر والدرر المستخرجة من شرح أبي مضر وهي...
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲:۳۷
از يحيی بن القاسم بن عمرو العلوي اليمني و معروف به الفاضل اليمني، عالم اوائل سده هشتم قمری و نويسنده حاشيه ای معروف بر کشاف زمخشري تعدادی سند و اطلاعات و نسخه خطی در سال های گذشته شناسایی کرده ام که به تدريج مواد آن را در کاتبان خواهم گذاشت. اينجا اجازه ای مهم از او را نقل می کنم که در پايان نسخه ای از المفصّل في النحو تأليف زمخشري موجود در کتابخانه مجلس در تهران و...
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۷
معرفی شماری از متون حدیثی (و فقهی) معتزلی، سنی و زيدی مجموعه خطی شماره 87 مجاميع وقفی کتابخانه جامع کبير صنعاء کتابت سال 721 ق 56 الف کتاب مجموع يشتمل علی کتب منها کتاب نکت العبادات تأليف القاضي الفاضل العالم العامل جعفر بن عبد الباعث رحمه الله (؟ این انتساب با خطی متأخر) کتاب نکت العبادات تأليف القاضي شمس الدين کتاب الأربعين الحديث المعروفة بالفقهية کتاب فيه...
يكشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۴
در مجموعه ای خطی از اجازات که باید وقتی مستقلا آن را معرفی کنم و در کتابخانه ظاهریه موجود است درخواست اجازه ای دیده می شود از شماری از عالمان اهل سنت از علمای زمان که عده ای به درخواست آنان پاسخ مثبت داده اند و از آن جمله سه تن از علمای برجسته شيعه: عبد الکريم ابن طاوس و يحيی بن سعيد الحلي، صاجب الجامع للشرائع و بهاء الدين اربلي. قسمت مورد استناد بدين قرار است:...
يكشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۱
مجموعه ای است خطی و بسيار كهن (و به احتمال قوی از سده ششم قمري) از مجموعه نسخه های کتابخانه مدرسه شمسيه ذمار (يمن) که فيلم آن در کتابخانه معهد المخطوطات موجود است و مشتمل است بر چند رساله مهم کلامی قاضي جعفر ابن عبد السلام زيدی. اين مجموعه از جهت مطالعه نخستين واکنش های زيديان بهشمی در يمن نسبت به زيديان مخالف آنان و به ويژه مطرفیه حائز اهميت بسيار است. در اين...
يكشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۹:۵۹
[اصل مطلب آقای رسول جعفریان] چرا ابن سینا از زکریای رازی به زشتی یاد می کند؟ بارها در بحثهایی که در باره وضعت علم در تمدن اسلامی مطرح شده اشاره به خلط مهم روشی در بخش های مختلف شده است. این که با فلسفه به سراغ طب رفته اند، یا نجوم را تحت تأثیر اندیشه های فلسفی و دینی بررسی کرده اند، و موارد بسیار دیگر، و این که نتیجه اش عدم پیشرفت دانشها و توقف بوده است. در عالم طب،...
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۸:۵۶
من بارها نوشته ام که هانری کوربن فهم ما را از فلسفه اسلامی و بل عقلانیت فلسفی در اسلام مخدوش کرد. او فلسفه ابن سینا را در پرتوی فلسفه سهروردی و فلسفه سهروردی را در پرتوی فلسفه آخوند ملا صدرا و فلسفه ملا صدرا را در پرتوی مکتب شیخی می فهمید. شیعه شناسی او در حقیقت آیین پاسداشت تفکر غالیانه بود و به تعبیر مرحوم آقا مهدی حائری یزدی سبب شد تا فلسفه اسلامی و به ویژه...
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۸:۵۵
روزی نیست که کلیپی از سخنان مشعشع یکی از روحانیانی کم دانش و یا مداحانی بی اعتبار در فضای مجازی پخش نشود و مایه سخره ای را فراهم نکند. این هم از مصیبت هایی است که نمی دانم به کجا می توان شکایت برد. همین چند روز اخیر مطلبی درباره مقامات ولایی بادنجان در فضای مجازی منتشر شد و امروز عده ای برای من گفته های دیگری را فرستادند اندر ولایت پذیری دریاها و آب ها و سبب تلخی و...
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۸:۵۳